Moje pilíře pohodové práce z domu
Zavedla jsem si rutinu, díky které získala moje práce z domu řád. Pracovní čas tak trávím opravdu efektivně.
1. Stanovila jsem si pracovní dobu
Předem se na ní domluvím s partnerem i dětmi. Není nic horšího než od rána čekat na ten „správný“ moment, kdy bude prostor k práci zasednout. Doma je neustále co dělat, a pokud jsou tam navíc děti, vhodná chvíle taky nemusí nastat vůbec. Dobré je i přidávat pracovní dobu do rodinného kalendáře.
2. Odděluju čas na práci a na péči o domácnost
Když pracovní doba uplyne, hlídám si, abych se pro změnu věnovala výhradně rodině a domácnosti. Žádné odbíhání k počítači ani odpovídání na nedořešené zprávy.
3. Ráno se chovám, jako bych šla do kanceláře
Sprcha, převlečení se z pyžama, lehké líčení a vydatná snídaně jsou pro mě tím, co mě nastartuje do nového dne. Někomu dokonce pomáhá cítit se motivovanější do práce, když se z domácího převlékne do oblečení, ve kterém normálně chodí „mezi lidi“.
4. Na pracovním stole udržuju pořádek
Možná to máte jinak a lehký chaos vás inspiruje, u mě ale platí, že pokud nemám pořádek kolem sebe, těžko si ho pak udržím v hlavě a hůř se mi soustředí.
5. Práci pečlivě plánuju a odškrtávám
Každý den věnuju před koncem pracovní doby pár minut přípravám na další den. Odškrtnu splněné úkoly a podle priorit si sepíšu, co mě čeká zítra. Příště tak přijdu k jasnému plánu a neztrácím čas tápáním, čemu se věnovat jako první.
6. Vypínám zvonění a notifikace
Každé pípnutí messengeru nebo e-mailu zbytečně odvádí mou pozornost od práce. Proto si na dobu práce vypínám zvonění a notifikace úplně. A ještě nikdy se mi nestalo, že by něco tu chvíli nepočkalo. :-)
7. Dělám si pracovní pauzy
Mohou být krátké, klidně jen 5–10 minut. Protáhnu se, doliju čaj nebo si odskočím na toaletu. V místnosti, kde pracuju, také pravidelně větrám. Čerstvý vzduch mě dokáže osvěžit a povzbudit víc než další šálek kávy! ;-)
Jak doma skloubit kupu práce s kupou dětí
Práce z domu se komplikuje, pokud je vás doma víc a děti potřebují pozornost. Univerzální návod neexistuje – záleží na tom, jaký máte úvazek a kolik (a jak starých) dětí k tomu a zda může přiložit pomocnou ruku také druhý rodič. Za sebe se s vámi ale mohu podělit o pár tipů, které pomohly nám.
Zřídili jsme pracovnu. Zjednodušeně prostor oddělený od toho, kde pobývají děti. Pokud nemáte místnost navíc, může to být třeba i jen část jídelního stolu, na které se s dětmi domluvíte, že je nedotknutelná.
Pořídila jsem si sluchátka. Taková, která umí aktivně potlačit hluk. Díky tomu dokážu na omezený čas jakžtakž „ignorovat“ rachot dětského pobíhání a lépe se soustředit na rozdělanou činnost.
Den rozdělím na „čas na práci“ a „čas s dětmi“. Pokud to jde, střídáme se s manželem. Když jeden pracuje, druhý je s dětmi a naopak. Pokud se nemáte o péči s kým podělit, připravte dětem na dobu vaší práce předem program – hry, stavebnice, kreslení…
S dětmi se předem domlouvám, jak bude den probíhat. Každé ráno si společně řekneme, kdy budu pracovat a kdy se jim budu moct věnovat. Osvědčilo se rovnou i naplánovat, co ve společném čase stihneme (např. nakreslíme jeden obrázek, přečteme si jednu knížku, společně připravíme oběd).
Starší děti mají také své povinnosti. Pokud máte děti školou povinné, snažte se naplánovat jejich povinnosti tak, aby si je plnily v době, kdy pracujete (můžete sedět u stejného stolu).
Když jsem s dětmi, věnuji se jim na 100 %. Neotvírám počítač, nekontroluju e-maily. Děti si, stejně jako práce, zaslouží plnou pozornost.
Jídlo řeším dopředu, včetně svačinek. Každá máma mi dá za pravdu, že málokdo dokáže být úpornější než hladové dítě. Jídlo se snažím chystat den předem, a pokud nestíhám, připravím alespoň svačinky a obědem pověřím manžela, nebo si jídlo necháme dovézt.
Pokud jde do tuhého, nebojím se vytáhnout eso z rukávu. Někdy to ani přes plánování nevyjde a děti vyžadují pozornost zrovna ve chvíli, kdy mám důležitý telefonát. Nerozpakuju se v takové chvíli vytáhnout tablet s dětskými hrami nebo pustit pohádku. Sama sobě se snažím připomínat, že mým úkolem není být superžena, dokonalá ve všech oblastech, ale důležité je, abychom aktuální složitou situaci zvládli všichni s úsměvem a v pohodě.
5 chytrých aplikací
…které mi pomáhají s organizací práce a lépe se soustředit
- Brain.fm je aplikace, která přehrává hudbu. Speciální je v tom, že její tvůrci vyvinuli algoritmus hudebních podkresů, které ovlivňují mozkové vlny a zvyšují soustředění.
- Noisli je také hudební aplikace. Zde si ale můžete sami navolit podkresové zvuky, u kterých se vám bude nejlépe pracovat (kavárenský ruch, zvuk deště nebo třeba praskání ohně).
- Microsoft To Do funguje jako online to do list. Pokud máte raději vše online než na papíře, určitě oceníte jeho přehlednost.
- f.lux je užitečná aplikace pro všechny, kteří pracují večer nebo v noci. Aplikace umí na základě denní doby korigovat modré světlo z obrazovky a chránit tak náš zrak.
- Freedom ocení všichni, kteří mají tendenci při práci neustále odbíhat „jinam“. Do aplikace stačí zadat konkrétní webové stránky a ty na určitý čas zablokovat.
Novinka od Tchibo: Kofeinová voda Coffizz
Ochutnejte pramenitou vodu se sílou kofeinu odpovídající dvojitému espressu. Ve dvou příchutích na prodejnách Tchibo, v široké síti supermarketů i na benzinových stanicích.