Právě čtete

Být v menopauze neznamená, že jsem neviditelná

20032  
Sdílet: 

Být v menopauze neznamená, že jsem neviditelná

Když jsem byla mladá, připadala mi menopauza něco jako puberta. Je to nepříjemné, ale je potřeba to vydržet. S přibývajícími léty a vlastními zkušenostmi jsem ale zjistila, že je vše úplně jinak.

17. 8. 2019 7 min. čtení Kamila Šemberová
Být v menopauze neznamená, že jsem neviditelná

Jde bezesporu o přelomové životní období (po pubertě je člověk dospělý, po menopauze starý). Důležité pro mě bylo přiznat si, co se děje, a pochopit, že i když ve své hlavě jsem pořád ta stejná holka, moje tělo a moje okolí mě tak už nevnímá a vnímat ani nemůže. Na druhou stranu mi toto období přináší radosti, o nichž jsem ani netušila, že nastanou.

Menopauza z medicínského pohledu

Z čistě lékařského hlediska během ní dochází k útlumu činnosti vaječníků: menstruační cyklus slábne, až se zcela zastaví, a žena již není schopna přirozenou cestou otěhotnět. Menopauza (klimakterium, přechod – používají se všechny tři termíny) nastává kolem 50. roku věku ženy, existují však i poměrně výrazné odchylky oběma směry.

O tom, jak bude právě vaše menopauza probíhat, může dost napovědět, jakým způsobem se s ní potýkala vaše matka.

Často ji doprovází nepříjemné příznaky, které způsobují právě hormonální změny. K prvním náznakům potíží může dojít zhruba pět let před poslední menstruací. Změny, které ženy čekají, jsou fyzické i psychické, protože hormony v našem těle ovlivňují mnoho věcí.

Ilustrační foto

Dle údajů MUDr. Hany Ismailové, gynekoložky Polikliniky AGEL Plzeň, potížemi v období přechodu trpí až 90 % žen, samozřejmě se liší jejich intenzita. Zhruba třetina žen má příznaky velmi mírné, dvě třetiny žen silnější až velmi nepříjemné.

O tom, jak bude právě vaše menopauza probíhat, může dost napovědět, jakým způsobem se s ní potýkala vaše matka. Je sice pravda, že dříve zdaleka nebylo tolik možností a prostředků, nicméně průběh menopauzy je podobně jako porod částečně dědičný.

„Moderní žena před přechodem neutíká, ale postaví se mu čelem“

Tahle věta pro mě představovala zjevení. Asi jsem si ji přečetla v pravou chvíli. Vždycky totiž máme na výběr – buď můžeme být oběť dané situace, nebo se jí postavit a nějakým způsobem ovlivnit její řešení.

Buď se můžeme trápit tím, že už nevypadáme jako dřív a muži se spíše otočí za naší dcerou či mladší kolegyní než za námi, nebo toto období přijmeme s jeho plusy i minusy. Nedávno jsem četla v jednom ženském časopise anketu, kde ženy ve středním věku odpovídaly, jak se cítily ve dvaceti, ve třiceti, ve čtyřiceti. A kupodivu s odstupem času téměř všechny měly pocit, že se aktuálně nachází v nejlepším věku, protože již vědí, co od života chtějí, a netrápí se starostmi, které jim tehdy připadaly zásadní, ale pak se ukázaly jako nedůležité. Takže menopauza určitě není průšvih, i když s sebou nese pár nepříjemných příznaků. Jde jen o to, jak se k této nové situaci postavíme a co si z nové situace vezmeme.

Ilustrační foto

Nová energie

Životní cyklus ženy má z pohledu celostní medicíny i z pohledu přírodních národů dvě fáze – plodnou, v níž žena každý měsíc menstruuje a vydává tím velké množství energie, a neplodnou – kdy energii může využít tak, jak sama chce.

V první fázi pečuje, rozdává se, trénuje svou empatii, buduje svou osobnost, poznává své limity. Druhá fáze je příležitost, aby se žena stala sama sebou, mocnou a silnou. Už se dobře zná, mnoho energie může věnovat sama sobě, svým plánům a touhám. Je tvořivá a mnohem sebejistější než v mládí. V této fázi již ideálně má odrostlé děti, vyřešený partnerský vztah a může se věnovat tomu, co ji opravdu těší.

