Právě čtete

Prospěte se k fit tělu

4139  
Sdílet: 

Prospěte se k fit tělu

S novým rokem jste vzali zcela vážně vytyčená předsevzetí a do léta chcete štíhlé tělo. Pravidelně sportujete, upravili jste svůj jídelníček, přesto se vám nedaří snižovat váhu dle představ. Tak to na vás mám jednu otázku - jak jste na tom se spánkem? Spíte dostatečně dlouho a dobře?

15. 2. 2016 2 min. čtení Veronika Wisiorková
Prospěte se k fit tělu

Možná vás ani nenapadlo, že na kvalitu vašeho života, ale i úspěchy v cestě za krásným tělem, může mít velký vliv právě spánek. Zní to nelogicky, vždyť když chcete hubnout, musíte být hlavně aktivní. Ale pravda je, že musíte být hlavně v rovnováze. Tedy dostatek pohybu kompenzovat dostatkem odpočinku a regenerací. Dospělý jedinec by měl spát alespoň 8 hodin denně, říkají odborné články. Vím, že realita je často jiná, protože čtyřiadvacet hodin nám prostě nestačí ke všemu, co chceme dělat. Mnohdy se tak uchylujeme ke zkracování spánku pod kritických 6 hodin denně.

Proč je spánek tak důležitý?

Teď ruku na srdce, jak se cítíte, když spíte třeba krátkých pět hodin? Jste podráždění, unavení, nervózní, ve stresu a velmi často také s většími chutěmi na sladké. Spánek je totiž určený k odpočinutí nejen těla, ale i mysli. Zatímco sníte, vaše tělo se zklidňuje, vaše orgány pracují. Tělo produkuje hormony, které vás nejen uklidní, ale také se budete cítit spokojenější, šťastnější, budete mít více síly i chutí do pravidelných tréninků, ale i menší chuť na sladké.

IMG_4720

Co se ale stane, když spíte méně, než byste měli?

Při krátkém spánku začne tělo produkovat hormon, tzv. kortizol, který způsobuje onen zmiňovaný stres, jenž pak vede právě k uchylování k nevhodným potravinám, ale i k úzkostem, podráždění a nepříjemným stavům. Zároveň se snižuje produkce hormonu testosteronu. I jako ženy potřebujete dostatek tohoto hormonu, pokud chcete vybudovat nějakou svalovou základnu. Měly byste vědět, že čím více svalů máte, tím více energie v průběhu dne spálíte. Je škoda se dřít ve fitku a budovat svaly stravou, když jim pak nedáte dostatečnou regeneraci k tomu, aby se mohly obnovovat a vytvářet.

Ještě pořád si myslíte, že se můžete o spánek okrádat? Není to žádná ztráta času, je to důležitá součást vašeho zdravého životního stylu. Aby byl váš spánek také kvalitní, vyhněte se na noc tučným a těžkým jídlům, volte raději lehčí pokrmy například zeleninový salát s rybou a avokádem. Vsaďte také na meduňkový čaj, který zklidní před spaním mysl, naopak se vyhněte kofeinovým nápojům, které vás udrží dlouho bdělé.

IMG_4842

Čtěte také

Seznamte se s jógou, která popírá gravitaci
Seznamte se s jógou, která popírá gravit…3941
Cviky na doma, kterými zpevníte své bříško
Cviky na doma, kterými zpevníte své bříš…10454
Jak na povánoční kila z pohodlí domova
Jak na povánoční kila z pohodlí domov…10854
Další články