Právě čtete

Kofein si ochočte, aby byl dobrý sluha, ne zákeřný pán. Proč a jak na nás působí?

2282  
Sdílet: 

Kofein si ochočte, aby byl dobrý sluha, ne zákeřný pán. Proč a jak na nás působí?

Miluji atmosféru kaváren, která v Evropě kvete už od 17. století, italskou přípravu kávy, kterou pak usrkávám a pozoruji okolí. A s podobným gustem si pochutnám na čaji a na vysokoprocentní čokoládě. Co je spojuje? Obsahují kofein.

6. 10. 2021 3 min. čtení Jana Bohutínská
Kofein si ochočte, aby byl dobrý sluha, ne zákeřný pán. Proč a jak na nás působí?

Mám pocit, že svůj první šálek kávy jsem vypila snad v pravěku. Už i v té době lidé pozitivní účinky kofeinu znali a hojně využívali, i když oficiálně byl objeven až německým chemikem Friedliebem Ferdinandem Rungem v roce 1819. Kofein obsahují kávová zrnka a kakaové boby, je v každém šálku voňavé kávy, hřejivého čaje i čtverečku lahodné čokolády. Je to nejrozšířenější a nejužívanější stimulant, lidově řečeno „nakopávač“. Po kofeinových nápojích tak sahám nejen pro jejich chuť, dobrý pocit, ze zvyku, když si chci orazit, ale taky když potřebuji nakopnout.

Kofein v čiré podobě

Samotný kofein není nositelem barvy ani chuti a je to tak čistě funkční pomocník.

Pro jeho účinky ho můžeme najít v nejrůznějších podobách od tyčinek pro sportovce po funkční vody. A právě kofeinovou vodu o síle dvou šálků espressa nově najdete s příchutí marakuji nebo citronu a máty v Tchibo. Je to osvěžující varianta, když chcete sáhnout po nějakém životabudiči, ale kávy už jste ten den měli dost.

Kofein zmírní únavu a zlepší pozornost…

Kofein tělo energetizuje, protože uvolňuje do krve adrenalin a kortizol, pozitivně působí na nervový systém i na srdce, mozek a dýchání.

jak funguje kofein

A tak často sáhneme po kofeinovém nápoji nejen kvůli chuti, ale právě pro jeho účinky, jako je zmírnění únavy, zlepšení pozornosti a paměti nebo větší využití tuků jako zdroje energie. Pomůže nám nastartovat tělo k fyzickému výkonu a posílit spalování. Dokonce se dnes ukazuje, že kofein údajně může mít kladný vliv i na snížení rizika Alzheimerovy choroby, demence či úmrtí na srdeční nemoci.

Je ovšem těžké účinky kofeinu podrobně zkoumat, protože je složité separovat je od dalších vlivů. Samotný metabolismus kofeinu mají na starosti játra. Kofein v těle zapůsobí rychle – v řádech minut až tři čtvrtě hodiny. Tělo ho tráví a pomocí tělních tekutin rozvádí dál.

Když to přeženete, může působit opačně

Musíme dávat pozor na množství, které denně pozřeme. Kofein může při nadměrné konzumaci zafungovat i negativně.

Může způsobit zrychlení srdeční frekvence, vysoký krevní tlak (kdo vysoký tlak už má, měl by ke kofeinu přistupovat rozumně), nevolnost, úzkost, neschopnost soustředit se nebo třes či bolest hlavy. A navíc pozor na usínání! Byly doby, kdy jsem si dávala kafe na dobrou noc místo Večerníčku, teď už se pozdě odpoledne kofeinu radši vyhnu. To udělejte zvlášť tehdy, pokud máte se spánkem i bez přidané kofeinové energie potíže.

Tři šálky kávy jsou bezpečné

Nežádoucím projevům se vyhnete, pokud dodržíte bezpečnou denní dávku.

Ta je zhruba 300 až 400 miligramů kofeinu, tedy asi tři až čtyři šálky kávy (obsah kávy v šálku je ale hrubě orientační, záleží na způsobu přípravy kávy a dalších faktorech). Každý navíc může mít tento strop jinde. Zmíněné maximální doporučované množství se uvádí v případě zdravého člověka a v závislosti na jeho váze (jinak tolerantní bude ten, kdo váží 50 kilo i s postelí, jinak urostlý člověk). Je potřeba vycházet z vlastní citlivosti a tolerance vůči kofeinu, která je individuální. A pokud preferujete raději menší množství kofeinu, sáhněte po šálku čaje jako Angličan. :-)

Jak se liší obsah kofeinu v různých podobách?

Ne každá káva obsahuje stejný obsah kofeinu. Méně ho má espresso z odrůdy kávy arabika než z robusty. Také délka pražení kávových zrn obsah kofeinu ovlivňuje – čím déle se káva praží, tím méně kofeinu obsahuje. Káva blond roast je tak výrazně kofeinově bohatší než tmavě pražená zrnka.

Více kofeinu než v kávových zrnech můžete objevit v čajových listech. Při zpracování ale síla kofeinu postupně mizí, protože se čaj připravuje z menšího množství lístků, a finálně je tak čajový nápoj méně silný než dobře připravená káva.

U čokolády hraje velkou roli její složení. Čím vyšší procento kakaa, tím víc obsahuje kofeinu. Třeba u hořké 100gramové čokolády se uvádí až 120 miligramů kofeinu.

Vzhledem k povaze a chuti se dá na všech těchto pochutinách snadno vyvolat závislost. Já schválně s „odvykačkami“ experimentuji. Většinou mě ale nakonec stejně přemůže touha navštívit kavárnu, ve které jsem ještě nebyla, nebo chuť ochutnat stoprocentní čokoládu, jejíž značka je pro mě zatím tajemstvím.

Novinka od Tchibo: Kofeinová voda Coffizz

Novinka od Tchibo: Kofeinová voda Coffizz

Ochutnejte pramenitou vodu se sílou kofeinu odpovídající dvojitému espressu. Ve dvou příchutích na prodejnách Tchibo, v široké síti supermarketů i na benzinových stanicích.

Najít nejbližší prodejnu
Pokud se vám článek líbil, mohlo by vás také zajímat
Další články