Právě čtete

Co by vám řekla dentální hygienistka, kdybyste k ní konečně přišli?

82458  
Sdílet: 

Co by vám řekla dentální hygienistka, kdybyste k ní konečně přišli?

Chodit ke kadeřnici, líčit se, pravidelně se hýbat, jíst zdravě, to dneska není nic neobvyklého. Jednu věc ale spousta lidí opomíjí – důkladnou péči o zuby a dásně. A já si toho denně všímám. Jsem totiž dentální hygienistka.

27. 1. 2019 7 min. čtení Jana Křepelková
Co by vám řekla dentální hygienistka, kdybyste k ní konečně přišli?

Čistit si zuby jsme se všichni naučili jako malé děti a nikdo by o sobě asi neřekl, že to „neumí“. Pravda ale je, že jen výjimečně se u mě na křeslo hned napoprvé posadí někdo, komu bych neměla co ukázat a nebylo co čistit.

Návštěvu ordinace dentální hygienistky bere hodně lidí jako „zbytečný“ nadstandard, který navíc nehradí zdravotní pojišťovna. Ve finále se ale tato investice vyplatí: klienti, kteří chodí na zubní hygienu, předcházejí výdajům za ošetření v zubní ordinaci, za zubní výplně nebo náhrady zubů. A v první řadě si ušetří bolestivé trápení. A ještě jedna věc, která možná není tak zřejmá: ústa jsou vlastně brána do těla a jsou propojená se zdravím celého organismu, takže mají vliv například na celková onemocnění.

To, že dobře udržované zuby jsou taky hezké, už je jenom takový milý bonus.

Svoji práci mám moc ráda. S čím vším lidem pomáhám?


To abyste si udělali obrázek o tom, co všechno můžete čekat od zubní hygieny. Zdaleka to není jen „kosmetická“ procedura.

  • V první řadě pomáhám lidem, aby se jim zuby nekazily a měli zdravé dásně.
  • Nacvičuji s nimi správnou techniku čištění zubů a vyberu jim vhodné dentální pomůcky.
  • Odstraňuji pigmentace, které způsobují zabarvení zubů. Zuby mohu i vybělit.
  • Hledám příčinu zápachu z úst a ukážu pacientovi, jak ji řešit.
  • Díky správné péči pomáhám léčit záněty dásní. Moji pacienti tak předchází parodontitidě čili onemocnění tkání, ve kterých máme ukotveny zuby.
  • Když přijde pacient s probíhající parodontitidou, postupným ošetřením a úpravou domácí péče můžeme onemocnění zastavit.
  • Po ošetření na dentální hygieně se lépe pracuje i zubaři.

Kdy dorazit poprvé? V každém věku, ale opravdu čím dříve, tím lépe – a nejlepší je začít už v dětství. Často se setkávám s odkládáním návštěvy své i zubní ordinace s tím, že když dítě nic nebolí, není to potřeba. Prevence je ale zásadní. Zubní kaz je přece jen nejčastější infekční onemocnění. A vždy je nejlepší, když malí pacienti odchází z ordinace s úsměvem a pochvalou.

Co čekat od první návštěvy?

S pacientem si ukážeme, kde má zuby špatně vyčištěné. Naučím ho čistit je správně a pak mu zuby i dásně ošetřím.

Ano, první návštěva může být nepříjemná, pokud na tom nejste úplně dobře, ale samo se to nespraví. Když vidím, že pacient má třeba velmi citlivé dásně v zánětu nebo citlivé zubní krčky, nabídnu mu mírné lokální znecitlivění, které může mít i podobu „jenom“ spreje místo obávané injekce.

První sezení zabere jednu hodinu. Začneme tím, s jakým přáním či problémem klient přichází, zda ho odesílá zubní lékař, nebo se objednal z vlastní iniciativy. Vyptávám se, jaké má hygienické návyky a jaké pomůcky používá. Zajímá mě i celková životospráva. Například jestli klient kouří, pije červené víno, kyselé nápoje nebo si dopřává kořeněná jídla. Často klienty zaskočí, když se zajímám i o celkovou zdravotní anamnézu a jestli berou nějaké léky. Někdy si pacient mylně myslí, že není potřeba nahlásit třeba onemocnění srdce, duševní onemocnění nebo alergii na mléko, protože na první pohled nevidí souvislost se zuby. Tělo je však nutné brát jako celek. Pro následující vyšetření přímo v ústech a stanovení plánu ošetření jsou tyto informace moc důležité.

Pokračuji v prohlídce povrchu zubů, vyšetřím stav dásní a zhodnotím stav celkové ústní hygieny, například podle množství a lokalizace zubního plaku, pigmentací nebo zubního kamene. Ten může být ukrytý například i pod dásní. Klient si drží v ruce zrcátko a na můj pokyn pozoruje se mnou, co jsem právě našla a co budeme ošetřovat. Samozřejmě se najdou i tací, kteří se dívat nechtějí, těm vysvětlím jejich problém například s pomocí speciálního zubního atlasu. Pokud si klient přinese rentgenový snímek, lze ukázat potíže i na něm.

Následuje barvení zubního plaku speciálním fialovým roztokem. Pro děti to bývá ohromná zábava, pro dospělé velké překvapení. Zuby potřu fialovou barvou a klient si vypláchne ústa vodou. Barva zůstane pouze na místech, na kterých si klient nesprávně vyčistil zuby. Podle různých odstínů se dá také určit, jak starý plak se na zubech nachází. Vše si fotím, abychom s klientem zaznamenali počáteční stav a mohli snadno hodnotit společné úsilí s dentální hygienou.

Dalším krokem je trénink správné techniky domácího čištění. Podle nového trendu zkoušíme jak manuální kartáček, tak sonický elektrický kartáček. To je vždy velkým zpestřením. Protože se sonickým kartáčkem barva, tedy plak, mizí mnohem snadněji a rychleji.

