Právě čtete

Průvodce bezpečným opalováním

4475  
Sdílet: 

Průvodce bezpečným opalováním

Těšíte se na léto, že konečně získáte svůdnou karamelovou barvu? Necháváte se laskat slunečními paprsky bez opalovacího krému? Už se těšíte na to, až si s přáteli budete moci říct tu kouzelnou větu: „Hurá na pláž!“ My ano, ale protože dlouhé vystavování se slunci s sebou nese i určitá rizika, zeptali jsme se kožní lékařky, jak se bezpečně opalovat.

10. 6. 2015 4 min. čtení Karolína Szewieczková
Průvodce bezpečným opalováním

Na začátek si ale dovolíme naprosté teoretické základy. Sluneční záření se skládá ze tří složek – ultrafialové, viditelné a infračervené. Na kůži má vliv pouze ultrafialové záření, které se dělí na UVA, UVB a UVC. „UVC záření je zcela absorbováno při průchodu atmosférou, UVB záření neproniká tak hluboko do kůže a je zodpovědné za zhnědnutí, ale také za spálení. UVA záření proniká do větší hloubky a způsobuje stárnutí kůže a projevy sluneční alergie. Zároveň se však UVB záření podílí na tvorbě vitaminu D3 v kůži, který je pro její správnou funkci nezbytný. Dostatečná je však expozice asi na 1 hodinu týdně,“ vysvětluje dermatoložka MUDr. Marcela Vydrová z ambulance v Mladé Boleslavi.

Zejména v letních měsících je proto ochrana kůže před slunečním zářením nezbytná. Přílišné slunění může vést nejen ke spálení, ale i k rozvoji změn kůže a její imunity, které mohou vyústit v nádorové bujení. Stále častěji pak vznikají i alergie na slunce, a jakmile se jednou objeví, zpravidla se začnou vracet. Navíc ještě opalováním kůže ztrácí elasticitu a v čase působí staře a unaveně.

_DSC5194

Kvůli tomu všemu je dobré vědět, jak se správně chránit před sluncem. A námi oslovená expertka MUDr. Marcela Vydrová nám doporučuje následující.

1. Chce to správný čas

Nevystavujte se slunci mezi 11. a 15. hodinou, kdy je intenzita slunečního záření nejvyšší.

2. Nebojte se oblečení

Používejte ochranné prostředky – opalovací krémy a ochranný oděv. Ale pozor – světlé oděvy poskytují pouze relativně malou ochranu.

3. Děti nechejte ve stínu

Děti do 3 let by neměly být vůbec vystavovány slunci, a pokud už na něm jsou, měly by používat ochranné přípravky s co nejvyšším faktorem. Poškození kůže v dětství zvyšuje riziko rozvoje nádorového bujení.

4. Pro citlivou pokožku volte minerální krémy

Děti a osoby s velmi citlivou pletí by měly používat krémy s minerálními filtry. Minerální filtry působí pouze na povrchu kůže, nevstřebávají se. Představte si je jako malinkatá zrcátka, která odrážejí UV záření. Nevýhoda těchto přípravků je, že vytvářejí na kůži více či méně viditelný bílý film a hůř se roztírají.

opalovani mensi

5. Vy ostatní si vezměte krém s chemickým filtrem

Ostatní mohou používat ochranné krémy s chemickými filtry. Chemické filtry pronikají do rohové vrstvy kůže a UV záření pohlcují tak, aby nemohlo poškodit kůži. Dnes jsou již také vhodné pro citlivou kůži a umožňují pokrýt větší spektrum UV záření. Můžete si zvolit libovolnou formu přípravku. Častá bývá také kombinace obou filtrů v jednom přípravku.

6. Znejte svou kůži

Ochranný faktor volte podle fototypu kůže. Fototyp je v podstatě určitou normou, která říká, jak moc je kůže náchylná ke spálení. Čím vyšší je, tím je kůže méně náchylná ke spálení. Takže pokud víte, že už po krátké době na sluníčku úplně zrudnete, normálně máte velmi světlou kůži a de facto nikdy nezhnědnete, jste fototyp 1. Pokud se vám občas podaří alespoň maličko zhnědnout, ale stejně častěji rudnete, jste fototyp 2. Pokud pak máte relativně normální pleť, co na slunci dobře hnědne, ale občas i zrudne, jste fototyp 3. A pokud nikdy nerudnete, jste fototyp 4.

Proč je to důležité? Na ochranných krémech je uveden takzvaný ochranný faktor (nebo také faktor SPF), který právě určuje míru ochrany proti UVB záření. Zjednodušeně znamená, kolikrát se prodlužuje doba, než dojde u daného fototypu ke vzniku zarudnutí. Když tedy začnete červenat po 30 minutách, krém s faktorem 10 by vás měl ochránit maximálně na 300 minut. U jednotlivých fototypů se pak doba červenání mění, a proto je důležité znát v tomto ohledu sám sebe.

_DSC5207

7. Co když máte alergii na slunce?

Nezapomínejte na ochranu proti UVA záření, a to především trpíte-li tzv. sluneční alergií. UVA faktor musí být podle nových pravidel alespoň ve výši 1/3 UVB faktoru. Poznáte to podle kroužku kolem symbolu ochranného faktoru. Někteří výrobci uvádějí i přesnou hodnotu tohoto filtru, která se označuje PPD. Pro osoby trpící solární dermatitidou jsou tedy vhodné přípravky s hodnotou PPD nejvíce se blížící hodnotě ochranného filtru.

8. Mažte se dopředu

Pro správný účinek ochranného krému je zásadní jeho aplikace. Natřete se alespoň 30 minut před vystavením se slunci. Dvojí aplikací snížíte riziko, že jste na některé místo zapomněli. Mezi místa, na která se často zapomíná, patří uši, nárty, podkolení, lemy plavek, pěšinka ve vlasech… Na citlivá místa či jizvy je vhodné použít speciální tyčinky.

_DSC5252

9. Mažte se dostatečně

Natřete se dostatečným množstvím krému. Na namazání dospělého člověka je potřeba zhruba 34 ml přípravku, tj. na týdenní dovolené vymaže jeden člověk dvě 300 ml balení na tělo a jedno 40 ml na obličej. V případě, že nedodržíte množství přípravku, může se jeho faktor snížit až o 2/3. Proto doporučuji používat co nejvyšší faktory.

10. Mažte se často

Nezapomeňte aplikovat ochranné přípravky každé 3 hodiny. Pokud se otíráte ručníkem, je třeba častější mazání.

Čtěte také

Jak jsme se učili na inline bruslích
Jak jsme se učili na inline bruslích4862
O poruchách spánku s profesorkou Nevšímalovou
O poruchách spánku s profesorkou Nevšíma…3328
Umění odpočinku
Umění odpočinku3782
Další články