Právě čtete

Vše, co potřebujete vědět, když se plaváním chcete dostat do formy

13821  
Sdílet: 

Vše, co potřebujete vědět, když se plaváním chcete dostat do formy

Pokud mi někdo řekne: „Vím, že bych se měla hýbat. Ale když já se tak nerada potím!“ moje odpověď je jasná: plavání je pro vás dokonalý sport. I pokud se nebudete věnovat ničemu jinému, pomůže vám dostat se během pár týdnů do vysněné formy.

13. 6. 2018 8 min. čtení Veronika Wisiorková
Vše, co potřebujete vědět, když se plaváním chcete dostat do formy

Takže proč vlastně hubnout do plavek, když můžete hubnout v plavkách, že? :-)

5x ano pro plavání

  • Nezatěžujete zbytečně klouby. Takže se do něj můžete pustit, i pokud je pro vás klasické cvičení vysloveně nevhodné. Věk, váha ani kondice nehrají roli.
  • Zapojíte komplexně celé tělo.
  • Naprosto přirozeně posilujete opomíjený střed těla (tzv. core), který vás drží vzpřímeně a hlavně často ovlivňuje bolest zad.
  • Nepotřebujete žádnou drahou výbavu. A na rozdíl od běžeckých bot si plavky můžete vybrat opravdu sami, jenom podle svého vkusu.
  • Bazén je skoro v každém městě, vstupné nebývá drahé a můžete vyrazit hned dneska.

Můžu plaváním zhubnout?

To je skoro řečnická otázka. Samozřejmě ano!

Pokud se teď nevěnujete žádnému jinému sportu, vydejte se plavat 3x týdně.

Plavecký bazén měří zpravidla 25 metrů, anebo 50 metrů. Proto sama zhodnoťte, na jakém počtu uplavaných bazénů budete začínat. Můj osvědčený tip, aby vás na začátku neodradila bolest svalů, je první týden začít se 4 bazény (těmi 25metrovými). Samozřejmě při každé návštěvě, ne dohromady za ten týden. :-) Každý týden přidejte 1 bazén navíc. Dostat byste se měla až na takový počet, který vám zabere zhruba hodinu času.

Samozřejmě to neznamená, že teď můžete po každém plavání sníst dort na posezení. Pokud vám to udělá radost, tak proč ne. :-) Pro redukci váhy je ovšem potřeba nejen sportovat, ale také dodržovat zdravou stravu.

Druhá výhoda plavání: přestanete funět do schodů a celkově lépe zvládnete ostatní sporty

Plavání moc ráda doporučuji i kvůli druhému faktoru: pomáhá vám zvýšit kapacitu plic a tzv. VO2max. Zadýcháváte se do schodů? Dělají vám problém horské túry, a když běháte, vzdáváte to dřív kvůli plicím než nohám? Tak to zkuste rozplavat.

VO2max určuje, jak moc kyslíku dokážete při sportu využít. Když máte hodnotu nízkou, při pohybu vám „chybí vzduch“. Ten je naprosto zásadní – čím vyšší VO2max, tím lepší je vaše výkonnost. Laicky: tím menší problém vám bude dělat jakýkoli jiný pohyb.Měření této hodnoty se provádí v mililitrech na kilogram tělesné hmotnosti za minutu.

Pokud se někdo chce věnovat dalším sportům, ale neudýchá je, plavání mu rozhodně moc doporučuji jako doplňkovou aktivitu.

Pozor na nejčastejší chyby

Nezapomínejte na rozcvičku a prohřátí nakonec

Často se nováčci vrhnou rovnou do vody, ale brzy je odtud vyžene křeč. To většinou znamená, že vám schází minerály ve stravě, ale pomůže i to, když se před plaváním trochu protáhnete: ruce, nohy, střed těla. Pozor, sauně se před samotným plaváním raději vyhněte, je pro tělo poměrně náročná.

Po plavání se do sauny naopak klidně vydejte. Prohřejte si krční nebo bederní páteř, pokud na ni trpíte, znovu se mírně protáhněte a udělejte si pohodu. Za svůj výkon si ji zasloužíte!

