Právě čtete

Kávy jsem se nevzdala ani v těhotenství, dodržovala jsem však několik pravidel

4349  
Sdílet: 

Kávy jsem se nevzdala ani v těhotenství, dodržovala jsem však několik pravidel

Moje maminka prý bezpečně poznala těhotenství podle toho, že jí bylo špatně a nemohla kafe ani cítit. Jak já se bála stejného scénáře. U mě to naštěstí dopadlo trochu jinak - nevolnosti jsem měla u obou dětí, ale chuť na cappuccino se mi vždy vracela po prvním trimestru. Čichala jsem k hrnku s kávou a sama sebe se ptala: Voní? Nevoní? Voněla. A jak! 

28. 3. 2024 4 min. čtení Kateřina Šefrová
Kávy jsem se nevzdala ani v těhotenství, dodržovala jsem však několik pravidel

Těhotenství je naprosto nepředvídatelný stav, který v ženách probouzí dosud nepoznaný strach o nenarozeného potomka. Bojíme se hermelínu i čaje. Zkoumáme etikety potravin a googlíme, co jaká složka v jogurtu znamená a jestli nemůže miminku ublížit.

Káva obecně spadá do požitků, jejichž dopřávání si v těhotenství nemá přesné kontury. Už jen proto, že potřebu hodnotit chování těhotných má blízké okolí i náhodní kolemjdoucí. Sama jsem několikrát čelila otázce „Ty piješ kafe a čekáš dítě?!“.

Opatrnost versus tradice

Vhodnost pití kávy během gravidity je určitě jedna z prvních věcí, kterou těhotné vyhledávají na internetu. Mohou však být trochu zmatené, protože jednotný pohled na věc nemají ani vědci napříč kontinenty. Zatímco Světová zdravotnická organizace (WHO) považuje za bezpečnou dávku do 300 mg kofeinu, Americká asociace porodníků a gynekologů je přísnější a podle nich je maximální bezpečná dávka 200 mg kofeinu.

V Evropě obvykle pijeme kávu ráno ke snídani a po obědě. Naopak v USA je zvykem připravit si ráno celou konvici filtrované kávy a tu pak vypít během dne. Díky tomu je v USA celkový příjem kofeinu obecně vyšší.  – ženská lékařka Monika Větrovská

K nižší konzumaci, tedy do 200 mg kofeinu, se přiklání i britský profesní spolek Royal College of Obstetricians and Gynecologists, jehož názory jsou mezi evropskými lékaři považovány za špičkové. „Jednoznačně bych se jako Evropanka řídila doporučením pro Evropu, která jsou pro nás vždy nejvhodnější,“ dodává gynekoložka Monika Větrovská.

Co to přesně znamená? Že si v klidu můžete denně dopřát až dvě espressa. Ale pozor, kofein se schovává i v dalších pochutinách, a proto je důležité si hlídat celkový denní příjem. A také platí, že každá žena je jedinečná a to stejné platí o těhotenství – pokud tápete, zeptejte se svého lékaře.

U kterých nápojů zpozornět

  • U zeleného čaje
  • U černého čaje
  • Energetických nápojů
  • Čokolády
  • Koly

Aby se to ještě trochu zamotalo – obsah kofeinu se liší napříč různými druhy kávy, přičemž na sílu espressa má vliv i druh zrnka. Robusta má ve srovnání s arabikou až dvojnásobný obsah kofeinu. Během těhotenství je také lepší místo instantní kávy pít čerstvou. Už jen proto, že právě připravený nápoj krásně voní a má v sobě nejméně přidaných látek.

Kolik kofeinu obsahují oblíbené nápoje

  • Espresso v průměru obsahuje přibližně 60 mg kofeinu.
  • Překapávaná káva v šálku o velikosti 240 ml má přibližně 100 až 165 mg kofeinu.
  • Káva z kapsle má 55 mg kofeinu.
  • Šálek černého čaje obsahuje mezi 25 až 48 mg kofeinu.
  • Energetické nápoje mívají mezi 28 až 87 mg kofeinu.

Ženské tělo dokáže úžasné věci a mezi ně rozhodně patří i seberegulace v příjmu kofeinu – naprostá většina těhotných si kvůli nevolnosti v prvním trimestru  kávu nedá. A po překonání prvních měsíců jsou ženy obezřetné. „Navíc za nebezpečnou dávku kofeinu se považují tři a více šálků silnější kávy denně,“ říká  Monika Větrovská.

