Trochu pro pořádek, jaký je rozdíl mezi vzděláváním a seberozvojem? Nakukuji na Wikipedii. Vzdělávání je proces, který podporuje a napomáhá učení. K tomu, aby se člověk něco naučil, prochází vzdělávacím procesem. A to formálním (jako je škola či rekvalifikace), nebo neformálním, jehož význam je obrovský. Probíhá mimo oficiální vzdělávací systém, a to hojně i ve firmách.
Seberozvoj se dá popsat jako rozvíjení vlastních schopností, znalostí a dovedností, rozvíjení sebe sama, ať už záměrným učením a tréninkem, nebo nezáměrně při každodenních aktivitách. Takže to byl zřejmě také seberozvoj, když proti mně onehdy v lese běželi divočáci a já se snažila nepanikařit?
Dva tajné klíče k učení
I když jsem volnonožec, odpřisáhnu, že kdo má dnes zaměstnavatele, který dbá na vzdělávání a seberozvoj svých lidí, může jásat.
Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců jsou totiž jedním z ukazatelů dobrého zaměstnavatele, moderní a k lidem vstřícné firemní kultury. Dva tajné klíče k učení přitom jsou motivace a psychická pohoda. Bez nich to nejde. To potvrzuje Martina Ježková, regionální HR ředitelka Tchibo, kde mají lidé k dispozici i on-line terapie nebo školení emoční inteligence.
„Nejdůležitější je, aby naši zaměstnanci byli v duševní pohodě. V opačném případě výrazně klesá jejich výkon i schopnost se učit,“ vysvětluje.
To potvrzuje Petra Sýkorová, expertka na firemní rozvojové HR projekty, zaměřené mimo jiné na generační odlišnosti, a to pod hlavičkou společnosti Familienservice a iniciativy Život do firmy. Podle ní v poslední době hodně vzrostla poptávka právě po podpoře psychického zdraví zaměstnanců, po práci se stresem nebo po mindfulness.
Mozek stárne, učení ho udržuje v kondici
Vzdělávání a seberozvoj fungují u každého jinak. Každý má svůj styl učení i motivaci. A to všechno se mění v závislosti na životní situaci i věku.
Lidé různého věku potřebují ve vzdělávání něco trochu jiného. „Starší lidé jsou více zvyklí směřovat vzdělávání cíleně ke své profesi a kariérnímu rozvoji. Zatímco lidé 40+, 30+ a mladší uvažují nad vzděláváním tak, že se učí schopnosti pro život, nejen pro konkrétní profesi a firmu,“ vysvětluje Petra Sýkorová.
Největší efekt má podle její zkušenosti vzdělávání tehdy, když si každý může sám říci, v čem se chce rozvíjet. „Nejlepší praxe je, když mají zaměstnanci svůj rozpočet na vzdělání a svůj výběr pak se zaměstnavatelem slaďují. Firmy se přitom rozhodují různě, zda podpoří jen vzdělávání, které úzce souvisí s prací, nebo k němu přistoupí opravdu široce, čímž se snaží více rozvíjet a využít lidské talenty, a nabízejí to i jako benefit,“ říká Petra.
Učit se v práci je nejen užitečné, ale navíc zábava, která může probíhat nespočtem způsobů. Podle Petry skvěle funguje i vzájemné předávání zkušeností. „Osvědčují se nám kreativní workshopy nebo moderovaná firemní setkání, kde mohou velmi zkušení lidé svým kolegům a kolegyním dál předávat své bohaté znalosti,“ doporučuje. Podobnou zkušenost známe z Tchibo, kde jsou oblíbená taková školení, při nichž mají zaměstnanci prostor sdílet zkušenosti, učit se od sebe navzájem a předávat si know-how.
Řidičák na mozek
Za vším vzděláváním a seberozvojem hledej mozek. Fascinuje mě. Jeho výzkumu se věnuje velké úsilí, a tak už víme, že učit se lze v každém věku, i když mozek biologicky stárne.
V Tchibo svým zaměstnankyním a zaměstnancům nabídli i školení Mozek v kondici. Podle Martiny Ježkové je zaměřený právě na to, jak v praxi vyjít vstříc tomu, jak mozek funguje, a vědomě hospodařit s energií. Prostě takový řidičák na mozek.
Aby se mozek udržel v kondici, je třeba mu dopřávat přiměřenou námahu. Jen v té „přiměřenosti“ je občas zakopaný pes. Dnešní doba je charakteristická spíš přemírou podnětů než tím, že bychom mozky šetřili. Snažím se proto myslet i na mentální a informační hygienu, hýbat se venku a dostatečně spát.
Skvělá paměť na talíři
Fungování a zdraví mozku podporuje i jídlo, které si dopřáváte. V jídelníčku se inspiruji specialistkou na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimákovou. Na svém blogu nabízí i tipy na výživu pro mozek, pro dobrou paměť a schopnost učit se. Špatná zpráva: tabulka čokolády bohužel mozek udržitelně nenakopne. Lepší jsou luštěniny, zelenina, obiloviny.
Pro činnost mozkových buněk jsou třeba vitamíny B, například B3, který je ve vlašských ořeších, B6 nebo B12.
Nutné jsou esenciální mastné kyseliny omega 3 a 6, které jsou mimo jiné ve lněných semínkách a mořských rybách.
Z vitamínů je podstatné i céčko, z minerálů magnesium a chrom.
Novinka od Tchibo: Kofeinová voda Coffizz
Ochutnejte pramenitou vodu se sílou kofeinu odpovídající dvojitému espressu. Ve dvou příchutích na prodejnách Tchibo, v široké síti supermarketů i na benzinových stanicích.