Mnohé ženy se vrhnou na cestování, najdou si kreativní záliby nebo úplně změní zaměstnání a ještě se pustí do podnikání či charitativní práce. Všechny možnosti jsou otevřené. Moc hezky to vystihla americká herečka Meryl Streepová: „Už nechci ztrácet čas věcmi, které mě popuzují nebo zraňují. Ztratila jsem zájem dělat radost lidem, kterým na mně nezáleží, milovat lidi, kteří mě nemilují a usmívat se na ty, kteří se na mě neusmívají.“

Ilustrační foto

Pokud se však žena brání přicházejícím životním i fyzickým změnám, ať už je to odchod dětí z domova a s tím související změna partnerského vztahu, či tělesné změny atd., vyplýtvá spoustu energie na zakonzervování stavu, který ale dlouhodobě není možné udržet.

Je také třeba si uvědomit, že dnešní ženy prožijí až třetinu života v neplodném období. Jak nám řekla MUDr. Ismailová, rozdíl ve vnímání potíží spojených s klimakteriem před lety a dnes je v tom, že dnešní ženy jsou sexuálně aktivnější i v pozdním věku, hledají kvalitu života, více řeší únik moče, kvalitu pleti a vlasů. Často jsou v této době nuceny vychovávat a živit malé děti, prodloužil se odchod do penze a ženy potřebují být psychicky a fyzicky v pohodě i po přechodu. O to je důležitější se na toto období dobře připravit a zvládnout je se ctí.

Japonské ženy


Období menopauzy neprožívají všechny ženy na světě stejně, například japonské ženy prý klimakterické obtíže téměř neznají. Je to dáno zejména jejich stravou tvořenou rybami a bohatou na fytoestrogeny.

Důležité je chodit pravidelně na gynekologii

Je-li menstruace velice silná či nepravidelná, může se jednat o začátek klimakteria. Důležité je nepodceňovat pravidelné prohlídky u gynekologa, i když z vašeho pohledu vše napovídá tomu, že přechod se blíží, mohou se za těmito potížemi skrývat jiné a velmi závažné zdravotní problémy. Čili nejprve je třeba mít jistotu, že se opravdu jedná o počínající přechod.

Přicházející menopauzu lze řešit mnoha způsoby – vše je dobré probrat s gynekologem, který vás zná a ví, co by konkrétně pro vás bylo ideální. Moje paní doktorka moc dobře věděla, jak nemám v oblibě klasické léky, takže ani nenavrhovala hormonální substituci, spíš mě orientovala na nejrůznější bylinné preparáty, které mi také nakonec pomohly. Bylo to období ne úplně příjemné, prvně – a doufám, že naposled – jsem zažila depresivní epizodu, ale neztloustla jsem, spíš jsem díky častějšímu pohybu trochu zhubla. A hýbu se s chutí dodnes.

Příznaky klimakteria

  • Návaly horka a noční pocení
  • Nespavost, podrážděnost
  • Rychlé změny nálady, úzkost až deprese
  • Suchost pochvy při intimním styku
  • Bušení srdce
  • Častější nucení na močení
  • Časté bolesti hlavy a kloubů

Laboratorním vyšetřením lze zjistit zvýšení LDL cholesterolu (nebezpečí infarktu a cévních onemocnění) a ztrátu kostní hmoty (zvýšené riziko osteoporózy).

Symptomy přechodu můžete zmírnit vhodnou prevencí

V souvislosti s životním obdobím, které se před vámi otevírá, je pravý čas na to, začít víc naslouchat svému tělu, vnímat, co vám pomáhá a co nikoli, a podle toho případné přípravky a změny životního stylu zavádět do života.

Vzhledem k tomu, že menopauza bývá často spojena s tloustnutím, je dobré si navyknout na pravidelný pohyb, který je ostatně blahodárný i jako prevence osteoporózy, kterou jsou ženy po menopauze ohroženy. Pravidelným pohybem podpoříte zdravé a pevné kosti, svaly, pružné vazy a šlachy. Posílíte srdce a krevní oběh, ale také budete lépe spalovat tuky a dojde ke zpevnění celého těla. Díky pohybu narůstá energie a chuť do života.

