Právě čtete

Je mi zima. Pořád

10825  
Sdílet: 

Je mi zima. Pořád

Už jsem si docela zvykla, že mě úderem listopadu chytá instantní zimnice, jen co vyjdu ze dveří. Jak je ale možné, že klepu kosu i ve vlastním bytě, kde se topí? Domácí mi tvrdil, že termostat na vině není. Tak jsem se rozhodla, že tomu přijdu na kloub.

10. 2. 2018 4 min. čtení Zuzka Košutová
Je mi zima. Pořád

Pro radu už si dávno nechodím za mámou, ale na internet. Ten ví totiž všechno. Poctivě jsem proto prošmejdila všechna jeho zákoutí a pídila se po tom, proč musím navlékat vlněné ponožky i v bytě, kde je slušných 22 °C.

Možná proto, že jsem žena

S mým klukem vedeme o nastavení domácí teploty nekonečné malé bitvy. Zatímco on si spokojeně vysedává v kuchyni jen v trenýrkách, já natahuju tlusté ponožky a svetr a tajně točím termostatem ještě o stupeň výš. Je možné, že s převahou estrogenu v těle člověk prostě víc mrzne?

Evidentně ano. Alespoň to říkají vědci z Utažské univerzity. Přišli totiž na to, že ženy mají statisticky mnohem studenější ruce než jejich mužské protějšky. Ženská krev jednoduše mnohem více proudí v oblastech kolem životně důležitých orgánů, a mezi ně ruce ani nohy nepatří. Proto také mají tendenci oblékat si ponožky častěji než muži.

Tip: Mrznete? Ještě máme na skladě pár termoponožek. Ale mizí rychle. :)

Možná proto, že jsem hubená

Za pocitem chladu může stát i nižší váha. To, že jste zimomřivé tintítko, zjistíte celkem snadno (pokud vám nestačí pohled do zrcadla, zkuste si třeba spočítat BMI).

Člověk s nízkým BMI postrádá tukové polštáře, které tělo proti zimě přirozeně chrání. Štíhlí lidé mají také často menší příjem kalorií, což brzdí metabolismus, který pomáhá vytvářet tělesné teplo.

Pokud tedy také zrovna nepatříte mezi jedlíky a je vám věčně zima, zkuste popřemýšlet, jestli je skladba vašeho jídelníčku v pořádku a jestli v něm náhodou nechybí nějaká ta dávka bílkovin, zdravých tuků a těch správných sacharidů.

Možná proto, že mám málo železa

Ono to vůbec vypadá, že za záhadou s chladem může stát hlavně jídelníček.

Nízká hladina železa je totiž podle internetu jedním z nejčastějších důvodů chronického pocitu zimy. To proto, že železo funguje jako klíčový minerál pro přenos kyslíku v těle. Jeho důsledná konzumace by mohla tlusté svetry možná nahradit, stačí si k obědu přidat trochu víc masa, vajec, listové zeleniny nebo mořských plodů.

Možná proto, že se nevyspím

Nedostatek spánku může ovlivnit nervový systém natolik, že se části mozku zodpovědné za tělesnou teplotu naruší a přestanou do těla vysílat ty správné signály.

Chytří vědci například zjistili, že únava může úzce souviset i s metabolismem: když jste ospalí, metabolismus pracuje pomaleji a produkuje na to konto méně tepla. Pozdní návraty z večírků nebo domácí kino, které končí po půlnoci, by se proto nemusely v boji proti chladu zrovna vyplatit.

Čtěte také: 8 kroků pro ložní prádlo, ve kterém se vyspíte jako královna

Možná proto, že nechodím do fitka

Za tělesné teplo jsou zodpovědné také svaly. Když jsou ochablé, pocit chladu se umocňuje. Navíc když jste trochu ve formě, pomáhá to i vašemu metabolismu, který je – jak už dobře víme – za teplo primárně zodpovědný.

Svaly jsou holt něco jako vnitřní vlněná přikrývka. Takže stačí chodit pravidelně zvedat činky nebo si vybrat jiné cvičení a možná tu skutečnou deku potřebovat už nikdy nebudete.

Možná proto, že jsem nemocná

Legrace stranou, za pocit chladu mohou také docela vážné příčiny. Třeba špatný krevní oběh, jehož pravým důvodem může být kardiovaskulární onemocnění – srdce, které nevyčerpává krev dostatečně účinně, případně zablokované tepny, které brání jejímu proudění.

Za problém s teplem může také kouření, které oslabuje krevní cévy, neposedná štítná žláza, nebo dokonce cukrovka. V úplném extrému by se mohlo jednat o Raynaudovu chorobu, která způsobuje zmenšování cév na rukou a na nohou a žádá si zásah lékaře.

Prevence neuškodí, co říkáte?

Ale nebuďme hned tak tragičtí – možná jsem prostě ale jenom rozmazlená ženská, která si chce hovět v teplíčku. Až se můj kluk zase nebude dívat, otočím si termostat ještě o stupeň výš. Ale přece jen pro jistotu také půjdu spát včas, dám si pořádnou snídani a opráším permici do fitka.

Čtěte také

Další články