V řadě evropských metropolí je městské kolo naprosto neoddělitelnou součástí života mnoha lidí. V městech západní Evropy je zavedený systém půjčování kol přímo na ulicích (například v Paříži), kolo si můžete půjčit i v hostelech nebo v krámcích k tomu určených (Berlín). V centru měst tak narazíte na řady zaparkovaných kol spíš než zaparkovaných aut.
Amsterdam je zase charakteristický koly různých barev a vzorů ozdobenými košíky a květinami. Nutně se však nemusí jednat o projev jakéhosi individualismu či touhy po pozornosti. Důvodem zdobení může být i rychlejší nalezení kola mezi padesáti dalšími. Tento dopravní prostředek se tak chtě nechtě může stát módním doplňkem vyjadřujícím osobnost městského cyklisty.
Nedílnou součástí existence kol v ulicích měst je bezesporu i názor lidí, zda jsou, či nejsou přijatelná. Ne každý uvítá velkou koncentraci cyklistů na chodnících, jejichž část je už tak úspěšně zabraná auty. Cyklisté se naopak ve špičce bojí jezdit po silnicích.
Linda Jablonská
Linda Kallistová Jablonská je česká dokumentaristka, která stojí mimo jiné za úspěšným dokumentem Vítejte v KLDR! Vystudovala FAMU, byla nominována na Českého lva, získala ocenění nejen na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava, ale i v rámci festivalů Jeden svět a Febiofest. Dříve Linda jezdila do práce denně, teď má malé děti, a kolo tak muselo jít trošku stranou.
Jak vnímáte lidi, kteří využívají kola každý den, aby se dopravili do práce nebo jen na schůzku s kamarády?
Myslím, že kolo je skvělý dopravní prostředek, já sama jsem roky jezdila do práce jen na kole. Je často mnohem rychlejší než auto a ideální pro ty, kteří se nechtějí ráno mačkat v MHD, a kromě počáteční investice je zadarmo. Nemluvě o tom, že po jízdě na kole má člověk mnohem lepší náladu.
Myslíte, že je kolo projevem jisté pózy, zařazením se do určité komunity, anebo se jedná o spontánní projev životního stylu?
Nevím, jak je to u jiných cyklistů, ale já jsem si zkrátka vypočítala, že jízda na kole je pro mě nejvýhodnější po všech stránkách. Jestli se tady vytváří komunita městských cyklistů, tím lépe, alespoň bude víc cyklistů a méně aut v ulicích.
V Amsterdamu lidé svá kola hojně zdobí. Vnímáte kolo jako módní doplněk? Je podle vás možné očekávat v nejbližších letech něco podobného i u nás?
Myslím, že u nás panuje představa, že na kolo musíte vlézt jen navlečený do přiléhavého trikotu s nápisem Budvar. Přitom většina z nás to má do práce pár kilometrů a z vlastní zkušenosti vím, že na kole se dá jet celkem pohodlně i v sukni nebo v kozačkách. Kolo se určitě může stát vyjádřením životního postoje a stylu stejně jako oblečení.
Už jezdíte, anebo se teprve chystáte sednout na městské kolo?
Na kole ve městě bohužel teď moc nejezdím, protože mám malé děti a s nimi bych se do ulic na kole trochu bála. Ale mám za sebou mnohaletou cyklistickou zkušenost. Až děti trochu odrostou, hned se zas chystám svoje citybike provětrat.
V řadě evropských měst jsou kola hojně využívána jako každodenní dopravní prostředek, který má svou dlouhodobou tradici. Myslíte, že tento trend má šanci uchytit se i v českých ulicích?
Věřím, že ano, i když Praha má například oproti Amsterdamu nevýhodu ve své kopcovitosti. Je ale potřeba upravit trasy pro městské cyklisty tak, aby se cítili bezpečně. Jízda Prahou je totiž často dost adrenalinovou záležitostí, kterou myslím ne každý chce, například při ranní jízdě do práce, zažívat.
David Kraus
David Kraus je zpěvák, textař, herec a skladatel. Je znám z kapely Laura a její tygři nebo díky účinkování v talk show Jana Krause. Novou cyklistickou sezónu chce začít s kolem fatbike, s kterým díky jeho speciálně upraveným kolům můžete jezdit i na sněhu nebo po písku.
Jak se díváte na lidi, kteří využívají kolo jako každodenní dopravní prostředek?
Já to naprosto chápu a zároveň taky dělám, když je hezky. Všude jsem rychleji, a ještě mi jízda dodá skvělou náladu. Miluju kola a mám jich několik včetně elektrokola. Nemám řidičák, takže používám veřejnou dopravu a kolo a je mi fajn. Naopak jsem ušetřen všech kalamit, zacpaných dálnic a hledání parkování. Dokud nemám rodinu, auto opravdu nepotřebuji.
Berete jízdu na kole ve městě jako neochotu jezdit MHD?
Já s MHD problém nemám a všude jsem dřív než lidé, co auta mají. Třeba takové: „já už v metru nebyl několik let”, to já neznám a ani znát nechci. Lidí se neštítím a naopak musím říct, že je v MHD pořád co pozorovat, a když má člověk fantazii jako já, jsou to někdy opravdu obrovské příběhy a dramata, o které bych byl v autě ochuzen.
Vnímáte kolo jako módní doplněk, jako je tomu například v Holandsku?
V Amsterdamu jsem byl a vůbec celé Holandsko jsem projel právě na kole. Smáli se mi tam, že jsem si s sebou vzal horský kolo s tolika převody. Holanďané mají kola krásná a stylová, ale převody jsou vám tam k ničemu, protože fouká takový vítr, že jedete po rovině, jako kdybyste jeli do kopce.
Já mám taky různá kola na různé věci, ale jako módní doplněk ne. Jsem asi staromódní chlap, žádná fintilka, co se doma čančá a pak čančá ještě i svoje kolo. Ale jinak trend být krásný a zajímavý podle mě nebyl nikdy tak okatý, jako je teď, a pořád sílí. Lidé dělají všechno pro to, aby si jich někdo všiml. Já to mám rád v divadle nebo na koncertě, ale v civilu se naopak snažím být co nejvíc nenápadný a neupozorňovat na sebe.
Už jezdíte na městském kole?
Ano, už jezdím a těším se i na věci, jako je servis kol a vychytávky na ně. Na kolech je pořád co vylepšovat. Kola miluji, jsou a zůstanou navždycky mojí vášní.