Právě čtete

Náročné putování kávy vede do férového cíle. Tchibo je jejím průvodcem

1039  
Sdílet: 

Náročné putování kávy vede do férového cíle. Tchibo je jejím průvodcem

Přátelé lahodné kávy, kterou si nejraději vychutnáváte s dobrým pocitem, máme pro vás zajímavou novinku. Tchibo se vydává na ambiciózní cestu – do roku 2027 chce, aby všechna její káva pocházela ze zodpovědných zdrojů.

30. 5. 2024 4 min. čtení Redakce
Náročné putování kávy vede do férového cíle. Tchibo je jejím průvodcem

Jak do tohoto cíle dospěje? A co to znamená nejen pro zemědělce, ale i pro nás, milovníky kávy? To vám odhalí zajímavý rozhovor s Pablem von Waldenfelsem, ředitelem korporátní odpovědnosti Tchibo (CSR) v Německu.

Kávový průmysl se mění a vy do téhle transformace nyní nahlédnete. Připravte se na fascinující pohled do budoucnosti, ve které udržitelnost hraje klíčovou roli.

Cílem je 100% udržitelná káva.

Veškerá káva, kterou Tchibo nabízí, by měla do roku 2027 pocházet z udržitelného zemědělství. Přehodnocení obchodu s kávou je už nyní velmi naléhavé téma, protože její pěstitelé na celém světě trpí jak důsledky změny klimatu, tak nízkými příjmy. Jak se na celou věc dívá Pablo von Waldenfels?

V současné době je 20 % kávy Tchibo certifikováno, 80 % nikoli. Myslíte si, že je reálné najít takové množství udržitelných výrobců kávy tak rychle?

Budování udržitelnosti není pevný stav nebo skoková změna, ale pozvolná cesta. Nejnaléhavější otázky, na jejichž řešení je potřeba se nyní zaměřit, jsou následující: Jak mohou pěstitelé kávy dosáhnout ekonomického pokroku a zároveň lépe čelit klimatickým změnám a dalším krizím? Vyřešme je a pěstitelů s udržitelnými metodami budeme mít dostatek.

Je přechod na udržitelnou kávu jedním z důsledků změny klimatu?

Určitě je to také důvod. Dopad klimatických změn na pěstování kávy je znepokojující. Do roku 2050 by se plocha, na které se pěstuje káva, mohla snížit na polovinu, protože sucho vede ke značným ztrátám na úrodě. Navíc 70 % z 12,5 milionu pěstitelů kávy na celém světě hospodaří na malých farmách o rozloze menší než jeden hektar. Ti trpí nízkými příjmy, což vede k problémům, jako je dětská práce a nezákonné odlesňování. Z našeho pohledu je třeba kávový průmysl zcela změnit, aby měl náš oblíbený nápoj budoucnost.

Proto Tchibo spouští nový program udržitelnosti kávy – jako firma fungující na udržitelných principech musíme sami převzít odpovědnost. U každé kávy, kterou prodáváme, musíme vědět, odkud pochází a za jakých podmínek byla vyrobena.

Co znamená, když je káva certifikovaná?

Jde o certifikace Fairtrade, Rainforest Alliance, označení „bio“ nebo to znamená, že pochází z některého z programů Tchibo Joint Forces!®. Tyto projekty již více než dvacet let pomáhají zemědělcům rozvíjet udržitelnější metody pěstování a produkovat tak kvalitnější kávu. Ve společnosti Tchibo jsme díky tomu dosáhli velkého úspěchu. Samotné certifikace však nejsou jediným řešením. Pěstitelé potřebují na své cestě k udržitelnějšímu hospodaření další podporu. Vyšší ceny, kterých mohou za certifikované produkty dosáhnout, bohužel často nepokryjí náklady na produkci. Kromě toho jsou na trhu jen zřídkakdy záruky na nákup certifikované kávy.

Jaké jsou tedy konkrétní kroky k nahrazení 80 % dosavadních dodavatelů za certifikované?

Předně – nechceme nikoho nahrazovat, ale pomoci současným pěstitelům k tomu, aby na svou vlastní certifikaci dosáhli. Právě pro ně jsme spustili náš nový program udržitelnosti kávy, který by měl výrazně zlepšit jejich situaci. Je to tak: přibližně 75 000 drobných pěstitelů (mimo jiné z Guatemaly, Hondurasu, Vietnamu a Brazílie) produkuje veškerou kávu společnosti Tchibo. A 80 % vyprodukované kávy není certifikováno. Právě tato káva by však měla být pěstována co nejšetrněji k životnímu prostředí a sociálně odpovědným způsobem, aby se výrazně zlepšily životní podmínky farmářů.

Kde tenhle kávový program probíhá?

Intenzivně spolupracujeme se všemi pěstiteli kávy. V roce 2022 jsme spustili programy v klíčových zemích původu, počínaje Brazílií, Vietnamem a Hondurasem. Do roku 2027 plánujeme do kávového programu zahrnout všechny země, ze kterých pravidelně odebíráme kávu. Mezi ně patří i Etiopie, Salvador, Guatemala, Keňa, Kolumbie, Indie, Peru a Tanzanie.

Jak přesně kávový program vypadá a probíhá?

