Právě čtete

Co bych si přála vědět, když jsem začínala s jógou

29510  
Sdílet: 

Co bych si přála vědět, když jsem začínala s jógou

Jóga je podle mě báječná cesta ke zdraví, kterého si tak málo vážíme. Většina lidí si ji vybírá, protože chtějí napravit bolavá záda, vypustit stres nebo hledají „nenáročný“ pohyb – a to všechno by jim mohla splnit. Jenomže jak náhle se někteří nováčci na lekcích objeví, tak rychle zase zmizí. Mně se prokletí věčného začátečníka podařilo zlomit hlavně díky několika drobnostem.

4. 1. 2019 7 min. čtení Marie Bezděková
Co bych si přála vědět, když jsem začínala s jógou

K józe mě přivedly zdravotní problémy. Na začátku minulého roku mě potkaly trable s krční páteří a s nimi související tinnitus, nepříjemné zvonění a pískání v uších, které obvykle nelze vyléčit žádnými dostupnými prostředky.

K tomu si přičtěte stres v práci (vedla jsem časopis a měla pod sebou několik podřízených) a to, že jsem občas trochu nervák. Navíc jsem se nikdy nevěnovala žádnému sportu, takže moje fyzička nestála za nic. Kolikrát jsem se musela sama sobě smát, když jsem si kvůli ztuhlé kyčli nedokázala ráno ani natáhnout ponožku.

A tak jsem začala s jógou. Popravdě bez nějakého většího nadšení…

Aby vás jóga bavila, potřebujete učitele/učitelku, který vám „sedne“

Když mi motivovaná jogínka začala na třetí lekci pro začátečníky vysvětlovat, že ten stoj na hlavě určitě zvládnu, měla jsem chuť ji okamžitě odkázat do míst, kam slunce nesvítí. (I kdybych ho třeba zvládla, ale já jsem se na něj opravdu necítila.)

Učitel je spíš „průvodce“ a někdy je potřeba prostě hledat. Výhodu máte ve větších městech, kde v jednom studiu učí více lektorů – nebo můžete střídat i studia.

Já jsem chviličku hledala, až jsem našla „svoji“ učitelku Báru. Díky ní jsem pochopila, jak moc záleží na přístupu, povaze, vstřícnosti i náladě člověka, který vás lekcí provází. Hned na začátku mě potěšila nejen svým úsměvem a pozitivním přístupem, ale také otázkou, kterou směřovala na každého z nás, kteří jsme na její lekci přišli. „Tak mi povězte, jak se dneska máte, jak se cítíte, jestli vás něco bolí, co bychom tu nemohli napravit…“

Na výsledky si počkáte zhruba tři měsíce (ale myslím, že to za to stojí!)

Vzdát to po dvou týdnech nebo měsíci s tím, že cvičení nikam nevede, je škoda. Pomohlo mi soustředit se ze začátku na úplně drobné „úspěchy“: že se ohnu o maličko víc než minule, že už udržím balanc a podobně.

První opravdu pořádné výsledky uvidíte zhruba po třech měsících cvičení 2× týdně.

V tolik pozitivních účinků, které na mě cvičení má po prvním roce, jsem nakonec ani nedoufala.

Tinnitus mizí, a s ním i další zdravotní problémy. Říká se, že chronické zvonění a pískání v uších je neléčitelné. Ovšem pouze v případě, že nevzniká kvůli krční páteři, jako tomu bylo u mě. Pravidelné, pomalé a důsledné cvičení mi pomohlo s tím, že ty protivné zvuky se přestaly ozývat tak často jako dřív – dokonce i přes strašení lékařů, že se to nejspíš nikdy nestane!

Taky mě přestalo bolet koleno s dědičnou degenerativní poruchou a velmi brzy jsem si všimla i toho, že mě už vůbec nebolí záda, která dostávala zabrat při dlouhém sezení u počítače. Cítím se v kondici a zmíněné ponožky natahuju s přehledem. :-) Zhruba po třech měsících jsem si všimla, že už nemám ruce jako hadrová panenka a unesu mnohem větší zátěž než dřív.

