Právě čtete

Naučila jsem se správně dýchat a změnilo mi to život. Naučte se to taky!

22774  
Sdílet: 

Naučila jsem se správně dýchat a změnilo mi to život. Naučte se to taky!

Před půl rokem mi kamarádka doporučila trénink dýchaní. Nevěděla jsem, co to je a s čím mi to může pomoci, ale řekla jsem si, že to vyzkouším. Musím přiznat - nejdřív jsem vůbec nebyla přesvědčená, že to pro mě může být jakýmkoli způsobem přínosné. Byla jsem si jistá, že dýchání je něco tak přirozeného, že se to nemusím učit. První návštěva specialisty ale převrátila mé myšlení na ruby.

1. 7. 2020 8 min. čtení Marta Kaniewska
Naučila jsem se správně dýchat a změnilo mi to život. Naučte se to taky!

Poslední roky jsem strávila prací – od rána do večera, bez přestávky a dovolené, pořád ve stresu. Měla jsem obrovský problém s usínáním, a když se mi už usnout podařilo, budil mě každý zvuk – kroky na chodbě, auto za oknem, dokonce i zvuk tekoucí vody u sousedů. Během dne to nebylo lepší – nevyspalá, unavená a vystresovaná jsem se nemohla na nic soustředit. Říkala jsem si, že je to tím, že žiju rychle, mám moc povinností, ale takhle se přece dlouhodobě nedá fungovat.

A pak mi kamarádka doporučila, ať zkusím trénink zaměřený na správné dýchání. Přišlo mi to směšné. Vždyť dýchat umím. Půl života jsem zpívala, tak přece vím, jak pracovat s dechem. Jednoho dne jsem však přišla za Bartkem – profesionálním trenérem správného dýchání, který převrátil mé myšlení naruby.

Veřejné povědomí o dechové síle není moc velké. Stále však roste. Je to jako se stravou – ještě nedávno se také až tak moc neřešila. Nyní už ale všichni vědí, jak je důležité, aby byla nejen vyvážená, ale i chutná. Mnoho lidí bagatelizuje roli jídla v prevenci nemocí, mnohem méně při podpoře jejich léčby. Před několika lety se probudilo povědomí o výživě a nyní konečně přichází čas právě na správné dýchání. Souvisí to s trendem dobré kondice – zařazováním různých sportů, včetně jógy, do života. Zvyšuje se také povědomí o zdraví celkově.

– říká Bartłomiej Pawlaczyk, dechový trenér

Díky specialistovi jsem si uvědomila, jak je dýchání důležité

Na začátku jsem dostala k vyplnění krátký dotazník. Otázky se týkaly hlavně mého zdraví a životního stylu. Překvapilo mě, kolik bodů se mě týkalo – nedostatek energie, problémy s koncentrací a usínáním, časté probouzení nebo bolest hlavy během dne. Bartek odhalil, že mým problémem je spánková apnoe (i když jsem přesně věděla, co to je, nikdy jsem si nemyslela, že se to může týkat mě).

Dýchat přece umím, vždyť to dělám od narození!

Mýtus 1: Nádech nosem a výdech pusou

Pokud tímto způsobem dýcháte pravidelně, neděláte dobře pro své zdraví – vždy raději dýchejte nosem, nádech i výdech. V klidovém režimu i při běhu.

Mýtus 2: Muži dýchají břichem a ženy hrudníkem

Tento zažitý mýtus je škodlivý hlavně pro ženy. Holčičky a mladé ženy se učí držet rovnou postavu – zatahovat břicho a vypínat prsa. To způsobuje svalové napětí, které ovlivňuje způsob dýchání. S fyziologií žen ale tento přístup nejde dohromady. Když se ženy potýkají s bolestivou menstruací, často jim dělá potíže dýchat do břicha a neprobíhá tak brániční dýchání.

