Právě čtete

Lákavé obaly kosmetiky mohou být zavádějící. Moje tipy, jak se nenechat nachytat

1211  
Sdílet: 

Lákavé obaly kosmetiky mohou být zavádějící. Moje tipy, jak se nenechat nachytat

Složité a někdy i zavádějící názvy ingrediencí na obalech kosmetiky, plno informací a certifikátů. Jak se v tom všem vyznat? Prozradím vám, na co se u etiket zaměřit a co z nich vyčíst. Naučím vás během minutky rozpoznat, jestli daný produkt stojí za to.

30. 11. 2022 3 min. čtení Juliána Šoleová
Lákavé obaly kosmetiky mohou být zavádějící. Moje tipy, jak se nenechat nachytat

Mnohokrát jsem stála bezradně v obchodě a vybírala si produkt hlavně podle líbivosti etikety v kombinaci s cenou. Obzvlášť při zvažování nákupu dražší kosmetiky jsem vždy přemýšlela, jestli to za to opravdu stojí a dražší produkt je kvalitnější. Jestli váháte stejně, pak jste tady správně! Mně to totiž nedalo a do studování problematiky obalů kosmetiky jsem se nakonec hluboce ponořila. Vydalo by to na několik kapitol, ale pro začátek vám s orientací pomůže několik jednoduchých věcí:

Designové obaly a líbivá označení nemusí nic znamenat

Začnu od té nejnápadnější, tedy vizuální stránky etikety a samotného názvu produktu.

Výrobci se snaží používat podmanivá slova jako „přírodní, přirozený, omlazující“ a podobně. Bohužel se ale v některých případech může stát, že tato tvrzení nejsou založena na faktickém základu.

Obrázek na etiketě také nemusí souviset s realitou. Z toho vyplývá, že etiketa s obrázky kytiček a název nezaručují vůbec nic. Zákon se to snaží regulovat, ale výrobci si stále nacházejí skulinky. Závěrem tedy je, že přední strana etikety není tak podstatná. Nereguluje ji zákon.

Označování složení je regulováno zákonem

Zásadní je pro vás zadní strana produktu s podrobným složením, které je od roku 2009 ze zákona povinně uváděno pod pravidly takzvaného INCI, což je zkratka pro „International Nomenclature of Cosmetic Ingredients“.

certifikáty na obalech kosmetiky

Bingo, skvělá zpráva! Na tomto místě nikdo nemůže uvádět zavádějící informace. Díky těmto pravidlům se všechny složky s podílem více než 1 % musí uvádět v sestupném pořadí podle míry zastoupení v produktu. Znamená to tedy, že když je v seznamu složek na prvním místě například voda, je jí v celém produktu nejvíce ze všeho.

Nevýhodou ale je, že složení bývá uváděno v angličtině nebo v latině, navíc některé nově objevené složky se dočasně označují pouze číselným kódem. Pro nejzákladnější orientaci byste měli znát alespoň ingredience jako silikony, parabeny nebo parfumace.

Voda

  • Latinsky aqua, anglicky water.
  • Obvykle v krémech a péči o vlasy, prakticky se jedná o ředicí složku, přináší tedy větší množství prodávaného produktu, v některých případech bez benefitu pro uživatele.

Parabeny

  • Konzervanty, syntetické látky ropného původu, které zaručí, že produkt déle vydrží.
  • Rozeznáte je podle koncovky – paraben, jako je methylparaben, ethylparaben, propylparaben, butylparaben, benzylparaben apod.
  • Některé jsou více škodlivé a některé méně, je to velmi komplexní téma, které je navíc předmětem mnoha teorií a sporů. Nicméně často se firmy pyšně chlubí, že nepoužívají parabeny. Navíc existují i konzervanty přírodní, které nejsou škodlivé. Například stříbro.

Silikony

  • Některé silikony, obyčejně ty obsažené v levnějších produktech, nejsou rozpustné ve vodě a často pak na pleti nebo na vlasu vytvářejí povlak, který na oko vypadá leskle a krásně, pokožka pod povlakem je ale naopak izolována od hydratace.
  • Poznáte je podle přípon -cone, -siloxane, -conol. Konkrétně do skupiny silikonů patří například dimethicone, amodimethicone, triphenyl, apod.

Parfumace

  • Další nadbytečnou složkou v kosmetických přípravcích bývá parfumace. Kromě hezké vůně nepřináší pleti žádné výhody. Jestli máte navíc citlivou pokožku, může vyvolat i podráždění.
  • Pokud se parfumace v produktech nechcete vzdát, můžete volit produkty s parfumací hypoalergenní, tedy vhodné i pro citlivou pleť. Najdete je především v lékárně.

Pokud se rozhodujete, jestli si připlatit za produkt například s názvem „krém s měsíčkem“, podívejte se, jak vysoko je v INCI složka měsíček uvedena. Pokud se nachází někde ke konci seznamu, bude tam pravděpodobně jen stopové množství a nestojí za to.

Certifikáty pomáhají s rychlejší orientací

Někdy nejsou uvedeny žádné, ale obvykle na obalu alespoň jeden nebo dva najdete.

přírodní kosmetika

Získávání certifikátů je pro výrobce časově i finančně náročné. Neznamená to tedy, že pokud značka nemá například certifikát „Vegan“, produkty nemohou být veganské. Nicméně to jsou spíš výjimky. Certifikáty se používají často, jsou vždy na obalu graficky znázorněny a slouží pro snadnou a rychlou orientaci kupujících.

Shrnu vám často používané certifikáty a vysvětlím, co znamenají:

  • BDIH: bez obsahu ropných složek jako jsou například parafín a vazelína, chemická barviva a parfemace.
  • COSMETIQUE BIO: produkt obsahuje minimálně 95 % čistě přírodních látek.
  • COSMOS: produkt šetrný k přírodě a recyklovatelné obaly.
  • CKP A CKP BIO: český certifikát pro čistě přírodní produkty.
  • CRUELTY FREE A VEGAN CRUELTY FREE: produkt nebyl testován na zvířatech / je navíc veganský.
  • LEAPING BUNNY: produkt ani žádné jeho složky nebyly testovány na zvířatech.
  • ECOCERT: největší mezinárodní certifikační společnost, minimální obsah 95% přírodních složek.
  • VEGAN: veganské produkty.

Toto je vše co vám stačí k základní orientaci na etiketě. Ostatní údaje jsou pouze doplňkové nebo dobrovolné. Není to tedy žádná věda, jen musíte vědět, co hledáte.

Na závěr bych tedy doporučila držet se tří základních pravidel:

  1. Nenechte se zmást obrázky ani názvem na etiketě.
  2. Čtěte složení produktu podle tzv. INCI a všímejte si pořadí složek.
  3. Pro jistotu dobrého výběru mrkněte na certifikáty produktu uvedené na obalu.
Pokud se vám článek líbil, mohlo by vás také zajímat
Další články