Ilustrační foto

Podle čínské medicíny by se ženy neměly v práci přepínat, měly by pravidelně cvičit, neměly by pít alkohol a kouřit, a pokud možno se vyvarovat stresu, strachu a vzteku. Důležité také je nekonzumovat příliš mléčných výrobků (podle nejnovějších poznatků mohou, navzdory dřívějšímu přesvědčení, při zvýšené konzumaci způsobovat až odvápnění kostí). Konkrétní výživová doporučení právě pro vás samozřejmě ideálně konzultujte se svým lékařem.

Klimakteriální potíže mají i svou „léčbu“

Každá žena je jiná, má jiné příznaky, jinou intenzitu potíží, nelze tedy doporučit jeden zaručený prostředek, který jako mávnutím kouzelného proutku všechny potíže zažene.

Nejpozději během menopauzy bychom se konečně měly naučit znát své tělo, vnímat potíže, ať už zdravotní nebo psychické, jako následek určitých situací. Tím, že se budeme dobře znát, si také můžeme zvolit nejvhodnější prostředek. Pokud v něj totiž budeme mít důvěru, je velmi pravděpodobné, že nám pomůže. Nikde také není řečeno, že to bude hned první zvolená metoda, důležité však je, abychom se s výběrem ztotožnily. Pak je největší naděje na úspěch.

Ilustrační foto

K řešení potíží existuje celá škála přípravků – doplňky stravy, bioinformační kapky, čínská medicína, homeopatika, velmi blahodárná a účinná hormonální jóga, masáže, bylinné preparáty, ale samozřejmě také hormonální substituce či psychofarmaka, pokud jsou potíže opravdu silné. Jak uvádí MUDr. Ismailová, u přírodních produktů, tzv. fytoestrogenů, lze pozorovat výraznou úpravu nepříjemných doprovodných příznaků menopauzy zhruba do 6 týdnů až 3 měsíců, u hormonální substituční léčby přibližně za měsíc u většiny pacientek.

Velmi žádoucí je v tomto období také úprava stravy – drcená lněná semínka (pozor, musí být namletá těsně před konzumací), čočka, cizrna, fazole, sójové produkty, borůvky, ostružiny, maliny, třešně, červená řepa, listová zelenina, mandle, mořské plody, ryby atd. Prospěšné je omezit v tomto období pití kávy a alkoholu (s výjimkou nepasterizovaného a nefiltrovaného piva, samozřejmě v rozumném množství) a kouření.

Ilustrační foto

Je nezbytné, aby žena doplnila tělu minerály a vitaminy (vápník, železo a vitamin E). Je potřeba zajistit dostatečný příjem vody, aby nedocházelo k nadměrnému vysychání kůže a sliznic.

Jógová hormonální terapie – pro otěhotnění i při menopauze


Speciální sestava cviků harmonizuje hormony celého těla. Pozitivně podporuje nejen otěhotnění, ale působí i na průvodní symptomy menopauzy. Cvičení reguluje hladiny estrogenu a progesteronu. Speciální sestava cviků je velmi účinná, a u obou zkoumaných skupin (ženy, které chtějí otěhotnět, i ženy v menopauze) vykazuje báječné výsledky už po 3 až 4 měsících cvičení. Její jedinou nevýhodou je to, že cvičení je monotónní, sestava cviků musí být totiž pořád stejná, což může být pro některé ženy problém.

Takže není čeho se bát. Menopauza je jen jedním z životních období, které má svá specifika, jsou s ní spojené určité nepříjemné příznaky, ale může vám přinést do života i spoustu zajímavých aktivit a radosti. Některé ženy ve starším věku vysloveně září, samozřejmě mají vrásky, které dříve neměly, ale jejich krása vychází zevnitř, je jim dobře samotným se sebou a ostatním je dobře s nimi. Určitě jich ve svém okolí pár znáte a zcela určitě můžete patřit mezi ně.

Čtěte také

Připravte dětem i sobě bosou dráhu – chodidla vám poděkují
Připravte dětem i sobě bosou dráhu – cho…23015
Tipy lékařky a terapeutky, jak zvládnout (nejen) dětskou cestovní horečku
Tipy lékařky a terapeutky, jak zvládnout…7808
Proč je dobré mít dobrou paměť a jak ji podpořit a trénovat
Proč je dobré mít dobrou paměť a jak ji …3564
Další články