Právě čtete

Sedm potravin, které vás v létě spolehlivě ochladí

13600  
Sdílet: 

Sedm potravin, které vás v létě spolehlivě ochladí

Horko na padnutí, klimatizace nefunguje nebo ji nemáte a už nevíte, jak si pomoci? Zkuste jíst a pít! Ale ne cokoliv. Naši předkové moc dobře věděli, proč jedí v zimě víc masa a v létě spíš čerstvou zeleninu. Nejen proto, že byla zrovna její sezona, ale také si o tato jídla tělo přirozeně „říká“. Hůře stravitelné potraviny nás totiž zahřejí, ty lehčí zase spíše ochladí.

10. 7. 2017 3 min. čtení Šárka Adámková
Sedm potravin, které vás v létě spolehlivě ochladí

Ale pozor, neplatí tak úplně, že se nejlépe osvěžíme ledovou kávou nebo zmrzlinou, ačkoliv po obojím pochopitelně často saháme. Jsou však jiná jídla a nápoje, které umějí pracovat s naší termoregulací více v náš prospěch. Která to jsou?

7 6849003064_b99307d3bf_o
Zdroj: Flickr.com

Bílý jogurt

Bílý jogurt má nízký glykemický index, je stravitelnější než mléko, zásobí nás vápníkem a vitaminy skupiny B a dodává střevní mikroflóře užitečné bakterie, které napomáhají při vstřebávání živin. Možná si říkáte, že to je všechno hezké, ale co to ochlazení. Právě to, že se jogurt lehce tráví, nemusí naše tělo vynakládat moc energie a tím se zahřívat.

Máta

Tato bylinka má výrazné ochlazující účinky, za což vděčíme mentolu. Arabové dobře vědí, proč celé dny popíjejí teplý mátový čaj s cukrem. Mátu můžeme samozřejmě využít také do smoothies nebo salátů.

10 15075036832_0c3138fd56_o
Zdroj: Flickr.com

Syrová zelenina

Podobně jako bílý jogurt je čerstvá zelenina lehce stravitelná, zejména ta, která obsahuje hodně vody jako třeba cuketa, salátová okurka, rajčata, ředkvičky nebo všechny druhy salátů. Zkuste spojit první a druhý bod dohromady a pochopíte, proč je řeckým hitem salát tzatziki z okurky, jogurtu, česneku, kopru, máty, soli a olivového oleje.

Banán

Spojuje v sobě dva ochlazující faktory. Je lehce stravitelný a navíc obsahuje draslík. Podle čínské medicíny kombinace těchto dvou věcí přispívá k tomu, že nám banán v horkém létě pomáhá cítit se lépe.

Avokádo

Obsahuje mononenasycené mastné kyseliny. Je sice docela kalorické, ale jde o zdravé a lehce stravitelné tuky. Mononenasycené mastné kyseliny navíc odvádějí horkost z těla, proto je toto ovoce (ačkoliv chutná spíše jako zelenina) vhodné právě pro letní dny.

Granola with yoghurt and fruit
Zdroj: Flickr.com

Maliny a ostružiny

Podle čínské medicíny je toto ovoce zásadité a vytváří chladivou energii. Kromě toho obsahují maliny i ostružiny hodně vody, což také prospívá ke snížení tělesné teploty.

Chilli a pepř

Hodně kořeněná exotická jídla zvyšují teplotu uvnitř těla, takže se organismus začne automaticky potit a tím pádem i přirozeně ochlazovat. Mexičané i Indové by vám to odpřisáhli.

21 5925951648_7b7377e3ea_o
Zdroj: Flickr.com

A co pít?

Teplý zelený nebo mátový čaj s cukrem – všechny tři složky (cukr, máta, zelený čaj) stahují horkost. Význam má ale i teplota nápoje. Když se blíží teplotě těla (cca 37 °C), je to ideální. Na příliš ledové nápoje totiž reaguje naše tělo zvýšeným výdejem energie, a tím se zahřívá.

Čtěte také

Spalte kalorie úklidem domácnosti
Spalte kalorie úklidem domácnosti3611
Kelímky do koupelny
Kelímky do koupelny19195
Rozcvička: Zpevněte spodní partie těla
Rozcvička: Zpevněte spodní partie těl…2973
Další články