Právě čtete

Co jím, když kojím?

28940  
Sdílet: 

Co jím, když kojím?

Kojení je trochu věda. Pro některou maminku a miminko je to přirozená činnost, někdo si musí pomoci s odborníkem. Když se ale vše sladí, tak je to i zábava, propojení se a prohloubení vzájemného vztahu.

21. 3. 2018 4 min. čtení Kateřina Kuranova
Co jím, když kojím?

Když jsem byla těhotná, každý mě strašil, ať si užiju určité potraviny, že po porodu si k nim nebudu moci ani přičichnout, natožpak je jíst. Naštěstí to bylo stejné, jako když mě varovali, ať se vyspím do zásoby a užívám života, protože po porodu vše skončí. Naopak – všechno tím teprve začíná.

Jídelníček při kojení se může zdát složitý. Hodně ale záleží na zažívání toho kterého miminka a na tom, co mu sedne. Velký příklad pro mě je brácha a jeho syn. Jak ti se natrápili, a to přitom švagrová byla opravdu opatrná. Tak trochu jsem se na to připravovala také. Hlavně proto, že moje vlastní těhotenství bylo náročné a moc se mi nechtělo věřit, že jsem si to „nepříjemné“ už vybrala a po porodu bude jedině dobře.

Od diety až k misce jahod

Od šestinedělí jsem si hlídala každé sousto. Polévku jsem v podstatě ani nepepřila, aby mého synka Tobínka náhodou nebolelo bříško. Vynechala jsem kofein, zeleninu, některé ovoce, luštěniny, pečivo nebo nealkoholické pivo (na které jsem měla obrovskou chuť). Pamatuji si, jak jsem si jednou koupila svoji oblíbenou citrónovou limonádu a až pak jsem si uvědomila, že v ní jsou bublinky, které údajně nadýmají. Byla jsem z toho celá špatná. Tehdy se na mě manžel podíval a řekl, ať to zkusím a uvidíme. Přece to, co dělá neplechu jinde, nemusí stejně působit na Tobínka. A měl pravdu.

Co by nemělo chybět ve vašem jídelníčku?

  1. Ovesné vločky
  2. Lesní plody
  3. Mandle
  4. Mrkev
  5. Mléčné výrobky
  6. Špenát a listová zelenina
  7. Sušené datle
  8. Avokádo
  9. Voda

Jenže zas tak jednoduché to nebylo. Poslední léta se totiž můj jídelníček skládal hlavně z toho, co jsem si teď odpírala. Takže jsem najednou nevěděla, co mám vlastně jíst. A jako foodblogerka a milovnice jídla jsem z toho zrovna šťastná nebyla. Nakonec jsem si vzpomněla na jednu paní doktorku z porodnice, která mi řekla, že z učebnicového hlediska bych měla jíst jen jablka a mrkev, protože po tom miminku bude zaručeně dobře. Z reálného hlediska bych měla jíst všechno, na co mám chuť. Jedině tak zjistím, na co miminko reaguje a na co ne. Doporučila mi, abych každý den přidala jen jednu novou potravinu a snáz tak poznala případný problém.

Tak jsem také udělala. Například s jahodami. O těch se říká, že jsou největší alergen. Většina maminek je ani nezkusí. Zkusila jsem jednu. Ta byla tak dobrá, že jsem měla co dělat, abych nespráskala celou misku. Druhý den jsem snědla čtyři kousky, třetí den půl kila. A co myslíte? Nic se nestalo a já si krásně užila sezónu jahod.

Jak jíst to, na co máte chuť?

Tohle strašení většinou pochází od žen, které rodily už pár let zpátky v době, která se řídila jinými pravidly. Spousta maminek je ale z obavy přejímá a raději některé potraviny nejí v těhotenství, pak je vysadí i při kojení a nakonec se diví, že když je zařadí po dvou letech dítěti do jídelníčku, objeví se alergická reakce. Já jsem ráda, že jsem šla moderní cestou.

Postupně jsem zkoušela všechny potraviny. Začala jsem kousky pečiva, pak kousky ještě teplého pečiva, zkoušela jsem různé druhy syrové zeleniny a ovoce, přidala luštěniny a sycené nápoje. Snad jediné, co jsem ještě nezkusila, je syrové maso, ale to nejím ani normálně. Nepiji alkohol a nekouřím, ale to jsem také nedělala ani před otěhotněním. Klidně si dopřeji syrový česnek i cibuli nebo nealko pivo. Vše, co mi každý doporučil vysadit, jím a Tobínek na nic netrpí.

Jednou se mi osypal v porodnici, když mi tchyně donesla meruňky a já jich snědla snad deset na posezení. Upřímně, vůbec mi nedošlo, že by to mohlo mít nějaký vliv. Tehdy se Tobínkovi udělala vyrážka na koleni, ale do druhého dne zmizela. Bylo to tím, že jsem meruněk hned v začátku snědla takovou porci. Teď je jím a vše je v pořádku. Ale beru to jako velké štěstí, protože každý ho nemá.

Co se tedy jídla týče, nezapomeňte zkoušet a pak třeba také zjistíte, že si můžete dát pečivo právě vytažené z trouby nebo kilo jahod. Rozhodně ale mějte v zásobě pytlík s třešňovými peckami na nahřátí bříška, mastičku na masáž a Infacol (po něm jdou prdíky ven) či Biogaiu (zamezuje jejich tvorbě). Tahle kombinace pomůže s křečemi a miminku uleví.

Mějte se krásně a hlavu vzhůru. Nejsme v tom samy a každé těžké období odezní a hlavně ho vystřídá to pěkné. Užívejte si úsměvu vašeho zlatíčka, to je stejně nejvíc.

Čtěte také

5 maminkovských postřehů ke skákání v kalužích
5 maminkovských postřehů ke skákání…7913
Peče od třinácti – a třeba i pro šest set lidí
Peče od třinácti – a třeba i p…6135
Domácí domeček pro panenky pro vaši malou princeznu
Domácí domeček pro panenky pro vaši malo…19957
Další články