Právě čtete

Jak cvičit v létě a neusmažit se

28073  
Sdílet: 

Jak cvičit v létě a neusmažit se

Cvičení v létě s sebou přináší různá zdravotní rizika – rychleji se zpotíte, můžete dostat úpal, úžeh, spálit se… Z tohoto důvodu jsme sestavili základní pravidla, kterými byste se měli řídit, když se rozhodnete sportovat venku ve vysokých teplotách, když je dusno nebo když nejste v místnosti se zapnutou klimatizací.

18. 7. 2016 4 min. čtení Redakce
Jak cvičit v létě a neusmažit se

Léto je tady a s ním snad i trocha volného času na to jít si zaplavat nebo se věnovat jiným aktivitám, na které přes rok marně hledáte čas. Někdo se vydá objevovat exotické kraje, jiný jede pod stan opékat buřty a další se rozhodne začít cvičit.

Jaká zdravotní rizika má sport v létě?

Při fyzické zátěži se teplo tvoří ve svalech a jeho odvádění ovlivňuje i venkovní teplota.
Při zvýšené teplotě je toto odvádění, které probíhá vyzařováním, vedením nebo prouděním, zhoršené, při teplotě nad 36 °C je dokonce úplně neúčinné. Poté nastupuje pot, kterého si nemusíte ani všimnout, protože se v suchém prostředí ihned odpařuje. Když ale cvičíte a vlhkost vzduchu je vysoká, pot po kůži stéká, ochlazování není účinné a tělo tak zbytečně přichází o ionty a o vodu.

Může pak dojít v křečím z horka, vyčerpání z horka nebo k přehřátí mozku, tzv. úžehu, který může způsobit až smrt.

IMG_0050

Pitný režim

Při intenzivním cvičení může tělo v horku ztratit až 1 l potu za hodinu na metr čtvereční povrchu těla. To může vést k dehydrataci organismu a ohrožení základní životních funkcí. Základem cvičení, nejen v létě, je proto pitný režim. Nejúčinnějším nápojem proti dehydrataci organismu je čistá voda. Různé limonády nejsou vhodnou volbou, protože po nich máte větší žízeň, a navíc obsahují cukr. Voda, kterou u cvičení budete pít, by měla být bez bublinek a měla by být mírně chlazená, příliš studená voda by mohla organismu přivodit šok. Pokud vás samotná voda neláká, můžete si dát vodu se šťávou z vymačkaného citronu. Ta vás nejen osvěží, ale dodá i vitamíny a energii.

Pít byste měli průběžně během cvičení, vypít celou láhev najednou se nedoporučuje. Dejte si trochu vody i před samotným sportem a pak pijte průběžně, vždy se ale snažte pít dřív, než máte žízeň. To totiž už znamená, že došlo k dehydrataci organismu. Určit dobu, po jaké pít, je pro každého velmi individuální, kromě vaší kondice záleží i na teplotě okolí nebo vlhkosti vzduchu.

Denní doba a doba cvičení

Dalším faktorem, ke kterému byste měli přihlédnout, rozhodnete-li se v létě cvičit, je denní doba. Polední slunce a s ním spojené horko vám dobře neudělá, ani kdybyste nešli přímo cvičit. Ideální dobou na cvičení je podvečer nebo ráno, kdy už/ještě není takové horko.

Nejlépe se vám bude cvičit v přírodě, například na lesní cestě, kde je měkký povrch a dobře se dýchá. V létě, kdy se teplota pohybuje kolem 35 °C, můžete cvičit kratší dobu, klidně jen půl hodiny, a pokud vám to nestačí, tak půl hodiny 2x denně.

IMG_0010

Oblečení

Přemýšlet musíte i nad oblečením vhodným k letnímu horkému cvičení. Obecně platí, že čím míň oblečení si na sport vezmete, tím líp. Nejlepší je obléct vzdušné šortky a volné triko z přírodních materiálů. I když termoprádlo saje pot, tak se na letní cvičení nedoporučuje. Důvodem je to, že pot, přirozená ochrana těla před přehřátím, termoprádlo vysaje, ale už tělo neochladí. Nedoporučují se ani upnuté legíny.

Pokrývka hlavy je zvláště při přímém slunci nezbytností. To stejné platí i pro opalovací krémy. Přestože se brzy zpotíte, používat opalovací krémy má své opodstatnění a předejdete tím spálení kůže.

Starší lidé a děti

Starší osoby v létě samozřejmě také mohou cvičit, měly by si ale dávat častější pauzy na pití, většinou totiž nejsou zvyklé příliš často pít. Pozor si dávejte při vysokém tlaku, a když máte problémy se srdcem, váš stav by se mohl zhoršit, mohlo by dojít ke ztrátě vědomí, v horším případě až k infarktu a mozkové příhodě. Proto se musíte řídit pravidly pohybu nařízenými od doktora, hodně pít a držet se spíš ve stínu.

Děti se méně potí, proto je teplo ovlivňuje víc než dospělé. Snažte se jim ale při sportu v létě dělat picí pauzy v pravidelných, třeba 10 minutových intervalech. Samozřejmostí je nosit čepici. Když po vás bude uřícené dítě chtít zmrzlinu, chvíli s ní počkejte, než se uklidní, aby se mu neudělalo špatně od žaludku, a na doplnění energie mu místo sušenek dejte raději ovoce.

(Ne)vhodné sporty

Žádný sport a aktivitu nelze označit za nevhodnou pro praktikování v létě. Základem je dodržování pitného režimu. Přesto k přehřátí může dojít u dlouhotrvající sportovní činnosti, jako je vytrvalostní běh, cyklistika, horolezectví nebo kanoistika.

IMG_0111

Znaky, že byste měli přestat

Když se začnete moc přehřívat, motá se vám hlava, máte mžitky před očima nebo pociťujete dechovou nedostatečnost, měli byste se na chvíli sednout do stínu a doplnit tekutiny, abyste předešli následkům spojeným s cvičením v horku.

Čtěte také

Nehubněte do plavek, zhubněte napořád
Nehubněte do plavek, zhubněte napořád…29111
Naučte se běhat s profesionály
Naučte se běhat s profesionály39841
Venkovní posilovna jako ideální místo pro workout
Venkovní posilovna jako ideální místo pr…16680
Další články