Právě čtete

Proč se mi zdají noční můry a jak se jich zbavit? Tohle radí psycholog

4021  
Sdílet: 

Proč se mi zdají noční můry a jak se jich zbavit? Tohle radí psycholog

Proč se někdy v noci budíte vyděšení, zpocení a s výkřikem na rtech? Je to normální a stává se to i ostatním, nebo se jedná o poruchu? Proč vůbec míváte noční můry? A jak se jich můžete zbavit?

4. 6. 2021 4 min. čtení Jana Růžičková
Proč se mi zdají noční můry a jak se jich zbavit? Tohle radí psycholog

Už se vám zdála noční můra, tedy opravdu děsivý sen, který jste si dobře vybavili, když jste se probudili s bušícím srdcem, k smrti vyděšení a neschopní bezprostředně poté opět usnout? Pojďme si přiblížit, co jsou noční můry, kdy vás mohou více obtěžovat a jak se s nimi účinně vypořádat.

Co jsou to vlastně noční můry?

Noční můry naleznete v mezinárodní klasifikaci nemocí v psychických poruchách ve skupině poruch spánku.

noční můry

Odlišují se od nočních děsů (těmi trpí obzvlášť děti) tím, že po probuzení jste okamžitě orientovaní a bdělí. Noční můry si plně vybavujete, jsou extrémně děsivé a obvykle zahrnují obavy o přežití, bezpečí a sebeúctu. Zásadní je, když noční můry narušují vaše fungování v osobním životě a v práci. Z odborného hlediska by pak pro odpovídající diagnostiku noční můry neměly být způsobovány užitím psychoaktivních látek, celkovým zdravotním stavem nebo psychickými poruchami jako je posttraumatická stresová porucha.

Proč se jim říká noční můry?

Výraz můra je z germánského mar, což znamená přízrak, který sedne spícímu na hruď a zatíží jeho spánek. Staří Germáni si spojovali smrt svých starých druhů ve spánku s tajemnou bytostí, která v noci odnáší duši spícího. V angličtině se užívá výraz nightmare, což doslovně znamená noční kobyla a v původním významu noční démon či skřet, který své oběti trápí děsivými sny. V Brazílii takovou bytost nazývají jménem Pisadeira. Údajně se přichází nakrmit lidským strachem. Dosti děsivé, že?

4 možné důvody, proč máte noční můry nebo zlé sny

Ze zkušeností mých klientů pozoruji, že existuje několik podmínek, kdy se zvyšuje pravděpodobnost, že je budou v noci trápit zlé sny či dokonce noční můry.

noční můry

  1. Zvýšený stres: Pokud se v životě dlouhodobě nacházíte ve složité osobní či pracovní situaci, jste pod tlakem a vystaveni silnému stresu, je obvyklé, že se vám zdají nepříjemné sny.
  2. Prožité trauma: Možná jste zažili něco opravdu traumatického. Dopravní nehodu, vážnou nemoc či něco jiného, co otřáslo vaší psychikou. Tyto zážitky mají pak tendenci se opakovat ve vašich snech.
  3. Medikace: Obzvlášť léky podávané na léčbu vysokého krevního tlaku a psychofarmaka mohou také vyvolávat noční můry. Pozor na ně. Při výskytu nočních můr konzultujte svou medikaci s lékařem.
  4. Těžká jídla: Při konzumaci těžkých jídel před spaním se zvýšeně zatíží organismus a to se může promítat do poruch spánku.

Jak z logiky věci vyplývá, když snížíte míru stresu ve svém životě, vyrovnáte se se svými traumaty, budete ve fyzické a psychické kondici, abyste nemuseli užívat léky na vysoký krevní tlak a psychofarmaka, budete před spaním konzumovat lehká jídla, snížíte pravděpodobnost nechtěné návštěvy nočních přízraků.

Kdysi se mi pravidelně zdálo, že jsem byl na známých místech, doma nebo v práci, kompletně paralyzovaný a blížila se ke mně neidentifikovatelná temná silueta. Cítil jsem paniku, strach a hlavně bezmoc. Nemohl jsem utíkat ani křičet o pomoc, ač jsem ve skutečnosti křičel ze spaní. Bylo to v době, kdy spousta věcí v životě nebyla úplně dobře, doma ani v práci. Sny zmizely za několik měsíců, když se věci uklidnily a znovu jsem začal cítit větší životní pohodu. Jednou za čas se mi tato noční můra vrátí a považuju to vždy za výstražné znamení, že něco není v pořádku a měl bych to řešit nebo pátrat po tom, co je špatně. A vždycky se něco najde. – Marek N.