Tchibo pomůže farmám vybudovat ekonomicky stabilní základ, aby byly odolnější vůči výkyvům cen. To zahrnuje opatření, jako je agrolesnictví, zalesňování, pěstování ovocných stromů a dalších plodin a výsev nových odrůd kávy, které jsou lépe chráněny před extrémními výkyvy počasí. Realizace probíhá v úzké spolupráci s trenéry a agronomy z řad vývozců. Konkrétní opatření pak koordinujeme přímo na regionální úrovni. Například v Brazílii se zaměřují na ochranu biologické rozmanitosti, klimatu a vody, zatímco v Hondurasu se soustředí na boj proti chudobě. Každá země tedy dostává svůj vlastní program šitý na míru.

Seznamte se s Pablem von Waldenfelsem


Jsem 45letý německý a uruguayský občan, rodinný typ s manželkou a dvěma dětmi. Do společnosti Tchibo mě přivedla láska ke kávě jako nápoji a možnost vést program ve prospěch drobných zemědělců, kteří tvoří páteř světové produkce potravin (50 %). Včetně mého působení v Tchibo se udržitelností zabývám už 15 let. A kávu miluju i v osobním životě. Po ránu mám nejraději dobrý flat white nebo cappuccino, a to v sicilském stylu – tmavě pražené espresso. Později během dne si pak připravuji kávu ve french pressu a bez mléka.

Zasahujete i do cen?

Chceme, aby všechny dodavatelské řetězce byly udržitelné, bez ohledu na to, jak drahá je naše káva na pultech. Ve velmi konkurenčním prostředí se ale od zavedených cen úplně odpoutat nemůžete. Takže sázíme na inteligentní kombinaci: kávový program, nákup nejvyšší možné kvality (s níž farmáři dosahují i vyšších cen) a postupné rozšiřování podílu káv z programových regionů. To přináší farmářům větší odbyt a stabilitu.

Dohlíží na celý proces některá z nezávislých organizací?

Ano. Jde nám o co největší transparentnost, takže spolupracujeme s nezávislou neziskovou organizací Enveritas, která ověřuje, zda zemědělci dostávají transparentní ceny, zda používají etické obchodní metody a zda mají přístup k finančním zdrojům. Organizace předkládá zprávy a analýzy pro všechny země, kde Tchibo pravidelně nakupuje kávu. Na základě těchto údajů vyvíjíme, společně s lidmi v regionech, řešení šitá na míru, aniž bychom jim vnucovali nějaký program. Enveritas také kontroluje, zda jsou programy realizovány a mají dopad.

Máte ještě nějaké další partnery?

V závislosti na zemi a dodavatelském řetězci spolupracujeme s místními partnery a nevládními organizacemi, stejně jako s dalšími společnostmi a organizacemi, jako je například „World Coffee Research“ a „German Coffee Association“. Je důležité společně hledat řešení pro posílení kávového sektoru. A společně vytvářet změny směrem k větší udržitelnosti.

Mohl byste uvést příklady úspěšné realizace programu?

V Guatemale prostřednictvím našich partnerů už řadu let spolupracujeme s farmáři v Santa Barbaře a školíme je v oblasti správné zemědělské praxe a řízení kvality. Od zahájení programu je produktivita mnohem vyšší než dříve – v poslední sklizni se zvýšila o 28 % až 65 %. Navíc v době, kdy jsme program zahájili, byla káva ze Santa Barbary sotva známá. Dnes káva po částech splňuje kritéria speciality a poptávka po ní je vysoká. To vše přispívá k obživě rodin.

V Tanzanii jsme podporovali mladé farmáře v posledních ročnících střední školy. Učí se moderním zemědělským postupům a jsou schopni prodávat svou kávu u společnosti Tchibo a dalších odběratelů.

Jaké konkrétní přínosy už projekty přinesly? Jak pomohly pěstitelům kávy?

V Guatemale: vyšší ceny, větší uznání kávy na světovém trhu, více znalostí o řízení kávových farem.

V Tanzanii: první vlastní příjem, prodej kávy v Německu, Rakousku a Švýcarsku jako příležitost pro speciální edici, zavedení moderních zemědělských postupů na farmy rodičů.

A na konec: Co vlastně znamená „odpovědné nakupování“?

Pro kávové společnosti, jako je Tchibo, znamená získání důkazu o zodpovědném získávání od Enveritas tři kroky. Prvním je provést každoroční nezávislé hodnocení svého dodavatelského řetězce z hlediska problémů udržitelnosti. Za druhé, pracovat na těchto problémech úměrně vlastním nákupům kávy. A konečně, kávové společnosti si musí nechat nezávisle vyhodnotit své úsilí o dosažení pozitivních změn. Věřím, že v případě Tchiba se nám daří všechny tři kroky plnit.

Nezisková organizace Enveritas

Neziskovka Enveritas byla založená v roce 2016 se sídlem v USA s cílem vnést do kávového sektoru více transparentnosti a chránit před vykořisťováním místní obyvatele a životní prostředí. Organizace nabízí své informace celému kávovému sektoru, a není proto závislá na společnosti Tchibo. Enveritas objektivně zaznamenává situaci na místě a nevydává žádné certifikáty. 

Kávoví pomocníci pro váš ideální šálek kávy

Kávoví pomocníci pro váš ideální šálek kávy

Užijte si s námi Festival kávy a vyberte si vše, co ke svému oblíbenému šálku potřebujete. Od zrnek až po kávovar.

Zjistit víc
Pokud se vám článek líbil, mohlo by vás také zajímat
Další články