Právě čtete

Jak se v dospělosti srovnat s tím, že jste v děství slýchala „Nejez to, budeš tlustá“

1917  
Sdílet: 

Jak se v dospělosti srovnat s tím, že jste v děství slýchala „Nejez to, budeš tlustá“

„Vlastně bych si ten větrník mohla dopřát s klidem. Nemám cukrovku ani nemám žádnou velkou nadváhu. Ale já ho do sebe vždycky hrozně nasoukám, jako kdyby mě někdo kontroloval, a když je po všem, cítím se akorát provinile. Vždyť budu tlustá…“ Znáte ten pocit?

3. 11. 2018 4 min. čtení Irena Pokorná
Jak se v dospělosti srovnat s tím, že jste v děství slýchala „Nejez to, budeš tlustá“

Tento pocit se v hlavě většinou objevuje ze dvou důvodů. Buď jste si opravdu prošla obdobím vyšší váhy a už se k němu nechcete vracet. A nebo vás před tloušťkou varoval někdo, od koho jste si dala říct. Oblíbená teta, učitelka ve škole, rodiče.

Jako koučka často vidím, jak nás to, co jsme v děství slýchali, ovlivňuje celý život, třeba i podvědomě. A u nás žen se to často projevuje ve chvíli, kdy chceme získat zdravější vztah ke svému stravování i k vlastním křivkám.

Dělají rodiče chybu?

Právě oblast sebepřijetí je pro rodiče rodiče a blízké okolí extra náročná. I když myslíte všechno dobře (jak také jinak), udělat přešlap je hodně jednoduché a málokterý rodič ho dělá úmyslně.

Pokud si takovou stopu nesete z dětství i vy, nemá smysl jim to vyčítat. Pojďme se spíše podívat, jakým způsobem můžete vy sami změnit své stravovací naprogramování z dětství a získat  tak zdravější vztah k jídlu i ke svému tělu.

Řešení: vraťte se zpátky a vše si zapište

Pro začátek bývá velice účinné, abyste se vrátila zpět do minulosti a udělala si drobnou analýzu toho, co jste vlastně od svého okolí slýchávala. A to konkrétně na adresu vašich křivek, jídla a sebedůvěry. Pamatujete si nějaké okamžiky, které se vám negativně vryly do vaší paměti? A jaké emoce jste u toho prožívala?

Tyto prožitky i konkrétní emoce si vypište, zároveň se zamyslete nad tím, jakým způsobem mohou formovat vaše chování v přítomnosti. To je totiž velice důležité! Druhým krokem totiž je si tyto informace v hlavě „přepsat“. Napište si tedy, jaké emoce byste naopak v oblasti zdraví, stravování a sebedůvěry chtěla prožívat v přítomnosti. Jak byste se chtěla cítit a jaké myšlenky i emoce vás naopak budou uzdravovat?

Ventilujte emoce a na závěr odpusťte

S negativními prožitky z minulosti bývají úzce propojené emoce, které nás trápí v přítomnosti. Například máme strach, že když se najíme, tak ztloustneme. Nebo v sobě máme potlačený vztek sami na sebe, protože nepřijímáme své tělo bez podmínky. S emocemi je zapotřebí pracovat. Prvním krokem je jejich přijetí, to znamená – nezlobit se na sebe za to, že negativní emoce prožívám, a naopak je přijmout. Druhým krokem je vědomé ventilování emocí. Pokud v sobě cítíte vztek, nebojte se vydupat nebo vykřičet v lese. Když cítíte strach, jděte s ním do konfrontace a naučte se jej zpracovávat. Dostaňte ze sebe emoce ven! Uvidíte, jak se vám uleví.

 Zeptejte se sama sebe, jak byste to doopravdy chtěla

Dalším cvičením, které vám může na cestě za zdravým vztahem k sobě pomoci, je vizualizace toho, jak byste se doopravdy chtěla cítít a přemýšlet, ve vztahu k sobě a ke svému tělu. Zkuste na chvíli snít a představovat si vše pozitivní, co je s touto oblastí spojené. Jaký je váš skutečný ideál? 

Začněte u jídla prožívat příjemné emoce

A nyní půjdeme do praktické stránky mentálního tréninku. U přípravy jídla a samotného stravování prožíváme určité pocity, aniž bychom si to uvědomovali. Pozorujte sama sebe, jak se cítíte, a pokud jsou emoce negativní, opět je přetvářejte do pozitivních. Užívejte si přípravu jídla i stolování, které může být úžasným rituálem. Prožívejte u jezení vděčnost a radost, místo strachu a nenávisti k sobě. Jídlo je pro nás lékem, výživou i zdrojem potěšení, a je to tak správně.

Soustřeďte se hlavně na zdraví, nikoliv hubnutí

Když se ženami pracuji na tom, aby sami k sobě měly lepší vztah a zbavily se přebytečného tuku, vždy se primárně soustředíme na ozdravení jejich životního stylu. Všechny diety pomyslně hodíme do koše a hledáme moment, ve kterém se cítí šťastné, svobodné i uspokojené. Také společně hledáme zdravé potraviny, které však ženám chutnají a nemusí se do nich nutit.

Když si každý den budete stoupat na váhu a neuvidíte okamžitý výsledek, možná vás to zbytečně demotivuje a vytváří ve vás obrovský stres z možného neúspěchu. Pokud do sebe cpete zdravé jídlo s odporem, stejně vašemu tělu i duši neudělá dobře. Když se místo toho zaměříte na své zdraví, nemůžete nikdy prohrát. A velkým bonusem je pozitivní vztah k jídlu i k sobě.

Přepněte do pravé hemisféry

Současná společnost je z velké míry napojena na svoji racionální složku osobnosti, a většinu dne využíváme levé mozkové hemisféry. To znamená, že logicky smýšlíme, jsme analytičtí, plánujeme a plníme úkoly. Pro ženu je však přirozené využívat hemisféru pravou, která je zaměřena na emocionalitu, kreativitu a emocionalitu. Když se žena více propojí se svojí přirozenou silou a zůstává více v ženské energii, mnohem lépe vnímá své tělo i jeho potřeby. Dokáže dobře rozpoznat, kdy je dobré odpočívat a jaké konkrétní potraviny mu dopřát.

Nebojte se tedy být více ženou, která si život užívá přes své smysly a je tak trochu bohyní, která sytí nejen své okolí, ale i sama sebe.

Čtěte také

Další články