Pijte

Paradoxně, plavete sice ve vodě, ale tělo se v bazénu dehydruje. I když se viditelně nepotíte, dáváte mu pořádně zabrat, stejně jako u jiného cvičení.

Po tréninku si tedy dopřejte půl litru čisté vody.

Když plavete styl „prsa“, dejte pozor na krční páteř

Protože jsou prsa nejméně náročná, jsou oblíbená hlavně u začínajících rekreačních plavců. Často ale můžete vidět provedení „paní radová“ s hlavou nad vodou. Naprosto tomu rozumím – plavající si nechce namočit hlavu. Bohužel, bez toho to nepůjde, pokud si nechcete zablokovat krční páteř a bedra. V takovém případě bych raději doporučila neplavat vůbec.

Správně by měla být hlava a páteř v jedné rovině: obličej by měl být ponořený do vody a hlava se zvedá pouze pro nádech. A samozřejmě souměrná práce rukou a nohou – i to se dá časem vytrénovat. Dávejte si pozor, jestli rukama děláte opravdu maximální záběr; tady se plavci často okrádají o délku tempa.

Pokud je to pro vás na začátku těžké a máte pocit, že to ani neudýcháte, zkuste se to postupně naučit: jedno dvě tempa s hlavou nahoře, jedno tempo správně. A postupně přidávejte více a více správných temp. Jak jsem psala výše, kapacita plic se vám bude s dalšími tréninky zvyšovat a časem to určitě půjde.

Když plavete styl „znak“, držte tělo v ose

Často se to opomíjí, ale po několika bazénech jedním stylem vám bude druhý připadat jako příjemná úleva. Moje oblíbená kombinace je právě prsa + znak.

Tělo by mělo být v jedné rovině, hýždě by vám neměly padat příliš do vody. Nohy držte rovně a mírně jimi kmitejte, jako byste chtěli do něčeho kopnout. Ruce by měly držet osu těla a procházet kolem uší.

Když plavete styl „kraul“, hlídejte si postavení hlavy

Kraul je rychlý a náročnější, ale až se trochu rozplavete, nejspíš vám bude připadat nejefektivnější.

Dejte si pozor na postavení hlavy. Nádech by měl být pouze do boku, hlava by se neměla zvedat příliš nad hladinu, zase kvůli přirozenému postavení páteře. Při kopání hezky natáhněte nohy a naopak ruce držte trochu pokrčené.

Tip z redakce: dámy to mají trochu náročnější

Autor: Marie Grafová

Zda chodit, nebo nechodit do bazénu v době vašich dnů, by mělo být na poradě s gynekologem/gynekoložkou, ale obecně se doporučuje v této době plavání vynechat. Tělo je mnohem náchylnější k infekci a studená voda vám nemusí udělat vůbec dobře. Zkuste třeba jógu.

Pak je tu ještě druhý faktor: některé dámy nechodí do bazénu vůbec nikdy, protože si z něj často přinesou infekci. Ta bývá způsobená tím, že chlorovaná voda naruší přirozené prostředí intimních partií a pak se zde přemnoží nevhodné bakterie. Opět doporučuji poradit se s lékařem: existují speciální probiotické tampony, které se bez ohledu na fázi cyklu používají jenom na pobyt v bazénu. Osobně s nimi nemám zkušenost, ale slyšela jsem na ně hodně chvály.

Kam si jít sportovně plavat?

Samozřejmě neznám každý bazén v republice, ale v redakci jsme se podívali na ty nejoblíbenější v největších městech. Pokud máte další svoje tipy, určitě je přidejte do komentářů pro ostatní čtenáře!

Praha

Plavecký stadion Podolí

V Podolí jsou pro kondiční plavání veřejnosti přístupné hned tři bazény – vnitřní 50m, venkovní 33m (s celoroční provozem) a venkovní 50m (sezónní). Otevřeno je denně v rozmezí 6.00–21.45.

Sportovní areál Jedenáctka

V rekreačním vodním centru je pro veřejnost přístupný 25m plavecký bazén s 5 plaveckými drahami, z nichž dvě jsou vyhrazeny pro kondiční plavání. Zajít sem můžete po–pá 6.30–8.00, 12.10–21.00, v sobotu, neděli a svátcích potom 8.00–21.00.

