Právě čtete

I v létě ráda cvičím. Co dělám, abych se u toho „neusmažila“?

31694  
Sdílet: 

I v létě ráda cvičím. Co dělám, abych se u toho „neusmažila“?

Cvičení v létě s sebou může kromě vítaných endorfinů přinést i zdravotní rizika – rychleji se zpotíte, můžete dostat úpal, úžeh, spálit se… Proto jsem sepsala základní pravidla, kterými se řídím, když se rozhodnu sportovat venku ve vysokých teplotách, když je dusno nebo když nejsem v místnosti se zapnutou klimatizací.

5. 8. 2022 4 min. čtení Redakce
I v létě ráda cvičím. Co dělám, abych se u toho „neusmažila“?

Horké léto je v plném proudu a s ním i trocha volného času na to, abch si mohla jít zaplavat nebo se věnovat jiným aktivitám, na které přes rok marně hledám čas. Někdo se vydá objevovat exotické kraje, jiný jede pod stan opékat buřty a další se rozhodne začít cvičit. Já se (nejen) do prázdninového období snažím vměstnat kombinaci všeho.

Jaká zdravotní rizika má sport v létě?

Při fyzické zátěži se teplo tvoří ve svalech a jeho odvádění ovlivňuje i venkovní teplota.

Při zvýšené teplotě je toto odvádění, které probíhá vyzařováním, vedením nebo prouděním, zhoršené, při teplotě nad 36 °C je dokonce úplně neúčinné. Pak nastupuje pot, kterého si nemusíte ani všimnout, protože se v suchém prostředí hned odpařuje. Když ale cvičíte a vlhkost vzduchu je vysoká, pot po kůži stéká, ochlazování není účinné a tělo tak zbytečně přichází o ionty a o vodu.

Může pak dojít až ke křečím z horka, vyčerpání z horka nebo k přehřátí mozku, tzv. úžehu. O tom, jak předcházet úžehu a úpalu jsme nedávno psali celý článek. Doporučuji do něj nahlédnout.

Pitný režim

Při intenzivním cvičení může tělo v horku ztratit až 1 l potu za hodinu na metr čtvereční povrchu těla. To může vést k dehydrataci organismu a ohrožení základní životních funkcí, když člověk tekutiny vůbec nedoplní.

Proto je pro mě základem cvičení, nejen v létě, pitný režim. A nejčastěji piju vodu, protože ta je nejúčinnějším nápojem proti dehydrataci organismu. Různé limonády nejsou vhodnou volbou, protože po nich mám větší žízeň, a navíc obsahují cukr. Voda, kterou u cvičení piju, je bez bublinek a mírně chlazená. Příliš studená voda by mohla tělu přivodit šok. Pokud vás samotná voda neláká, zkuste ji se šťávou z vymačkaného citronu. Ta nejen osvěží, ale dodá i vitamíny a energii.

Pít se snažím průběžně během cvičení a hlavně dřív, než pocítím žízeň. Ta signalizuje dehydrataci. Vypít celou láhev najednou se ale nedoporučuje. Trochu vody si vždy dávám i před samotným sportem. Určit dobu, po jaké pít, je pro každého individuální. Kromě vaší kondice záleží i na teplotě okolí nebo vlhkosti vzduchu.

Denní doba a doba cvičení

Dalším faktorem, ke kterému se snažím vždy přihlédnout, než jdu v létě cvičit, je denní doba.

Polední slunce a s ním spojené horko nikomu dobře neudělá, ani kdybyste nešli přímo cvičit. Ideální dobou na cvičení je podvečer nebo ráno, kdy už/ještě není takové horko.

Nejlépe se mi cvičí v přírodě, například na lesní cestě, kde je měkký povrch a dobře se dýchá. V létě, kdy se teplota pohybuje kolem 35 °C, raději cvičím kratší dobu, klidně jen půl hodiny. A když mi to nestačí, tak půl hodiny 2x denně.

Oblečení

Přemýšlet musím i nad oblečením vhodným k letnímu horkému cvičení. Obecně platí, že čím míň oblečení si na sport vezmu, tím líp.

IMG_0111

Nejvíc se mi osvědčily vzdušné šortky a volné triko z přírodních materiálů. I když termoprádlo saje pot, tak se na letní cvičení nedoporučuje. Důvodem je to, že pot, přirozená ochrana těla před přehřátím, termoprádlo vysaje, ale už tělo neochladí. Nedoporučují se ani upnuté legíny, ale tady podle mě hodně záleží na materiálu. Osobně preferuji přiléhavé šortky cyklistického střihu.

Pokrývka hlavy je obzvlášť při přímém slunci nezbytností. To stejné platí i pro opalovací krémy. Přestože se brzy zpotím, používat opalovací krémy má své opodstatnění a předejdu tím spálení kůže.

Starší lidé a děti

Starší osoby v létě samozřejmě také mohou cvičit, měly by si ale dávat častější pauzy na pití. Většinou totiž nejsou zvyklé příliš často pít.

Pozor si dávejte při vysokém tlaku, a když máte problémy se srdcem. Váš stav by se mohl zhoršit, mohlo by dojít ke ztrátě vědomí, v horším případě až k infarktu a mozkové příhodě. Proto se musíte řídit pravidly pohybu nařízenými od doktora, hodně pít a držet se spíš ve stínu.

Děti se méně potí, proto je teplo ovlivňuje víc než dospělé. Snažte se jim ale při sportu v létě dělat picí pauzy v pravidelných, třeba 10 minutových intervalech. Samozřejmostí je nosit čepici. Když po vás bude uřícené dítě chtít zmrzlinu, chvíli s ní počkejte, než se uklidní, aby se mu neudělalo špatně od žaludku, a na doplnění energie mu místo sušenek dejte raději ovoce.

(Ne)vhodné sporty

Žádný sport a aktivitu bych neoznačila za nevhodnou pro praktikování v létě. Základem je dodržování pitného režimu. Přesto k přehřátí může dojít u dlouhotrvající sportovní činnosti, jako je vytrvalostní běh, cyklistika, horolezectví nebo kanoistika.

A jak poznat, že byste měli raději přestat? Když se začnete moc přehřívat, motá se vám hlava, máte mžitky před očima nebo pociťujete dechovou nedostatečnost, měli byste se na chvíli sednout do stínu a doplnit tekutiny, abyste předešli následkům spojeným s cvičením v horku.

Tipy na oblečení ze sportovních kolekcí Tchibo

I v našich kolekcích najdete vychytané sportovní doplňky, které jsou skvělými parťáky nejen na sport v horkém počasí.

Trendy sportovní podprsenky z pevného materiálu hravě zastanou i veškeré další oblečení pro horní polovinu těla. Můžete si totiž vybrat z různých designů, které je doslova škoda schovat pod tričko. A co se týká spodní části, necháme to na vás, ať už preferujete barevné legíny, vzdušné šortky nebo šortky v cyklistickém stylu. Sportovní kousky v našich kolekcích jsou většinou vyrobeny z recyklovaného polyesteru, ale především do horkého počasí si určitě vyberete i mezi přijemným obečením z biobavlny.

Pokud se vám článek líbil, mohlo by vás také zajímat
Další články