Právě čtete

Kdy ženy (ne)mohou pít kafe?

15299  
Sdílet: 

Kdy ženy (ne)mohou pít kafe?

Jít na kafe s kamarádkami a při popíjení caffè latte nebo cappuccina probrat aktuální novinky, to miluju. A co teprve dát si ranní silnou černou kávu… Jenomže o některých obdobích v životě ženy se tvrdí, že bychom měly kávu omezit nebo úplně vynechat. Kdy? A jsou to mýty, nebo pravda? Zajímalo mě, co na to řekne odborník.

23. 4. 2018 6 min. čtení Dana Reinišová
Kdy ženy (ne)mohou pít kafe?

Na moje otázky odpověděly nejenom informace volně dostupné na internetu, ale hlavně výživová poradkyně Miriam Holendová.

Můžete si dát kafe, i když máte své dny?

V různých internetových fórech koluje informace, že kofein zesiluje menstruační bolesti. Navíc káva zadržuje v těle vodu, takže může za ještě horší pocit při PMS, že „jsem velryba.“ Je to pravda?

Komentář odbornice:

Kofein opravdu může zhoršovat menstruační bolesti. Mírně totiž omezuje průtok krve v cévách, proto jsou bolesti silnější, a stejně tak může zhoršit nepříjemný tlak v ňadrech během PMS.

Káva vodu nezadržuje, ale naopak na tělo působí jako diuretikum, tedy odvádí vodu z těla ven. Proto je dobré ke kávě vypít i sklenku čisté vody na doplnění tekutin. Nicméně nadměrné pití kávy (více než tři šálky denně) mohou mít negativní vliv na vodohospodářství těla. Když navíc nedodržujete správný pitný režim, ve finále může vaše tělo vodu opravdu zadržovat více.

Káva prý také může ovlivnit hladinu estrogenu, který mj. celý cyklus řídí, a to tak, že při vysoké spotřebě kávy během celého měsíce zkracuje a zeslabuje menstruaci. To by bylo fajn, ale prý se tím zhoršují problémy s plodností, osteoporózou a rakovinou prsu. Což mě upřímně vyděsilo.

Komentář odbornice:

Dle dostupných studií káva opravdu ovlivňuje hladinu estrogenu. Může dojít k dominanci estrogenu, což může vést ke slabší a kratší menstruaci a k výše zmíněným zvýšeným zdravotním rizikům.

Na druhou stranu, káva je rovněž zdrojem antioxidantů a snižuje riziko rozvoje onemocnění diabetes 2. typu, Alzheimerovy choroby, cirhózy jater, rakoviny jater a tlustého střeva, Parkinsonovy choroby a dalších.

Co bych viděla jako skutečný problém, je, že káva je jedna z nejvíce kyselých potravin. Pokud tedy někdo celkově nežije zdravě (konzumuje příliš sacharidů, pije alkohol, nedodržuje pitný režim, nesportuje a navíc je ve stresu), pak jeho organismus bude pravděpodobně překyselený. Pití kávy tuto kyselost jen zhorší, a tím pádem je daný člověk více ohrožen celou škálou nemocí: od plísní přes záněty, onemocnění cév, dnu a mnoho dalších.

Je-li tedy váš jídelníček pestrý a obecně zdravý, sportujete, eliminujete stres a nemáte žádné zdravotní potíže, pak do tří šálků denně v pití kávy nevidím problém. Ovšem zapomeňte na smetanu a cukr :)

A co káva v těhotenství a během kojení?

Někdo pití kávy v těchto životních obdobích vyloženě zakazuje. Jinde jsem se zase naopak dočetla, že pokud čekáte miminko, nebo jste kojící maminka, nemusíte se své oblíbené kávy vzdát. Malé množství kávy v těhotenství (prý až do 2–3 šálků denně) nemá prý negativní vliv na vývoj plodu ani na vznik komplikací. Při kojení je povolená dávka podobná dávka kofeinu. Tak kde je pravda?

Komentář odbornice:

Kde je pravda, to je otázka. Na každou studii totiž většinou existuje i protistudie. Většina se ale shoduje, že pití kávy není v případě těhotenství úplně ideální – především v prvním trimestru kvůli zvýšenému riziku potratu (to platí pro všechny kofeinové nápoje).

Všeobecně se doporučuje v těhotenství nepít více než dva šálky kávy denně. Káva je stimulant, který se samozřejmě přes placentu dostane i k plodu. Doporučila bych každé nastávající mamince poradit se pro jistotu s ošetřujícím lékařem.

V případě kojení je to jiné. Co se týká medikamentů a mateřského mléka, je kofein v kategorii L2 (bezpečnější). Kofeinu se do mléka dostane jen nízké množství a to zhruba 1–2 hodiny po požití. Dá se tedy vcelku dobře naplánovat, kdy si dát kávu s ohledem na kojení. Určitě je vhodné nepít během kojení více než dva až tři šálky kávy denně.

Můžu pít kávu, když chci zhubnout?

Často narážím na to, že hubnoucím ženám se káva zcela zakazuje. Ani se nedivím, že tohle striktní doporučení může některé ženy od samotného hubnutí naprosto odradit.

