Právě čtete

Stručný průvodce autoservisem, pokud autům vůbec nerozumíte

1615  
Sdílet: 

Stručný průvodce autoservisem, pokud autům vůbec nerozumíte

Mám pocit, že se lidi dělí do dvou skupin: ti, kteří by do servisu snad ani jezdit nepotřebovali, protože vědí o autech všechno, a ti druzí, kteří se tváří v tvář pánovi v montérkách cítí jako malí kluci a holky.

20. 7. 2018 5 min. čtení Andrea Krenková
Stručný průvodce autoservisem, pokud autům vůbec nerozumíte

Když jsem si v osmnácti udělala řidičák a o něco později si koupila svoje první auto, samozřejmě ojetinu, mojí největší starostí bylo, kam pojedu na výlet, jestli mi vyjde na benzín a hlavně abych nenabourala. Nakonec se ukázalo, že cíl se vždycky našel, na benzín jsme se s kamarádkami nějak složily a auto schytalo jen pár průběžných škrábanců.

A pak… Pak jsem musela poprvé do servisu. Od té doby mě pronásledoval pocit, že tam školí pracovníky na to, aby udělali blbce i z nadšence do aut, natož z mladé holky, která prostě neví hned z voleje, kde asi tak je olejová vana. Dlouho mi pak s autem do servisu jezdil táta nebo některý z mých kamarádů, protože já na to prostě neměla nervy.

Vadilo mi, že neumím popsat, co se s autem děje, ještě víc mě iritoval fakt, že jsem pak dostávala komentáře ve stylu: „No jo, slečno, tak si prostě nekoupíte novou kabelku, protože tohle jsme prostě museli vyměnit.“

Později jsem od známého-automechanika dostala pár cenných rad, kterými se řídím dodnes. Berte jako takovou kamarádskou výpomoc, že se o ně s vámi podělím.

Pozor, všechno to začíná podstatně dřív než první návštěvou servisu. Jde totiž i o to, jaké auto si pořídíte…

Tři rady do začátku, když auto teprve vybíráte

1. Nejdřív servis, potom auto

Už když vybíráte auto, ověřte si, že ho budete mít kde servisovat a jestli do toho servisu chcete jezdit. Úplně nejlepší je, když máte v ulici někoho, kdo se dlouhodobě věnuje opravám vozů konkrétní značky, ale není od věci poptat se i mezi známými, do kterého servisu jezdí a jak tam jsou spokojení.

Zkuste pak dotyčného poprosit i o pomoc s výběrem konkrétního auta. V případě jetého vozu by prohlídka mechanikem měla být samozřejmostí, stejně jako lustrace jeho původu a stavu kilometrů.

2. Ojetinu raději z autobazaru

Vždy je lepší si připlatit za vůz s ověřenou historií než vzít o trochu levnější, ale aniž víte, kdy bylo naposledy v servisu, nebo co všechno se kdy vysypalo. Proto je lepší se spíš vyhnout nákupům od soukromníka, kterého neznáte.

Podstatně bezpečnější je nákup přes renomovaný autobazar, kde vozy prochází vstupní kontrolou. Většina z nich už nyní nabízí i možnost výměny automobilu do týdne či čtrnácti dnů. Úplně nejlepší variantou je pak nákup u dealerů nových aut, kteří vykupují vozy na protiúčet. Ti si nikdy nedovolí vám prodat vrak, navíc na auta často mají přímo autorizované programy pro ojetiny, takže se mnohdy dočkáte třeba i záruky.

Ve všech případech si ale nechte 10 % částky jako rezervu, to kdybyste potřebovali něco opravit.

4 nejdůležitější věci při nákupu ojetého auta

  • Vezměte si s sebou někoho, kdo autům rozumí.
  • Celkový stav auta je důležitější než kolik má na tachometru.
  • Nespěchejte, hledejte vůz, který má historii. Tedy faktury ze servisu nebo servisní knížku.
  • Vykašlete se na barvu, soustřeďte se na stav auta.

3. Když si můžete vybrat značku, vyberte si podle servisu

Máte to štěstí, že si jdete pro nové auto? Podívejte se po žebříčcích spolehlivosti a taky vybírejte podle dostupnosti servisní sítě.

Hodí se vědět, že u některých dealerů mají ženy nejen na prodejních pozicích, ale zastávají i funkci servisního technika. Ty dámy, které mají ze servisů paniku, tam možná budou jezdit raději.

Co byste měli vědět o servisu

Nejdůležitější je hlídat si servisní intervaly

Auto musí do servisu minimálně jednou za rok na servisní prohlídku. A když najezdíte víc jak nějakých deset patnáct tisíc kilometrů za rok, nezapomeňte na pravidelné výměny olejů a olejových filtrů, bez ohledu na čas.

Už jen to, že budete vědět, kdy s čím do servisu musíte „na preventivku“, vás v očích vašeho mechanika posune z kategorie „Dá se opít rohlíkem“ do „Ta asi ví, o co jde“.

S čím musíte do servisu pravidelně?


Každý rok, nebo po ujetí určitého množství kilometrů (většinou 10, 15 nebo 20 tisíc a liší se to podle auta) se mění olej, ale taky olejový a vzduchový filtr. V manuálu k vozidlu najdete předepsané úkony – co a kdy a jak.

Cena servisu se samozřejmě liší dle typu auta a servisních sazeb. Běžný roční servis se může pohybovat od 3 500 do 10 000 Kč. Vždy chtějte položkový rozpis.

Veďte si servisní záznamy a schovávejte si účty, nejen pro sebe, ale budou se hodit i v případě následného prodeje.

S autoservisem je to jako se zubařem

Je lepší chodit na pravidelné kontroly, případně hned zasáhnout, když je problém ještě malý, než všechno odkládat a zadělat si na velký průšvih. Když se vám na autě něco nezdá, neotálejte s návštěvou servisu. Malé problémy totiž mohou odstartovat ty velké, nebo se vám pak budou řetězit.

Jakmile to rachtá, vrže, dělá divné zvuky nebo se chová jinak než doposud, je čas na návštěvu servisu.

Naučte se to mechanikovi správně podat

Lépe než říkat: „Něco mi tam někde asi klepe,“ raději technika posaďte do auta a ukažte mu, co se vám nezdá. Případně si vše natočte na telefon, ať mu to můžete ukázat. Nebojte se zeptat a chtějte vysvětlit, co se s autem bude dít a proč.

Jestli vás odpověď neuspokojila, klidně se zeptejte znovu. Navíc téměř o všech problémech se už někde psalo a na internetu rychle najdete, o čem je řeč. Pokud, a to není žádná ostuda, nevíte, co třeba znamená, že se vám přetrhl klínový řemen, můžete si to doma nebo klidně hned na místě v telefonu vyhledat na internetu a udělat si tak obrázek, co se s autem děje.

Zní to samozřejmě, ale stejně vím, že moje kamarádky většinou jenom odcházejí rozčarované, že to zase byla španělská vesnice.

Opravdu vám vyměnili, co říkají?

Víte, že máte nárok na to, aby vám servis v případě vyžádání dal vyměněné vadné díly? To proto, abyste měla jistotu, že byly opravdu vyměněny za nové.

A nakonec: když si nejste jistí, není ostuda poprosit někoho o pomoc

Kamarádi nebo kolegové z práce, kteří autům rozumí více, vám určitě rádi poradí, pomůžou nebo vysvětlí, co je potřeba. Není to žádná ostuda, oni si v jiných věcech zase nechají rádi poradit od vás.

Čtěte také

Další články