Nižší tlak? Jednu kávu, prosím!

V některých případech i samotní lékaři kávu v těhotenství doporučují. Jeden šálek čerstvě připraveného nápoje působí jako životabudič, který může pomoc ženám trpících na nízký tlak.

Těhotenské chutě jsou zrádné a žena v očekávání mnohdy neví, co jí přikážou sníst. A někdy tento nerovný souboj prohraje. Z občasného mírného překročení denního doporučeného množství kofeinu se nestřílí, problém by nastal, pokud by k tomu docházelo pravidelně.

Co se může stát, když to přeženeme s kofeinem

  • Káva zvyšuje krevní tlak a srdeční tep – pokud máte v těhotenství vyšší tlak, dejte si  pozor a raději zvolte bezkofeinovou varianu.
  • Kofein se přes placentu dostane k miminku, které si s ním narozdíl od dospělých neumí poradit.
  • Pití kávy v odpoledních hodinách a ve větším množství může rozhodit spánkový režim vás i plodu.
  • Kofein je močopudný, což může být pro těhotné obzvlášť nepříjemné.

Experimentální studie na hlodavcích ukazují, že kofein může ovlivňovat nejen schopnost oplozeného vajíčka zahnízdit se, ale i vývoj plodu v jeho počátečních fázích. „Při nadměrné konzumaci kávy v pozdějších stádiích těhotenství pak může dojít k nižší porodní váze dítěte a zvyšuje se i riziko jeho budoucí nadváhy či obezity,“  objasňuje  Monika Větrovská

Rituál, kterého se nemusíte vzdát

Pití kávy mnohdy bývá téměř rituální záležitost. Potkáváme se s blízkými, odpočíváme, čteme si nebo jen tak sledujeme okolí. Pokud se o tento zážitek nechcete ochudit ani v těhotenství, ale zároveň se potřebujete kofeinu vyhnout, zkuste kávu bez kofeinu.

Je mi jasné, jak se některé z vás právě tváří. Že decaf stejně poznáte? Měla jsem to stejně. Musela jsem pečlivě vybírat, kde a jakou bezkofeinovou kávu si dám. Ne vždy to dopadlo dobře, ale opravdu existují chutné varianty, které dokážou perfektně ošálit smysly. Pila jsem je většinou v odpoledních hodinách, kdy jsem už nechtěla tělo zatěžovat další dávkou kofeinu.

Co tedy pít?

Po vyškrtnutí kávy a černého či zeleného čaje se tenčí možnosti. Vhodnou alternativou jsou bylinkové čaje. Ale pozor – i při jejich výběru musíte zkontrolovat, zda jsou vhodné pro těhotné. Kopřivový nebo šípkový čaj můžete pít bez omezení, zázvor zase pomáhá na ranní nevolnosti. Naopak se vyhněte třezalce, ženšenu či lékořici.

Tip: Zkuste meltu. Možná vás, stejně jako mě, její vůně přenese zpátky do dětství. Babička ji každé ráno vařila v hrnku na plotně. Osladila medem a po douškách upíjela. A kdy jindy zavzpomínat, než v momentě, kdy se rodí něco nového?

Když už je miminko na světě

Po příchodu miminka se kojící maminky rozdělují na dva tábory: některé vynechávají kávu, aby neovlivnily spánek novorozence, zatímco jiné si svůj šálek dopřejí s tím, že jejich miminko stejně spát nebude.

Pravidla pro konzumaci kávy během kojení jsou podobná jako v době gravidity. Je důležité nepřekročit maximální doporučenou denní dávku kofeinu. Z celkového množství přijatého kofeinu se do mateřského mléka dostane asi jedno procento, což není zanedbatelné množství. Zatímco organismu dospělého se s povzbuzující látkou vyrovná během pár hodin, malé tělíčko s ním zápasí déle. Já osobně jsem se během kojení dodržovala stejná pravidla v době očekávání: dopřála jsem si jednu kávu dopoledne, po obědě jsem už pila decaf nebo čaj. Když je všeho s mírou a rozumem, tak si nemusíte úplně odpírat, co máte rádi. Alespoň s milovanou kávou to platí.

Oblečte se do barev

Oblečte se do barev

Osvěžte svůj šatník jarním oblečením v zelené, růžové a mátově zelené.

Do e-shopu
Pokud se vám článek líbil, mohlo by vás také zajímat
Další články