Stejně tak je škoda, že ženy mají spousty informací o tom, jak dýchat například během porodu, ale už jim nikdo nevysvětlí, jak dýchat v období po něm. Během těhotenství totiž, podobně jako v období bolestivé menstruace, přirozeně dýchaly jen do hrudníku, a to je po porodu potřeba napravit.

Světlo na konci tunelu

Podle Bartłomieja Pawlaczyka stále více lidí začíná chápat, že správné dýchání je důležité. Na workshopy a tréninky se nejčastěji hlásí, když jim do života vstoupí náročnější onemocnění a s ním spojená únava.

Většinou už v té době hledali a zkoušeli různá řešení, ale dýchání nebrali moc vážně. Když se jim pak podaří své potíže utlumit, nebo se jich díky správné dechové technice dokonce úplně zbaví, přichází pocit úlevy. A naučí se to nakonec opravdu každý! Výhodou je i následná soběstačnost – když už dosáhnete určité úrovně, jste schopni vysledovat, zda je všechno v pořádku, a pokud potřebujete, pak víte, jak svůj dech korigovat.

Kdy jít na dechový trénink?

Nejčastěji ke specialistovi přichází jedinci, kteří mají nějaké dechové potíže. Patří sem lidé:

  • trpící astmatem, kteří se dozvěděli, že mohou žít bez příznaků a bez léků
  • kteří chrápou a svými nočními zpěvy terorizují rodinu a sousedy
  • se spánkovou apnoí, která je často důsledkem chrápání
  • kteří trpí dušností nebo cítí, že mají v plicích stále málo vzduchu
  • trpící Chronickou obstrukční plicní nemocí – dechové cvičení dodává tělu více kyslíku
  • trpící stresem – dechové cvičení přináší uvolnění
  • sportovci, jejichž dýchání brání jejich dalšímu rozvoji

Málokdo ví, že když procvičujete dech, můžete:

  • regulovat krevní tlak
  • zlepšit srdeční rytmus, např. v tachykardii
  • snížit intenzitu alergických reakcí – zejména při inhalačních alergiích
  • podporovat léčbu migrény nebo jiných bolestí, např. páteře
  • překonat nespavost
  • lépe spát a mít mnohem více energie
  • ušetřit spoustu energie během dne

Kdy byste měli jít k specialistovi?

U otázky, kdo by měl sledovat svůj dech a naučit se o něj pečovat, budete odpovědí možná překvapeni – všichni. Dech je základní životní funkcí.

Lidé s dýchacími potížemi, vysokým krevním tlakem, tachykardií, chrápáním, špatným spánkem a chronicky unavení by měli jít ke specialistovi v první řadě.

Vyplňte následující kvíz vytvořený na základě dotazníku Nijmegen a zjistěte, zda správně dýcháte. Ačkoli test nedokáže obsáhnout vše a je pouze hrubým odhadem toho, co by vám řekl specialista, můžete ho použít jako odrazový můstek. Specialista vám pak může pomoci poznat problém do hloubky a naučit vás, jak se s dechovými problémy, o kterých možná ani nevíte, že je máte, vypořádat.

Máte bolesti na hrudi?

Cítíte napětí?

Máte problémy se zrakem?

Máte závratě?

Cítíte se zmatená / zmatený?

Máte rychlejší/hlubší dech?

Nemůžete popadnout dech?

Cítíte tlak na hrudi?

Trápí vás nadýmání?

Cítíte mravenčení v prstech?

Nemůžete se zhluboka nadechnout?

Trápí vás pocit ztuhnutí prstů nebo paží?

Cítíte tuhost kolem úst?

Máte studená chodidla nebo ruce?

Máte palpitace (nepříjemné bušení srdce)?

Cítíte úzkost?

Vyhodnotit kvíz
Vaše výsledky

Naučila jsem se správně dýchat a změnilo mi to život. Naučte se to taky!

S vaším dýcháním to vypadá dobře!

