Právě čtete

Venkovní sportování za studeného a mokrého počasí. Co mi poradila běžkyně?

3137  
Sdílet: 

Venkovní sportování za studeného a mokrého počasí. Co mi poradila běžkyně?

Podzim a zima jsou období, kdy si hledám aktivity, které mi přinesou dostatek endorfinů, abych ty ponuré měsíce vydržel. No a jednou takovou aktivitou je pro mě právě pohyb na čerstvém vzduchu. Jenže kdo se k tomu má v tom počasí dokopat? A je to vůbec zdravé, když je venku zima? Zeptal jsem se běžkyně Soni Kervitcerové, jak to vidí ona ze své zkušenosti.

10. 10. 2022 4 min. čtení František Čech
Venkovní sportování za studeného a mokrého počasí. Co mi poradila běžkyně?

Každé roční období má něco do sebe, ale já mám nejradši jaro a léto, které díky spoustě slunečných dnů působí pozitivně. Člověku se pak příjemně tráví čas mimo domov. Když jsme byli malí, chození ven bylo úplně přirozené. Bylo jedno, jestli je vedro nebo teploty pod nulou. Vždycky byl důvod, proč ven jít.

Jenže teď už člověk potřebuje svoje „ideální“ podmínky k tomu, aby si šel ven zaběhat, projet se na kole nebo si zacvičil. Pokud také patříte k těm, co se snaží i mimo letní měsíce sportovat na čerstvém vzduchu, určitě se vám bude hodit myslet na několik základních pravidel, které vám zajistí větší pohodlí, ale hlavně budete mít jistotu, že to neodnese vaše zdraví.

Šaty dělaj (sportujícího) člověka

Světe div se, když je venku chladno a vy se rozhodnete, že si jdete zaběhat, měli byste se přiobléct. To se snadno řekne, ale co si tedy obléct, aby se člověk neuvařil, ale ani neprochladl?

V zimě je určitě lepší vzít si terénní běžecké boty i ve městě. Nekloužou tolik a cítím se v nich bezpečněji. Některé bývají i voděodolné a to se může hodit. Pokud je venku všude námraza a nedá se ani chodit, můžete zvážit nesmeky (kovové „hřebíky“ na botu), případně jinou aktivitu uvnitř,“ doporučuje Soňa Kervitcerová.

A já bych doplnil, že se nevyplácí zapomínat na vysoké ponožky, se kterými budete mít achilovky pěkně v teple. Sám jsem frajerstvím bez takových ponožek prošel a doteď si pamatuju, že když mi prochladly kotníky, i cesta z gauče do kuchyně (cca 2,5 metru) byla pro mě peklo.

Samozřejmostí jsou dlouhé legíny. S čím jsem vždy velmi bojovala, je omrzání hýždí a stehen, takže přes ně často navlékám ještě běžeckou sukni nebo šortky. V těchto partiích se vrstva navíc hodí. Beru si dlouhé a krátké běžecké tričko (v tomto pořadí) a nějakou teplejší mikinu nebo lehkou bundu.

Zkrátka a jednoduše dodržujte staré známé pravidlo – pokud jdete sportovat a venku je zima, oblékněte se, jako by bylo venku o deset stupňů víc. Důležitou součástí vašeho sportovního outfitu by měla být také pokrývka hlavy. Já si beru sportovní čelenku, se kterou zůstávám pěkně v teple. Co se týká rukavic, to je individuální. Někomu se ruce prohřívají dobře a nepotřebuje je, ale určitě je dobré vzít si je s sebou třeba do kapsy a podle potřeby je využít.

Bezpečnost na prvním místě

Být na sebe při venkovních sportech opatrný, to platí vždy a všude. Na podzim a v zimě ale sluníčko zapadá dost brzy, takže je možné, že půjdete běhat ve tmě.

V takovém případě se vždy ujistím, že mám na oblečení nějaké reflexní prvky, díky kterým mě auta uvidí dřív, než bude pozdě. Většina sportovního oblečení je už na sobě dnes má, ale raději si to zkontrolujte.

Mimochodem, můžete si pořídit i LED doplňky, které za nepříznivé světelnosti využijete nejen při běhu, ale třeba i na kole. Většinou mají režim svícení i blikání:

Ve městech můžete lehce upravit nebo změnit své běžecké trasy a běhat po osvětlených ulicích, mimo veřejné osvětlení bude potřeba čelovka. Pokud nasněží, uvidíte i bez ní. Sníh svítí krásně sám o sobě. Ne každý najde odvahu běhat sám za tmy, ale já si vždycky říkám, že jsme vlastně ideální čtyřka. Zima, ticho, sníh a já. Opravdu to má něco do sebe,“ dělí se o své zkušenosti Soňa.

Ne každý se cítí na běhání po tmě. Mé kamarádky si pro případ, kdy by se opravdu necítily dobře, s sebou nosí pepřový sprej a také předem sdělují svou trasu partnerovi. Mně se líbí i možnost přidat se do běžecké skupiny a běhat alespoň ve dvojici.

Co byste k venkovním sportům v zimě ještě měli vědět?

Představa, že jdu běhat a venku mrzne, mě docela děsí. Nejraději si chodím zaběhat na jaře a na podzim, kdy je venku počasí tak akorát na to, abych se neuvařil, ani se nevrátil domů zmrzlý jako rampouch.

Jenže tohle je dost individuální. Někdo chodí běhat, když je venku pařák, jiní mají rádi, když jim pod nohama křupe čerstvě nasněžený sníh a okolní teplota je ochlazuje, a znám i pár nadšenců, kteří milují běhání v dešti.

Pokud se bavíme o teplotě a měla bych říct nějaké číslo, bude to -7 °C. To mi vždy říkal můj táta, který se desítky let věnuje trénování atletiky. Když teploty klesnou až sem, vyměňte venkovní sport za nějakou aktivitu uvnitř – bazén, fitko, spinning… A obecně myslete na to, že je v zimě dobré provozovat venku jen takové sporty, kterými se dobře zahřejete.

Já si teda nedovedu představit běhat v jakékoliv teplotě pod deset stupňů, ale to bude možná proto, že jsem tak trochu z cukru. Jenže při sportu venku se člověk nejen zapotí, ale taky dost zadýchá. Víte, jak správně dýchat?

Na to jsem se také zeptal Soni: „Ideální je v zimě dýchat spíš nosem a hluboce. Někdo si přes obličej dává šátek nebo tunel, ale to já ráda nemám a myslím, že to není nutné.

V zimě je taky fajn při sportu trochu ubrat. Není dobré to na ledovém vzduchu přepálit. Soňa radí:

Zima je období pro budování vytrvalosti, určitě snižte intenzitu tréninku a zpomalte, běh naopak můžete prodloužit. Pomůžou sportovní hodinky, sledování tepů nebo tzv. konverzační tempo, pokud máte s kým běžet.

Kromě výše zmíněného bych ještě rád vypíchnul pitný režim. Ten se musí dodržovat vždy a všude. V létě si tělo o vodu řekne samo, ale v zimních měsících je potřeba si příjem tekutin hlídat.

Tak co? Půjdete si zaběhat i když je venku šero a zima? Pokud ano, určitě se po příchodu domů protáhněte, to je důležité po každém sportu. Slovo doma bych zdůraznil. V chladném počasí byste totiž při protahování venku mohli nepříjemně prochladnout.

A za odměnu si pak udělejte něco dobrého k večeři, přečtěte si pár kapitol svojí oblíbené knížky a uvařte si horký čaj. Na to bych se beztak těšil z celého běhu nejvíc.

Pokud se vám článek líbil, mohlo by vás také zajímat
Další články