Začala jsem z lekcí odcházet s nádherně lehkou hlavou. Můj přítel mi po několika měsících cvičení řekl: „Od té doby, co chodíš na jógu, jsi klidnější.“ A to byl v mém případě téměř zázrak. S tím souvisí i to, že přestávám v práci skákat myšlenkami z jedné věci na druhou.

Každému vyhovuje jiná forma jógy – tu „svoji“ poznáte, pokud odcházíte spokojení

Když z lekcí odcházíte jako zbitý pes, je jasné, že u jógy dlouho nevydržíte.

Zkuste hledat, dokud se po lekcích nebudete cítit dobře, protaženě, uvolněně a mít dobrou náladu. „Vědět po lekci o některých svalech“ bývá normální, ale ne tak, abyste druhý den nebyli schopní sejít schody. :-) Není od věci ani poradit se s učitelem, co by pro vás případně bylo lepší.

A někdy, jako já, prostě jenom potřebujete jiného učitele.

Lekci je lepší užít si v klidu (a těšit se na ni)

Je to jedna ze zásad, která mi cvičení hodně zpříjemnila: začala jsem chodit s předstihem 5–10 minut. Když jsem přiběhla rovnou uřícená z práce a zklidňovala se až v průběhu lekce, kus mi utekl, jako by vůbec nebyl. Z toho plyne akorát zbytečně zase ten pocit, že cvičení k ničemu není.

Já si před cvičením, hlavně ze začátku, ještě znovu zopakovala, proč to vlastně dělám a jak moc se těším na ten pocit po cvičení.

Jakmile se naučíte, co znamená který pokyn, lekce vám dají mnohem víc

Úplní začátečníci samozřejmě pořád sledují, co to je ten „pes hlavou dolů“ a „pozice bojovníka dva“, takže si lekci nemůžou užít úplně naplno. Je potřeba se s tím smířit: jakmile jsem pokynům porozuměla a mohla cvičit klidně celou lekci se zavřenýma očima, jóga mě začala mnohem víc bavit. Takže vydržte. :-)

Legíny a tričko jsou opravdu nejlepší

Nemám ráda těsné oblečení a legíny u mě rozhodně nepřipadaly v úvahu. Ale i já jsem nakonec zjistila, že čím méně záhybů oblečení na jógu má, tím pohodlněji se v něm jóga cvičí. Tričko by mělo být tak těsné, aby vám to bylo příjemné, ale při pozicích hlavou dolů se neshrnovalo.

Na relaxační jógu je fajn si vzít třeba i mikinu, delší kalhoty a ponožky s volnou gumou, aby vám v pozicích, kde se krev stahuje do centra těla, nebyla zima.

Pokud byste si měla pořídit jenom jednu věc, doporučuji investovat do sportovní podprsenky – nemusí vám držet prsa tak pevně jako třeba na běhání, spíš by měla být měkká a pohodlná a pokud možno bez kostic, které dokážou celé cvičení znepříjemnit. Já mám raději podprsenky s překříženými ramínky, protože mám jistotu, že mi v žádné pozici nebude nic sklouzávat z ramen.


Tip Tchiba: vyberte si z aktuální kolekce jóga & fitness nové kousky ve smaragdových tónech.

5 otázek pro mou lektorku Báru

Svojí lektorce Báře Vlasákové jsem položila ještě pár začátečnických otázek.

Co by měl podle tebe splňovat ideální lektor jógy?

Ideální lektor vám především musí lidsky sednout. Každý jsme jiný a každý potřebujeme něco trochu jiného. Já osobně vybírám takové učitele, kteří jsou empatičtí, lekci přizpůsobují možnostem a schopnostem účastníků, a hlavně jim jde na prvním místě o zdraví všech zúčastněných.