Považujete se za zdravého nebo relativně zdravého člověka. Nezapomeňte však, že můžete zvýšit své povědomí a upevnit svoji pohodu. Věda a praxe zdravého dýchání jsou skvělá preventivní opatření, díky kterým vám nikdy nedojde energie a životní pohoda. Zůstávají tady ještě drobnosti, kterých si možná ani nevšimnete. Naučení se správného dýchání člověku často otevře nové hranice.

Vyzkoušet kvíz znovu
Vaše výsledky

Naučila jsem se správně dýchat a změnilo mi to život. Naučte se to taky!

Nemusíte panikařit, ale hodilo by se vám začít s dechem pracovat

Možná se cítíte dobře, ale občas se vám zdá, že existuje něco, co by se dalo zlepšit. Nebo už máte nějaké příznaky, ale dá se s nimi žít? Udělejte z dechu svého spojence! Neříkejte si: „Teď na to nemám čas“ nebo „S tím se vypořádám později“. Možná už totiž chodíte na různá vyšetření, která nepřináší žádné výsledky a nikdo nevěří ve váš pocit, že s vámi něco není v pořádku. Jste unavení? Nespíte dobře? Máte pocit nedostatku vzduchu? Nebo stále zíváte? Bylo vám diagnostikováo astma? Budí vás vaše chrápání? Navštivte trenéra správného dýchání, který vám pomůže zvítězit.

Vyzkoušet kvíz znovu
Vaše výsledky

Naučila jsem se správně dýchat a změnilo mi to život. Naučte se to taky!

Postarejte se o své dýchání co nejdříve

Necítíte se úplně v pohodě, nebo je vám dokonce mizerně? Máte bolesti na hrudi a bolesti zad? Úzkost a podrážděnost nebo zmatek může být vaším každodenním chlebem do té míry, že je již považujete za běžnou součást svého života. Dobíhání autobusu může skončit bláznivým bojem o dech. Může vám být stále zima, bojujete s mělkým a rychlým dýcháním. Bolesti hlavy nebo závratě se mohou objevit kdykoli. Pokud máte astma, je možné, že užívání léku je váš každodenní rituál, a pokud ještě ne, i když na chvíli opustíte dům, máte v kapse inhalátor. Nikdy není příliš pozdě udělat něco dobrého pro vaše zdraví. Návštěva specialisty může pomoci zmírnit problémy, které vás trápí.

Vyzkoušet kvíz znovu

Pak jsme se pustili do cvičení…

Cvičení, které jsem prováděla pod dohledem Bartka, měla obnovit moji kontrolu nad dechem (zdá se to jednoduché, ale u mě to opravdu vyžadovalo hodně soustředění) a posílit bránici. Po krátké době se mi však podařilo „navázat kontakt“ se svým tělem a soustředit se na rytmus dechu. Cítila jsem, jak se mé tělo a mysl uvolňují.

Pak mi Bartek ukázal, jak se rychle zrelaxovat ve stresové situaci (je to skvělé cvičení v práci, před zkouškou nebo před veřejným vystoupením). Jeho výhodou je, že nevyžaduje žádnou speciální přípravu, můžete cvičit kdykoli (i když sedíte u počítače) a nezabere to moc času. Dodnes je to pro mě skvělý způsob pro zvládnutí stresu v každé situaci, když cítím, že napětí roste.

Antistresové cvičení

Lehněte si na záda nebo zůstaňte sedět na židli. Zavřete oči. Jednu ruku položte na břicho a sledujte, jak dýcháte. Jakmile se dostanete do svého dýchacího rytmu, nasměrujte dech do břicha, do místa, kde máte ruku. Dalším krokem je vědomé zpomalení dýchání na úroveň, kde se cítíte pohodlně. Už pouhé soustředění na dech by mělo způsobit jeho zpomalení a vy se budete cítit klidnější. Během cvičení můžete cítit ospalost a potřebu zívat. To znamená, že jste tam, kam jste mířili.