Lázně Axa

25m plavecký bazén v samém centru Prahy je pro kondiční plavání otevřený denně. Od pondělí do pátku 7–9 h, 12–13 h a 17–22 h, o víkendech potom 9–21 h.

Sportcentrum YMCA

V Praze 1 je možné si kondičně zaplavat ve 25m plaveckém bazénu ve sportovním centru YMCA. Veřejnosti je bazén přístupný po–čt 6.30–22.00, v pátek 6.30–21.00, v sobotu 9–17 h a v neděli 13–21 h.

Brno

Bazén za Lužánkami

50m plavecký bazén s 8 drahami v brněnských Lužánkách je otevřený denně v rozmezí 6–22 h. Pro kondiční plavání veřejnosti jsou přitom vždy volné alespoň 3 dráhy.

Koupaliště Kraví hora

Na Kraví hoře najdete 25m krytý bazén a 50m venkovní bazén. Oba jsou přístupné veřejnosti pro kondiční plavání, otevírací dobou se ale různí. Krytý bazén je ve všední dny otevřený 6–22 h, venkovní v sezóně 9–19 h.

Riviéra Brno

Netradiční Koupaliště Riviéra tvoří kaskáda tří bazénů vybudovaných v umělém říčním korytě. Plavci zde najdou 135 m dlouhý bazén, který je pro ně otevřený denně v rozmezí 9–20 h.

Ostrava

Krytý bazén Ostrava-Poruba

V 50m plaveckém bazénu jsou ve všední dny pro kondiční plavání vyhrazené vždy 2 dráhy, a to od 20.00 do 21.30. Jinak je bazén pro veřejnost otevřený po–pá 6.00–21.30, o víkendech 9.00–19.30.

Ozdravné centrum Ještěrka

Pro kondiční plavání veřejnosti jsou ve 25m plaveckém bazénu vyhrazené ve všední dny vždy 2 hodiny na začátku a před koncem otevírací doby. Ta je v týdnu 6.00–21.30, o víkendech 9.00–19.00.

Plzeň

Bazén Slovany

V Plzni je možné pro tréninkové plavání využít 50m venkovní a vnitřní bazén. Krytý vnitřní bazén je otevřený po–pá 6.30–21.00 h, o víkendech 9–20 h. Venkovní bazén je přístupný denně 9–20 h.

Liberec

Bazén Liberec

V areálu plaveckého bazénu na Tržním náměstí se nachází závodní 50m bazén s 8 drahami a 25m bazén s 6 drahami. Oba jsou pro kondiční plavání veřejnosti otevřené po–pá 10.00–21.45, v sobotu 9.00–20.45 a v neděli 9.00–18.45.

Olomouc

Plavecký stadion OLTERM&TD Olomouc

Areál plaveckého stadionu nabízí pro kondiční plavání 20m krytý plavecký bazén a také nově zrekonstruovaný 25m venkovní bazén. Od června do srpna jsou bazény přístupné každý den v rozmezí 9–20 h.

Ústí nad Labem

Plavecký areál Klíše

Na Klíši najdete 50m plavecký bazén, který je pro veřejnost přístupný po celý týden, a to v pondělí 13–21 h a ve zbytku týdne 10–21 h.

Hradec Králové

Plavecký bazén SNHK

50m plavecký bazén je pro kondiční plavání veřejnosti ve všedních dnech otevřený již od 6 h. Otevírací doba se ale může lišit podle programu bazénu a je dobré si ji vždy zkontrolovat přímo na stránkách.

České Budějovice

Plavecký stadion

V plaveckém stadionu na Sokolském ostrově najdete 50m plavecký bazén, který je veřejnosti otevřený každý den. Otevírací doba se pro jednotlivé dny liší, vždy je ale otevřeno v rozmezí cca 10.00–19.45.

Pardubice

Aquacentrum Pardubice

Areál nabízí jeden z nejmodernějších 50m plaveckých bazénů u nás. Pro kondiční plavání veřejnosti je otevřený po–pá 6.00–21.30 a so–ne 10.00–21.30.

Čtěte také

Další články