Jelikož nestihneme kartáčkem odstranit veškerý obarvený povlak, ošetřím zuby i dásně velmi jemným pískováním speciálním přístrojem. Klientům vysvětluji, že ošetření funguje podobně jako malá „vapka“ a nemusí se ničeho bát, protože je to bezbolestná a pro mnohé naopak velmi příjemná procedura.

Na první návštěvě nestihneme samozřejmě ošetřit vše naráz. Je to i proto, že při komplikovanějším problému by ošetření mohlo být nepříjemné. Občas má klient pocit, že když za jednu dentální hygienu zaplatí, dentální hygienistka mu doslova vygruntuje ústa a on hned odejde z ordinace se zářivým a zdravým úsměvem. To, co se v jeho ústech za dosavadní život kumulovalo, se ale za hodinu nedá stihnout pečlivě a šetrně odstranit. Občas je to běh na delší trať, ale stojí za to. Klientům aspoň odstraním největší nánosy zubního kamene a pročistím mezizubní prostory, abychom mohli začít s mezizubními pomůckami.

Na závěr pacientovi odpovím na jeho otázky, předám pár základních rad a zopakuji, jak budeme pokračovat. Po kompletním vyčištění klient přechází do takzvané „recallové“ fáze, kdy dochází na pravidelné kontroly po půl roce.

6 nejčastějších problémů, kterých se pacienti „bojí“

„Při čištění zubů mi krvácí dásně, proto se jim raději vyhýbám a mezizubní kartáčky kvůli tomu nepoužívám.“

Pokud dásně krvácí, je to signál, že je něco špatně. V dásních je zánět kvůli přítomným bakteriím. Úpravou techniky čištění nebo zvolením lepší dentální pomůcky stihne zánět do týdne ustoupit!

„Do mezizubních prostorů se mi nevleze ani ten nejmenší mezizubní kartáček.“

Mezizubní prostory jsou často ucpané zubním kamenem, který je nutno odstranit, tím se prostor uvolní. Druhý důvod může být špatné zavádění mezizubního kartáčku. Třetím důvodem můžou být překřížené zuby. Tam používáme zubní nit.

„Na zubní hygieně jsem ještě nebyl(a), protože si myslím, že to bude bolet.“

Samotné odstranění zubního kamene může být na první návštěvě nepříjemné pro ty, kteří přicházejí se závažným zánětem dásní, neošetřenými zubními kazy nebo s velmi citlivými zuby. V tomto případě může pomoci aplikace znecitlivující látky nebo odklad ošetření do příští návštěvy.

„Na čištění zubů a mezizubních prostor stejně nebudu mít čas nebo energii.“

Čištění zubů by se mělo přeměnit z nutného zla na každodenní příjemný rituál. Často klientům radím, aby si zuby čistili od plaku například u sledování televize, v posteli nebo když přijdou domů a jdou si umýt ruce. Těsně před spaním už zuby v rychlosti přečistí od zbytků večeře. Vůbec mojí nejoblíbenější radou je pořízení již zmiňovaného sonického elektrického kartáčku. Ušetří spoustu času i námahy a zuby jsou po něm neskutečně hladké.

„Mým zubům už stejně nic nepomůže. Tak špatné je mám po pradědovi.“

Některá zubní postižení už sice vrátit nelze, ale můžeme je zlepšit nebo zastavit jejich zhoršování.
Jeden z mých pravidelných pacientů ke mně přišel před pár lety z donucení jeho zubní lékařky. Po vyšetření odcházel z ordinace naštvaný a nedokázal pochopit, proč by ještě měl znovu přijít, zaplatit a jakkoli měnit svůj ne zcela dobrý postoj k čištění zubů.

Netušil, že ve třiceti trpí parodontitidou a silným zápachem z úst. Nevěřila jsem, že se ještě někdy vrátí. Po dvou týdnech se ale objednal s úplně novým postojem k dentální hygieně. Po pár hodinách u mě na křesle se začal více usmívat a přiznal, že si toho všimla i jeho přítelkyně. Jeho problém jsme stabilizovali díky společné spolupráci a on věří, že není podmínkou ve stáří přijít o zuby.

Pokud ke mně dochází celá rodina, zjišťuji, že s úrovní hygieny jsou na tom všichni členové vcelku podobně. Jestliže má maminka výborně vyčištěno, většinou se pečlivě stará i o zuby svých dětí, a naopak.

„Mám velmi citlivé zuby.“

Snažíme se s klientem vypátrat příčinu a pokusíme se o zmírnění citlivosti změnou stravovacích návyků nebo zavedením posilňujících preparátů. Například celodenní popíjení vody s citronem je sice považováno za zdravé a osvěžující, ale v ústech je neustále kyselé pH, což vede k erozi skloviny a jejímu postupnému ztenčování. Zuby jsou pak citlivější na studené, horké či tlak. Vyhněte se popíjení slazených a energetických nápojů. Zdraví prospěšné smoothie a šťávy se snažte zapít vždy douškem čisté vody.

Lidé můžou mít zuby například i „obroušené“ vlastním zatínáním zubů při nervozitě nebo ve fitku, nočním skřípáním nebo špatnou technikou čištění zubů. V tomto případě upravím čištění a vyrobím jim individuální formičky na jejich zuby – chrániče zubů.

Prostě: chcete-li svůj úsměv rozzářit, zlepšit své zdraví nebo trápí-li vás nějaký problém, věnujte sami sobě návštěvu dentální hygienistky. Pomůže vám odstranit případný problém a navrhne používání pro vás nejvhodnějších pomůcek.

Pokud se vám článek líbil, mohlo by vás také zajímat
Další články