Právě čtete

Školí hendikepované v sociálních kavárnách a říká: Takovou atmosféru jinde nezažijete

1918  
Sdílet: 

Školí hendikepované v sociálních kavárnách a říká: Takovou atmosféru jinde nezažijete

Monika Vlková má docela netradiční zaměstnání. Pracuje jako trenérka projektu Laskavý šálek a školí zaměstnance v sociálních kavárnách. Dohlíží na to, aby rozuměli přípravě kávy, dařilo se jim lépe obsluhovat, nebo jim shání špatně dostupné pomůcky. Sociální kavárny mají úžasnou atmosféru, takovou na jiných místech nenajdete, chválí si.

28. 5. 2022 4 min. čtení Michaela Černá
Školí hendikepované v sociálních kavárnách a říká: Takovou atmosféru jinde nezažijete

Laskavý šálek = expertní dobrovolnictví od Tchibo

Laskavý šálek je dokonalým spojením kávového světa Tchibo a lokálního CSR programu. Jeho cílem je předávání baristického a prodejního know how Tchibo personálu v sociálních kavárnách zaměstnávajících lidi s hendikepem. V minulém roce zaměstnanci Tchibo proškolili a podpořili 72 osob, které můžete potkat např. v kavárně Práh v Brně, Anima Viva v Opavě nebo Café Martin v Praze. 

Co jsou to sociální kavárny?

Kavárny, ve kterých pracují lidé s různým hendikepem. Buď mají fyzické postižení, nebo třeba psychické problémy. Podniky jsou často podporované státem, ale musí si na sebe vydělat a mít kvalitní služby, proto jim pomáháme a školíme je.

Kdybyste měla někomu, kdo v žádné ještě nebyl, doporučit její návštěvu, co byste zmínila?

Je tam úplně jiná atmosféra. Někdy máte pocit, že se tam zastavil čas. Nejsou to většinou nějaké vyšperkované kavárny s nejnovějšími stroji, ale cítíte se v nich mnohem lépe. V běžné kavárně, třeba někde v nákupním centru, se cítím svázaná. Mám pocit, že bych měla být vhodně oblečená, nějak se chovat… V sociální kavárně nejste pod lupou, mohu tam být svá a je tam pokaždé pohoda.

Takže se cítíte dobře při návštěvě i po ní?

Přesně, protože jim můžu pomoci a předám jim svoje zkušenosti a zároveň je podpořím koupí výrobků přímo z jejich dílny. Dává mi to takhle smysl.

Je dobré se před návštěvou na něco připravit? Funguje v sociální kavárně něco jinak?

To záleží, do jaké jdete. Sociálních kaváren je spoustu. V některé možná nebude tak rychlá obsluha, protože vás bude obsluhovat někdo s fyzickým hendikepem. Možná tam nebude nejnovější kávovar, protože podnik třeba nemá dost financí. O to to tam nejspíš bude útulnější a všichni budou milejší. Tak jsem to aspoň já vždy zažila.

laskavý šálek rozhovor

Pracujete jako trenérka v projektu Tchibo Laskavý šálek. Jak vznikl a co je jeho cílem?

V Tchibo funguje dobrovolnický program, v jehož rámci strávíte dva normálně placené pracovní dny dobrovolničením. Třeba posekáte trávu v blízkém domově seniorů nebo jim vytřete podlahu. Lidé v centrále to dělají běžně, ale zjistili jsme, že zaměstnanci, kteří pracují přímo na prodejnách Tchibo, to nemají tolik v oblibě, protože bývají unavení a tohle je další fyzická námaha. Tak vznikl projekt, ve kterém se snažíme využít především jejich zkušenosti a znalosti. Předávají je během školení zaměstnancům sociálních kaváren.

A v čem spočívá vaše práce?

Já navazuji první kontakt s kavárnami a sestavuji pro ně školení na míru. Délku školení určuji podle jejich zdravotního stavu . Zjišťuji, co by potřebovali zlepšit, často jim sháním i různé kávové pomůcky. Máme už spolu přátelské vztahy, takže když zjistím, že by se jim kromě školení ještě hodilo nějaké vybavení, snažím se jim pomoct.

Co konkrétně?