Pokud zíváte často během dne, je to známka toho, že možná máte dýchací potíže. Pokud máte potřebu zívat během dechového cvičení, je to informace o tom, že cvičení začíná fungovat. V této situaci však nedovolte, aby se vaše ústa otevřela. Zívejte nosem – to je možné :-) – nebo polkněte pokaždé, když cítíte touhu zívat. Takové chování z dlouhodobého hlediska bude fungovat ve váš prospěch.

– dodává Bartłomiej Pawlaczyk

Relaxační cvičení

Lehněte si na záda nebo pohodlně se posaďte. Až budete připraveni, vydechněte a v hlubokém výdechu zadržte dech po dobu 1–5 sekund. Zadržujte dech tak dlouho, dokud vám to bude pohodlné (jako byste ho vůbec nezadržovali). Tato doba je pro každého jiná. Relaxační cvičení nesmí způsobovat stres, úzkost ani paniku. Po zadržení dechu se nadechněte nosem a vydechujte nosem po dobu cca 10 sekund. Nakonec zase po hlubokém nádechu vydechněte, zadržte dech a pak volně dýchejte nosem. Opakujte cvičení po dobu 3–5minut nebo cvičte tak dlouho, jak potřebujete. :-)

Co pro mě bylo nejtěžší?

Dnes můžu říct, že nejtěžší bylo naučit se ovládat dech. Vědomou kontrolu nádechu a výdechu není jednoduché zvládnout hned napoprvé. Až po několika pokusech jsem zachytila rytmus, dosáhla stavu soustředění na své vlastní tělo a dostavila se úleva.

Vždy jsem byla hyperaktivní a když jsem narazila na nějaké životní problémy, snažila jsem se víc pracovat a nemyslet na to, co je těžké a nepříjemné. Neposlouchala jsem signály těla a nereagovala na ně. Po nějaké době jsem se přesvědčila, že to není nejlepší cesta – tělo si chtělo odpočinout. Byla jsem častěji nemocná, neuměla se na nic soustředit a trápily mě výkyvy nálad. Schopnost čelit výzvám bez ztráty kontaktu s vlastním tělem a vnitřní harmonie je druhou nejtěžší lekcí, kterou mi dal trénink správného dýchání.

Naučila jsem se zvládat vlastní stres

Během cvičení mozek vypíná a miliony myšlenek, alarmující termíny odevzdání projektů a stres utíkají. Cítila jsem klid a příjemný pocit, že jsem „tady a teď“ – beze spěchu, nutnosti řešit stovky problémů a pocitů „co se stane, když…“. Soustředění se na cvičení mi přineslo duševní klid.

Opustila jsem trénink v úplně jiném rozpoložení – s úsměvem a pocitem uvolnění. Najednou mě nebolela hlava, měla jsem víc energie a problémy se zdály být menší než předtím. Měla jsem pocit, že můžu překonat všechno. Podařilo se mi zvládnout stres.

Dnes už vím, že správné dýchání je klíčem k dosažení vnitřní harmonie. Pravidelná krátká cvičení snižují napětí, dávají mi pocit klidu v okamžicích, kdy mě dohání stres a zlepšují mé zdraví – lépe spím, vstávám ráno odpočatá, mám více energie a je pro mě snazší překonávat různé životní překážky.

Čtěte také

Nezapomeňte se protáhnout! 10 cviků, díky kterým se budete cítit skvěle.
Nezapomeňte se protáhnout! 10 cviků, dík…11680
Menstruace bez odpadu: Vyzkoušely jsme pomůcky, které se používají pořád dokola
Menstruace bez odpadu: Vyzkoušely jsme p…16857
Předsudky stranou: Elektrokolo se hodí pro sportovce i do města
Předsudky stranou: Elektrokolo se hodí p…3467
Další články