Právě čtete

Proč lezu v prosinci do rybníka? Naučila jsem se otužovat a je to super

2982  
Sdílet: 

Proč lezu v prosinci do rybníka? Naučila jsem se otužovat a je to super

Když by se letos potopil Titanic, všichni by ještě byli rádi, že se budou moct vykoupat ve studené vodě. Tak takových vtípků se poslední dobou objevuje celá řada, protože otužování zažívá obrovský boom.

19. 12. 2020 6 min. čtení Michala Zapalačová
Proč lezu v prosinci do rybníka? Naučila jsem se otužovat a je to super

K otužování mě přivedl můj manžel Dušan, který se otužuje, co ho znám. Pochází z Jeseníku a otužováním se snažil hlavně pomoct svému kolenu po operaci – chodil do Balneoparku Vincenze Priessnitze, což je vlastně taková vodní zahrada s potůčky, bazénky a sprchami. Pěkně studenými!

Musím říct, že jsem se na Dušu většinu našeho společného života jen dívala z tepla lavičky a i odtud mi někdy byla zima. První den roku 2020 jsem opět byla pouhou přihlížející, když si manžel vysekával díru do zamrzlého koupaliště, ale myšlenka otužování ve mně začala hlodat.

jak na otužování

Tak jsem se postavila večer ve sprše, zatnula zuby a pákovou baterií otočila na studeno. Že by to bylo příjemné, to nemohu říct, ale dalo se to přežít. (Později jsem se dočetla, že otužování večer není úplně dobrý nápad, ale já jsem s tím neměla žádný problém). Pokračovala jsem v tomto zvyku asi do března, kdy mě manžel vyhecoval, ať už to zkusím i venku.

Moje otužovací začátky v ledové přírodě

První pocit? Aha, někdo mi vyrazil dech. A určitě to nepřežiju.

Po prvotním šoku se ale tělo i hlava vzpamatovaly, snažila jsem se pomalu dýchat a vydržela jsem své první vteřiny pod vodou. Pak už jen zbylo rychle se osušit, zahřát a těšit se na příště. Na pravidelnou otužovací vlnu jsme najeli v září a snažíme se chodit dvakrát až třikrát do týdne na pět minut. Jak se čím dál víc ochlazuje, i těch pět minut se pocitově prodlužuje, ale už se nemůžeme dočkat, až bude pořádně mrznout. Protože čím větší je zima pod vodou, tím lepší jsou vteřiny po vylezení.

Sebepřekonání, regenerace těla i mysli, imunita…

No a proč to vlastně děláme? Já hlavně pro ten pocit hořícího těla a taky, abych se překonala.

Když totiž dokážu přesvědčit sama sebe, že být pět minut v ledové vodě je zvládnutelné, často se tuhle sílu mysli snažím použít i v každodenních situacích. A taky věřím (a na vlastní kůži – ťuk ťuk – pozoruji), že pro imunitu je to hodně velké plus! Konečně mám taky pocit, že jsem daleko méně zimomřivá.

 „Pro mě otužování znamená především regeneraci, a to jak fyzickou (po sportu je to fakticky pecka, tělo to krásně dá do pořádku), tak i duševní ‒ ve vodě je potřeba celkově zklidnit dech i hlavu, to se nabírají síly do dalších dní úplně jinak. Zároveň to beru jako krásnou příležitost na další rande s mojí ženou, kterých není nikdy dost. Navíc je fajn těsně po ponoru sdílet vzájemné pocity, někomu to vyzvonit prostě musím.“ ‒ říká Dušan

Jak tedy začít s otužováním?

Tak co, nalákali jsme vás? Chcete to zkusit taky? Doporučuju hlavně začít pomalu a opatrně, klidně doma ve sprše, jako jsem začínala já.

Na internetu je k nalezení spousta plánů a výzev pro začínající otužilce, většina z nich staví na postupném přidávání doby strávené pod sprchou. Nebojte se tak začít třeba na deseti vteřinách.

Až si zvyknete na otužování ve sprše a budete chtít vyzkoušet koupání i v nějaké přírodní studené vodě, vezměte raději někoho s sebou. Nikdy nevíte, co vás může ve vodě potkat, a mít vedle sebe parťáka se vždycky hodí. Když vás nebude muset zachraňovat, alespoň vám třeba udělá parádní fotku! Rozhodně to nedělejte jen kvůli ní, ale hlavně kvůli sobě a benefitům, které vám může otužování přinést.

Pokud se rozhodnete začít sprchou, ale pokračovat budete chtít třeba v přírodě, tady máte pár našich tipů. Dobré je:

  • Teple se obléct i na cestu k otužovacímu místu.
  • Jít svižně a pořádně se během cesty zahřát.
  • Velice rychle se svléknout a bez velkého přemýšlení se co nejrychleji ponořit.
  • Kulich nesundávat.
  • Po potopení se snažit v klidu dýchat a obecně zůstat klidný.
  • Mít dlaně nad vodou, pokud nechcete plavat, mrznou pak méně.
  • Naopak ramena mít pod vodou, ať je celé tělo vystaveno stejné míře chladu.
  • Po vynoření se rychle osušit a obléct.
  • Zahřát se a snažit se neprochladnout.

Dušanův tip pro otužilecké fajnšmekry

Když se necháte chvíli po vylezení z vody osušit větrem, bude vám rychleji teplo.“ ‒ já tomu nevěřím, doteď jsem neměla odvahu to vyzkoušet, ale dejte mi pak třeba vědět, jestli je to pravda! :-)

Pokud byste si chtěli nastudovat teorii otužování detailně, určitě si zadejte do vyhledávače jméno Wim Hof, to je asi nejznámější ledový muž na světe. Takzvaná Wim Hofova metoda se rozšířila jako lavina a i on jistě významnou měrou přispěl k nynější popularitě otužování.

Závěrem bych ráda dodala, že pokud se rozhodnete otužovat, nezapomínejte na jedno pravidlo – hlavně s mírou, s rozumem a s radostí.

Čtěte také

Pomáhá ženám srovnat cyklus a říká: „Není normální, aby menstruace bolela.“
Pomáhá ženám srovnat cyklus a říká: „Nen…23110
Jak na kruhy pod očima? Tohle říká kosmetička o radách z internetu
Jak na kruhy pod očima? Tohle říká kosme…19856
Proč doma lépe spíme? Začali jsme správně svítit a změnili pár návyků
Proč doma lépe spíme? Začali jsme správn…19025
Další články