Spánková hygiena – můj užitečný pomocník

Další pomůckou v boji s děsivými sny může být spánková hygiena – soubor zásad pro podporu dobré kvality spánku.

noční můry

Tyto postupy vždy doporučuji všem, kteří trpí poruchami spánku typu nespavost, obtíže s usínáním a také nočními můrami. Vytvořte rituál předtím, než jdete spát. Zhruba hodinu předtím, než chcete usnout, se začněte připravovat do postele.

  1. Omezte konzumaci alkoholu, nekuřte, nejezte.
  2. Buďte více v klidu a nevěnujte se náročnější fyzické aktivitě.
  3. Elektronická zařízení vyzařující modré světlo mají kvůli krátkým vlnovým délkám a vysoké energii zásadní vliv na bdělost, produkci hormonů a spánkové cykly. Proto je vhodné před spaním omezit sledování TV a jiných obrazovek (tablet, telefon).
  4. Místnost, ve které usínáte, vyvětrejte.
  5. Nepodceňujte prostředí, kde spíte. Postel by měla být pohodlná a ložní prádlo příjemné na dotek. V prostředí ložnice byste se měli cítit bezpečně.
  6. Vylaďte svou mysl na hezké vzpomínky a zážitky. U mých dospělých i dětských klientů se osvědčilo vzpomenout si alespoň na jednu věc, která mne ten den potěšila, co pozitivního se mi podařilo, co mě rozesmálo, inspirovalo a podobně. S tímto zážitkem se ponořte do svých snů. Budete překvapeni, jak taková jednoduchá věc může dlouhodobě pozitivně ovlivňovat nejen vaše sny, ale i život.

Vypořádat se s nočními můrami mohou pomoci také praktiky lucidního snění. To je ale kapitola tolik obsáhlá, že se do jednoho článku nevejde. :-) Povím vám o ní třeba zase příště.

Doteď si pamatuju některé noční můry z dětství, které se pravidelně opakovaly. Dovedu si je živě vybavit ještě dnes. Když se mi zdají teď a vzbudí mě to, zažívám v polospánku nepříjemný  zmatek, kdy se bojím strachy pohnout, i když už vím, že jsem vzhůru a byl to jen sen. Když se pak druhý den bojím jít spát, protože nechci, aby se noční můra opakovala, pomáhá mi vzít si na noc CBD kapky a pustit si příjemnou audioknihu – třeba Harry Potter je naprostá klasika, díky které rychle usnu, a po kapkách se mi většinou nezdá vůbec nic. – Petra S.

Zdravá psychika je základ, nebojte se vyhledat odborníka

Pokud se zlé sny a noční můry ve vašem životě objevují se zvýšenou frekvencí a zatěžují vaše fungování, doporučuji vyhledat odbornou pomoc psychologů a psychiatrů.

Pomáhá psychoterapie, u těžších forem kognitivně-behaviorální terapie specificky zaměřená na léčbu nočních můr, která v imaginaci modifikuje snové prožitky.

Zdravá psychika produkuje sny, ale i noční můry. V psychoterapii je pak prostor se jimi zabývat, odhalovat jejich zdroje, odkrývat vaše pohnutky, obavy a to po čem toužíte. Stáváte se tak autentičtější, pravdivější a silnější.

Sny jsou odrazem vaší duše. Do snů se promítají zážitky z každodenního života, vaše touhy a strachy. Prostřednictvím snů se s vámi snaží komunikovat psychika. Pokud jste vnímaví a dokážete naslouchat snům, ale i nočním můrám, získáte spojení s podvědomím, s vaším bytostným já. Díky tomu se vydáváte na cestu vašeho vnitřního rozvoje, vnitřní síly a sebereflexe. Není proto třeba se nočních můr obávat, spíše je chápat jako informaci a určité poselství.

Pokud se vám článek líbil, mohlo by vás také zajímat
Další články