Právě čtete

Jak advent prožít, a ne projíst

2734  
Sdílet: 

Jak advent prožít, a ne projíst

Dejte si pauzu, zastavte se a zkuste letos vánoční půst dodržet i vy. Uvidíte, jak vám to prospěje, a alespoň se na Štědrý den vejdete do svých oblíbených šatů.

22. 12. 2017 4 min. čtení Kamila Šemberová
Jak advent prožít, a ne projíst

V dřívějších dobách bývalo období adventu věnováno očištění těla i mysli. Lidé po skončení podzimních prací měli čas si vydechnout a připravit se na nejkrásnější svátky v roce – Vánoce. Postili se, zřejmě i proto, aby si o Vánocích mohli dopřát nějaké ty dobroty. V moderní době se však advent stal bláznivým koloběhem vánočních večírků, nákupního šílenství, úklidu a pečení, o zastavení a rozjímání už nemůže být ani řeči. Tak si dejte pauzu!


Zdroj: Flickr.com

 

Půst

Naši předkové se postili měsíc před Vánocemi, hlavní součástí postního jídelníčku byly luštěniny, obiloviny, ovoce a zelenina. Vynechání masa a alkoholu výrazně přispívá k očistě organismu. Půst se však netýká jen jídla, má nás vést k meditaci, k zamyšlení a ke střídmosti. Pomáhá nám naslouchat potřebám našeho těla i duše. Naladí nás, cítíme se dobře, lehčeji, ani se nám pak už nechce tloustnout.

Jak nepřibrat ještě před Vánoci, jsme se zeptali přední odbornice na hubnutí, zakladatelky společnosti STOB (stop obezitě), která se věnuje osvětě v této oblasti již více než 30 let, psycholožky PhDr. Ivy Málkové a její dcery Ing. Hany Málkové.

Menší porce bez náhražek

Nahradit majolku jogurtem a podobné fígle zná každý z nás a často tak sníme stejně kalorií a ještě si jídlo pořádně neužijeme. Dietní náhražky mají význam spíše v rámci celoročního jídelníčku a na štědrovečerní večeři by se šetřit nemělo. Jednou za čas si dopřát, co máme rádi, není žádný hřích, ovšem bez zbytečného přejídání. „Každý je jiný – pokud někdo potřebuje sníst velkou porci a pochutná si i na zdravějších alternativách, tak ať připraví dietnější varianty. Pokud si ale potrpí na tradiční chutě a nějakými náhražkami by se cítil ošizen, pak je lepší varianta si pochutnat na menší porci tradičního, byť kaloričtějšího pokrmu,“ říká Hana. 

 


Zdroj: Flickr.com

 

Všechno je v hlavě

Pokud vás myšlenka nadbytečných kil děsí a ke svátkům přistupujete s myšlenkou: „Zase Vánoce, to bude hrůza, přiberu,“ tak opravdu přiberete. „Pokud si ještě stanovíte, že od Nového roku zahájíte hubnutí, často zkonzumujete bezmyšlenkovitě při televizi či na návštěvách kvanta cukroví, aniž si ho vychutnáte,“ dodává Iva. „Potlačte svůdnou myšlenku, že od Nového roku budete úplně novým člověkem, ale pokuste se žít přítomností a z každé malé změny, kterou uděláte právě teď oproti dřívějším zlozvykům, budete mít radost.“

Zkuste se řídit vlastním instinktem a spolehnout se především na vlastní intuici. „Pokuste se dobroty vnímat všemi smysly, užívejte si, jak krásně voní, jak pěkně vypadají a jak výborně chutnají.“ Jezte pomalu, důkladně žvýkejte a po několika soustech se vždy na chvilku zastavte a zkuste si uvědomit, zda již máte žaludek plný. Než se dostaví pocit přejedení, chvíli to trvá, a pokud nedáte žaludku šanci, aby stravu zpracoval, velmi snadno jej přeplníte. Pokud takto učiníte, zabráníte automatickému přejídání.

Trocha pohybu dokonce i o svátcích

Vánoce jsou svátky hojnosti a ubránit se malému zhřešení sem tam nedokáže nikdo z nás. Pokud se ovšem rozhodnete vstát z gauče a udělat alespoň něco pro své tělo a zdraví, uvidíte, že vám to jen prospěje. Běžte si před obědem zaběhat, zacvičte si jógu, skočte do fitka nebo se alespoň rychlejší chůzí projděte přírodou. Když jsme venku, nejíme, pohyb nám rozproudí metabolismus, takže se pak můžeme o trošičku víc najíst, a kromě toho si krásně vyčistíme hlavu. Stačí deset minut každý den a uvidíte, že se vám po Novém roce mnohem lépe najede zpět na zdravý životní styl.

Šetřete s radikálními předsevzetími

Taktéž si musíme uvědomit, že pokud si nalháváme, že s dietou začneme až po Novém roce, nebývá snadné s ní po přejedených Vánocích vůbec začít. „Naše klienty vedeme především k tomu, aby si Vánoce užili a neplánovali zahájení hubnutí na Nový rok. Potřeba přejíst se, když si nebudou dávat předsevzetí, že budou držet radikální dietu, bude výrazně menší,“ poznamenává Iva.

 

Zdroj: Flickr.com

 

Co nekoupíš, to nesníš

Nevymykejte se zaběhlým zvyklostem a nakupujte s rozmyslem. Obchody jsou otevřené téměř pořád, není třeba mít doma přes svátky obrovské zásoby jídla, buď je sníme, nebo je pak vyhodíme, a ani jedno není vůbec rozumné.

Netrestejte se

Pokud jste snědli víc dobrot, než bylo rozumné, nemá smysl se tím trápit. Vyčítat si to již snědené jídlo nevrátí, spíše je dobré si celou situaci uvědomit, rozmyslet si, jak ji napravit (procházkou, cvičením, odlehčenou večeří, jablíčkem k svačině místo dalšího cukroví, jasmínovým či mátovým čajem na podporu trávení).

A nakonec to nejdůležitější: Zapomeňte na stres a vyčistěte si hlavu. Jak říká Iva s Hankou: „Zapomeňte na to, co si myslíte, že se od vás tradičně očekává, a zařiďte si Vánoce tak, aby byli spokojeni všichni, včetně vás. Rozdávejte úsměv, nalaďte se na pozitivní vlny a buďte v kondici, fyzické i duševní. To je totiž to nejlepší, co můžete o Vánocích nadělit sobě i ostatním.“

 


Zdroj: Flickr.com

Čtěte také

Kofein pomáhá naší paměti
Kofein pomáhá naší paměti3159
5 rozdílů mezi mužskou a ženskou výchovou dítěte
5 rozdílů mezi mužskou a ženskou vý…3835
Cukr mění základní podstatu kávy
Cukr mění základní podstatu kávy8320
Další články