Vypadá to ale, že se nám blýská na lepší časy, protože na internetu už kolují zprávy, že káva nemá na hubnutí negativní vliv. Organismus se sice částečně odvodní, když ale kávu zapijete sklenicí vody, nemusíte se ničeho bát. Čeho se ale musíte vzdát, je touha přidat do ní šlehačku, smetanu nebo cukr (a hlavně si k ní nedávat dortík). :-)

Objevují se dokonce názory, že káva může vaše hubnutí podpořit. Její největší účinek spočívá v celkové aktivaci těla (hlavně před fyzickou aktivitou), zlepšení duševní pohody a zrychlení metabolismu. Káva navíc stáhne žlučníkový svěrač a podporuje tak vyprazdňování. Neměly byste ji ale pít bezprostředně po jídle, abyste nezpomalily trávení jídla. Dopřejte si ji po 30 minutách až hodině nebo mezi jídly, případně 20–40 minut před cvičením. Pokud máte vyšší tlak nebo vyloženě nadváhu, uvařte si jen slabší kávu.

Komentář odbornice:

Jestliže nemáte vyloženě překyselený organismus (to ale většinou lidé s výraznou nadváhou mají) či vysoký krevní tlak, určitě můžete pít kávu, i když chcete zhubnout. Ale mám na mysli opravdu kávu – espresso, ne rozpustnou „cmrndu“, do které si nalijete plnotučné mléko a přidáte dvě lžičky cukru, to opravdu při hubnutí ideální není. :-)

Kofein je hojně přidáván do tzv. spalovačů tuků, které se užívají před cvičením. Pomáhá stimulovat metabolismus, a tudíž může být při hubnutí skvělým pomocníkem.

A co taková káva v období přechodu?

Pro období klimakteria jsou informace nejpřísnější: ženy by se měly kofeinu vyhnout nejlépe úplně. Podle některých tvrzení může zhoršovat všechny příznaky; vyvolávat návaly horka, zhoršit schopnost udržet moč, prohloubit výkyvy v náladách, namáhat játra a způsobit okyselení krve, což vede k uvolňování vápníku z kostí.

Komentář odbornice:

Kofein stimuluje metabolismus, a tedy návaly horka opravdu zhorší. Navíc působí močopudně, což může být v menopauze druhý problém. A nemůžu opomenout, že káva vám energii nejen zvýší, ale může pak také za její prudký pokles, což v tomto období ženě také dvakrát nepřidá.

Problematická je také osteoporóza. Ta v menopauze přichází díky poklesu hormonu estrogenu. Káva to může ještě zhoršit, protože kvůli svému nízkému (kyselému) pH snižuje pH i v našem organismu a toto kyselé prostředí v těle odvádí minerály z kostí. Z těchto důvodů bych v období klimakteria doporučila kávu vynechat.

Když nepříjemné doprovodné příznaky přechodu pominou, kávě se nemusíte již tolik vyhýbat, ale pozor na kyselost organismu. Pokud již osteoporózu máte, snažte se konzumaci kávy omezit na minimum.

Dvanáctkrát ano pro kávu

  1. Jestliže kávu popíjíte v přiměřeném množství, působí jako prevence proti celé řadě nemocí. Například Parkinsonově chorobě nebo nebezpečné cukrovce 2. typu.
  2. Káva díky kofeinu může zlepšit náladu, reakční dobu, paměť, bdělost, obecné rozpoznávací funkce a fyzické i mentální vnímání.
  3. Kofein stimuluje centrální nervový systém, zrychluje metabolismus a zvyšuje oxidaci mastných kyselin. S kávou budete mít lepší spalování tuků a vyšší výkonnost.
  4. Káva zvyšuje nejen krátkodobou inteligenci, ale může také chránit váš mozek ve stáří. Degenerativní onemocnění mozku, jako jsou třeba Alzheimerova choroba a demence, vám pak bude hrozit daleko méně.
  5. Podle četných studií káva také prospívá našim játrům. Chrání je před cirhózou.
  6. Kofein povzbuzuje produkci žaludečních šťáv, a tím pádem urychluje celé trávení.
  7. V kávě je plno živin a antioxidantů. Ale dávejte si ji bez cukru a smetany. A pamatujte, že všeho moc škodí.
  8. Káva dokonce působí preventivně proti některým druhům rakoviny. Výzkumy ukázaly, že dva šálky kávy denně snižují riziko výskytu rakoviny dělohy o 7 %.
  9. Dva až tři šálky kávy denně způsobí, že tělo začne produkovat hormonální látky – serotonin a dopamin, které mají vliv na náladu a pocity štěstí.
  10. Kofein uvolňuje kortizol a adrenalin, který zvyšuje krevní tlak, čímž se zrychluje činnost srdce, a tím se uvolňují průdušky a zlepšuje se ventilace plic.
  11. Káva působí i proti zubnímu kazu, neboť obsahuje látky, které brání šíření bakterií. Pochopitelně si ji ale nesmíte sladit.
  12. Jediný šálek kávy obsahuje 11 % doporučené denní dávky vitamínu B2, 6 % vitamínu B5, 3 % manganu a o pouhé procento méně hořčíku. A to není zrovna málo!

Čtěte také

Kofein pomáhá naší paměti
Kofein pomáhá naší paměti3143
Cukr mění základní podstatu kávy
Cukr mění základní podstatu kávy8303
Kdo dává přednost jaké kávě a proč?
Kdo dává přednost jaké kávě a proč?…2717
Další články