Na co se zaměřit při výběru lekce?

Jsou velmi rozmanité druhy jógy od velmi dynamických až po naprosto relaxační. Na začátku je dobré si říct, jaký mám záměr, možná jaký mám zdravotní problém, se kterým si chci v józe poradit. To je z dlouhodobého pohledu. Ale každý den je jiný, a tak je dobré se sám sebe zeptat, jak na tom jsem zrovna v tuhle chvíli a co právě dnes potřebuji. U žen bych se určitě řídila menstruačním cyklem a respektovala, že v dynamické fázi jsem aktivní a v reflektivní fázi potřebuji nabrat sílu a odpočívat.

Máš nějaké tipy, jak v józe vytrvat a nepřestat, i když „jsem zrovna dneska po práci unavená“?

Pokud jsou vaše lekce moc velká dřina, začnou vás brzy děsit. Je dobré si uvědomit, co je pro vás v tuhle chvíli tak akorát. Jestli druhý den nemůžete strčit klíč do zámku, jak se vám třese ruka, vybrali jste příliš náročnou lekci. Za krátký čas vás to začne frustrovat a vzdáte to.

Najděte si takového lektora a takovou lekci jógy, na kterou se budete těšit jako na zákusek, jako na odměnu v pracovním týdnu, a pak i když jste zrovna unavení, půjdete rádi, protože víte, že si tam odpočinete, naberete sílu, pustíte myšlenky všedního dne a připravíte se na další pracovní den. Lekce vám jsou inspirací, vezměte si z lekce třeba jen jeden cvik, který vám pomáhá zrovna s vaší bolístkou, a věnujte mu doma nebo v práci pár minut. Mnoho cviků se dá dobře provádět i vsedě na židli. Jóga neznamená jen odcvičit lekci na podložce, ale všímat si, co potřebuje vaše tělo, aby se vám v něm dobře bydlelo. Vnímat, jak stojím, sedím nebo jdu.

Je lepší cvičit ráno, nebo večer?

Každý jsme jiný, těžko říct, jestli praktikovat večer, nebo ráno. Cvičte v čas, který vám nejvíc vyhovuje. Nestresujte se tím, že si například řeknete, že je dobré praktikovat ráno, ale pak se budete trápit brzkým vstáváním.

Jak často a jak dlouho by měl člověk chodit na jógu, aby viděl výsledky na těle i na duši?

Péče o zdraví, do které jógu zahrnuji, je cesta na celý život. To je, jako bychom přemýšleli nad tím, jestli je nutné si čistit zuby po celý život, jestli by to nestačilo dělat rok a pak to vydrží až do konce života. Když zvolíte vhodnou lekci, už po té první budete cítit, že to pomohlo, a to je také nejlepší důvod, proč jít na lekci znovu.

Určitě se dá už po první návštěvě vnímat, jak z člověka spadl stres a že některé tuhosti povolily. Řekla bych, že po třech měsících se vytvoří už docela pěkný zvyk a v těle se pomalu začínají dít věci, budují se ty správné svaly, povolují léty ztuhlá místa. To je taky doba, kdy odezní mnoho problémů a člověk často přestane praktikovat a začne zas, až dojde na bolest v těle. Ale naším cílem by mělo být předcházet zdravotním problémům a praktikovat pro radost. To je jako s těmi zuby, je lepší si je čistit a předejít kazu než si pak zuby nechat opravovat.


Děkujeme studiu Jóga Letná, v jehož prostorách jsme mohli s lektorkou Helenou Nehasilovou nafotit ilustrační fotky k článku.

Čtěte také

4 chyby, které možná děláte, když (ne)běháte v zimě
4 chyby, které možná děláte, když (ne)bě…42414
Proč mě bolí záda a co mi na to poradila fyzioterapeutka?
Proč mě bolí záda a co mi na to poradila…34588
Jak si zacvičit v parku jako ve fitku?
Jak si zacvičit v parku jako ve fitku?8552
Další články