Třeba teploměr na mléko. Vypadá to jako maličkost, že? Ale je velmi drahý a jde špatně sehnat. Přitom správně našlehaná mléčná pěna je pro baristu velmi důležitá. Káva je alchymie.

Kolik hendikepovaných baristů jste už proškolili?

Od roku 2019 prošlo našima rukama asi 160 klientů. Bylo by to určitě víc, ale do programu zasáhl covid. Z Čech přes Moravu jsme projekt rozšířili až na Slovensko.

Co přesně je učíte?

Máme tři druhy školení. První je Kávová akademie, kde s námi projdou celou cestu od keře až k hotové kávě. Pomocí fotek a dokumentů jim ukážeme, kde káva roste, jak se sbírá, praží, mele… Jak se zrno dostane až do šálku. Druhým typem je školení na kávovém baru. Jak se chová barista a jak má vypadat jeho prostředí. Vypadá to možná automaticky, ale u baristy je velmi důležitá jeho hygiena a čistý pult. Učíme, jaký je správný postup přípravy kávy, nebo našlehat dokonalou mléčnou pěnu k přípravě cappuccina.

laskavý šálek rozhovor

A třetí školení?

V něm si zaměstnanci trénují prodejní dovednosti. Protože když se má kavárna uživit, měli by zákazníky umět zaujmout, nabídnout jim ke kávě i dobrý dezert nebo vyhlášený toust. Říct: „Dnes máme výborný čokoládový dort. Dáte si kousek?“ Všechna ta školení trvají celý den, jsou poměrně náročná. A někdy je musíte přizpůsobit klientům a některé věci podrobně vysvětlovat a opakovat.

Předpokládám, že to mluvíte o klientech s mentálním hendikepem. Jaká další znevýhodnění vaše klienti nejčastěji mají?

Mám zkušenosti s lidmi s poruchami autistického spektra, dále se u nás školí lidé s neurózami, třeba s depresemi. Vozíčkáři, neslyšící, mentálně postižení…

To je poměrně široká škála hendikepů. Každé školení asi musí vypadat úplně jinak.

Vždy začnu návštěvou v sociální kavárně, kde zjistím, jak těžké mají zaměstnanci postižení a podle toho jim sestavím školení na míru. Na mně je asi 70 procent tréninku a zbytek pak učí naši zaměstnanci prodejen, kteří se přihlásili do dobrovolnického programu.

laskavý šálek rozhovor

Ti na to nejsou nijak připravováni?

Předpokládáme u nich, že mají vyšší sociální cítění, když se přihlásili. Vědí, že nemůžou mluvit rychle a do velkých detailů, ale jinak není potřeba žádná speciální příprava. Naopak je mojí vizí vytvořit školicí pyramidu, ve které proškolím naše zaměstnance, a oni už pak budou trénovat hendikepované sami. V Praze totiž máme velkou poptávku a nestíháme.

Kde všude můžeme baristy, kteří prošli Tchibo tréninkem, potkat?

Třeba v kavárně Café Práh v Brně. Tu bych určitě doporučila navštívit. Je to v centru města, probíhají tam často koncerty a prodávají tam výrobky z chráněných dílen. Mám moc ráda také kavárnu Anima Viva v Opavě, kde se konají různé přednášky, mají v ní úžasné domácí limonády a zákusky. V Praze jsme školili třeba v Café Martin v Praze. Všechny ty kavárny mají skvělou atmosféru, která mě velmi baví.

Proč vlastně školíte baristy v sociálních kavárnách? Ono to trochu zní, jako kdybyste si pro Tchibo trénovali konkurenci.

Mám pocit, že ať je Tchibo jakkoliv velké, tak se všichni chovají, jako by to byla malá rodinná firma. Pracuji tu už sedmnáct let a právě kvůli firemní kultuře zůstávám. Je tu normální pomáhat a moje šéfová mi vždycky říká: „Naber si těch kaváren, kolik jen zvládneš.“

Využijte akci 2+1 balení kávy zdarma

Využijte akci 2+1 balení kávy zdarma

Vychutnejte si svou oblíbenou kávu ještě výhodněji. Ke dvěma balením zrnkové, mleté i instantní kávy všem držitelům TchiboCard přibalíme jedno další zdarma.

Do e-shopu
Pokud se vám článek líbil, mohlo by vás také zajímat
Další články