Jsem motoristický novinář, ale nějak se to sešlo a posledních deset let učím ve svém volném čase lidi řídit. Napřed to bylo hlavně na okruhu, teď už to jsou i personální koučingy na obyčejných silnicích, takzvaná defenzivní jízda. Zatímco na okruhu řešíme ideální stopu, brzdné body a honíme čas, tak na silnici mně jde hlavně o to, aby se moji klienti pokaždé v pořádku vrátili domů. Učím je, jak poznat potenciální nebezpečí a jak se mu vyhnout, řešíme psychologii ostatních řidičů, upozorňuju je na možné nástrahy a krizové situace, ale i na to, aby sami nebyli nebezpeční pro ostatní.
A samozřejmě že jim říkám, co dělají za volantem špatně… Tady je deset základních chyb, se kterými se setkávám nejčastěji. Neděláte je náhodou taky?
1. Blinkry používejte včas
Určitě už se vám to stalo! Jedete po rovné silnici za autem před vámi. Najednou, z ničeho nic, bez jediné příčiny, se mu rozsvítí brzdová světla a začne prudce zpomalovat. Dupete prudce na brzdu, nadáváte, brzdíte i očima, divíte se. Proboha PROČ? Ke srážce nedochází jen zázrakem, najednou se rozsvěcí blinkr a auto zatáčí na vedlejší silnici… „Idiot! Přece stačilo, aby dal napřed blinkr, abyste viděli, že bude zatáčet, a pak teprve měl začít brzdit.“ Jak logické, milý Watsone…
Ale počkejte, ehm, neděláte tutéž chybu náhodou i vy?
2. Bezpečná vzdálenost
Lepit se někomu na zadek smrdí. Abyste zvládli disciplínu s názvem bezpečná vzdálenost, nepotřebujete k tomu nic víc než umět počítat do dvou. Vážně. Dvě vteřiny jsou totiž bezpečnou vzdáleností od auta před vámi, jedno jestli jedete 90 nebo 130 km/h. Vteřinu potřebujete na reakci, vteřinu na zastavení. Prostě se podívejte, kde je auto před vámi teď, a začněte počítat do dvou. Pokud na témže místě budete rychleji, zpomalte.
3. Mějte jistotu, že vaše auto je v pořádku
Ano, ano, tohle je hláška jak z filmu pro pamětníky, ale kdy jste naposledy kontrolovali tlak v pneumatikách a hladinu oleje? Kdy jste si nechali zkontrolovat tlumiče a kdy jste se dívali, kolik vám ještě zbývá brzdového obložení? A světla, hlavně ta brzdová? No?
4. Nespoléhejte se na denní svícení
Jedete v autě a hustou ranní mlhu prosvěcuje sluníčko. Dělá z ní zářivě bílou stěnu, ze které se najednou vynořuje zadek auta, kterému nesvítí ani běžná světla, natož mlhovky. V ten okamžik se v protisměru objeví další expert, který jede jen na denní svícení, tedy vepředu mu svítí jen dva tenké proužky LED diod. Panebože… Co je tohle za řidiče? To si neumí přepnout denní svícení? To u toho nepřemýšlí? Jejda, promiňte, vy jste snad taky nechali spínač světel v automatickém režimu? ;-)
V klidu se podívejte, jak co přepnout, ať pak za provozu víte, kam sáhnout.
5. Nepoužívejte za jízdy mobil
Jasně, jen si tam naťukáte cílovou destinaci na navigaci. Je rovná silnice, tak se mrknete, kdo vám to zase píše. A hele, to je zajímavý odkaz, Jágr že se bude ženit? Zvednete oči, pro jistotu. A…
Spousta lidí si neuvědomuje, že v rychlosti 90 km/h ujede auto za pouhou vteřinu celých pětadvacet metrů. Běžně se člověk podívá na mobil cca 4 vteřiny, takže ujede vzdálenost 100 metrů! Ve městě při 50 km/h je to pak skoro šedesát metrů za čtyři vteřiny, kdy mrknete na telefon. Právě tyhle krátké chvilky jsou častou příčinou fatálních nehod.
6. Pořád se učte
Autoškolu jste zvládli na jedničku, předpisy nejsou problém, křižovatky taky umíte… Ale co ty nové značky na dálnicích? A nezapomněli jste na přednost zprava všude tam, kde nejsou dopravní značky? A víte, co všechno umí to vaše nové auto za vás, ale co všechno si musíte hlídat? Průzkumy ukazují, že téměř polovina řidičů neví, jak se projeví ABS nebo co znamená ta kontrolka auta ve smyku. Využijte sebemenší příležitost zúčastnit se školy bezpečné jízdy nebo školy smyku a poznejte svoje auto, protože dobrý řidič na sobě pořád pracuje.
7. První pomoc
Víte, co dělat, když se stanete svědkem nebo účastníkem dopravní nehody? Zastavte až za nehodou, rozsviťte varovné blinkry, vezměte si vestu, lékárničku, případně postavte varovný trojúhelník. Zastavte silné krvácení tlakovým obvazem nebo prsty v ráně. Uvolněte dýchací cesty (záklon hlavy). Volejte linku 155 nebo 112, popište místo a charakter nehody, případně počet zraněných. Zraněného vyprošťujte jen v nouzi! Odborníci se shodují, že srdeční masáž je důležitější než umělé dýchání – frekvence je 100 stlačení za minutu, hrudník se mačká do hloubky 4–5 cm.
A hlavně: za všech okolností dbejte na vlastní bezpečí. Pokud pomáháte u nehody, vezměte si vestu a buďte opatrní.
8. Opřete se o sedačku…
Sedíte správně za volantem? Většina lidí má tendenci v autě ležet nebo být v sedačce nějakým způsobem rozvalený. Správně byste ale měli v autě sedět tak, že opěradlo je vlastně docela kolmo a záda se opírají celou plochou o opěrák. A i nohy máte podepřené v celé délce. Jen tak totiž v těle cítíte všechny pohyby auta a víte, co se s autem děje. Vzdálenost od pedálů by měla být taková, abyste i při vyšlápnuté spojce neměli napnutou nohu – jen tak totiž dokážete druhou nohou vyvinout plný tlak na brzdový pedál.
9. … a správně chytněte volant
Nesmějte se. Jak držíte volant? Je několik způsobů, ale jen jeden je správný. Když učím lidi řídit, mám pro to výstižná pojmenování ve stylu mytí talířů, mám pěkné hodinky nebo na taxikáře. Správně se ale volant drží v poloze tři čtvrtě na tři, jen tak máte správně rychlé reakce na volantu, navíc otočíte volantem v plném rozsahu jedné otáčky, aniž musíte přehmatávat.
10. Ukliďte si v autě
V autoškole vás možná o uklízení auta nic neučili, ale věděli jste, že na volantu je víc bakterií než na záchodovém prkénku? Zatímco myčkou projede každý z nás alespoň občas, stejně jako si vyluxuje koberce, tak jen málokdo si vyčistí okna i zevnitř, natož aby si třeba nechal vydezinfikovat klimatizaci nebo otřel dezinfekčními ubrousky volant a hlavici řadicí páky.
Zapomněl jsem na něco? Napište mi v komentářích na Facebooku.