Jsem profesí výzkumník, a to znamená, že se zabývám přáními a potřebami lidí. A mám pro vás pár tipů, jak si zahrát na předvánočního detektiva pomocí stejných metod, které používám, když se ptám při jakémkoli jiném „opravdovém výzkumu“ – a jak se trefit přímo do černého.
Je jasné, že pro ty, kdo nakupují vánoční dárky průběžně během celého roku, je tohle dost zbytečný rádce. :-) Vy, co už máte dárky zabalené od září, máte můj respekt – já se letos vzhledem k adventnímu termínu porodu dostanu asi jen na e-shopy, a popravdě jsem ani v jiných letech dárky nekupovala dříve než v říjnu. Ale i teď máte ještě pořád prostor.
Výzkumná metoda č. 1: pozorování
První a základní metodou všech detektivů i výzkumníků je pozorování. Není to nic těžkého. Prostě se díváte kolem sebe a pozorujete, jak obdarovávaný žije. Otázky mohou vypadat například takto: Jak se obléká? Nosí barvy, nebo jen černou? Miluje velká trika nebo barevné ponožky? A jak vypadá jeho bydlení? Je jeho příbytek plný barevně sladěných drobností? Nebo ho má zařízený ve stylu minimalismu nebo Provence? A jak vypadají poličky v jeho koupelně? Používá sprchové gely a tělová mléka, nebo si vystačí s kostkou univerzálního mýdla? Často stačí jedna návštěva a co se barev a tvarů týče, budete mít jasno. Oblíbené značky nebo barvy či materiály si klidně zapište do notýsku. Při nákupech se vám budou hodit. (Zatímco tohle píšu, babička analyzuje stav našich hraček a dělá si podrobné zápisky, co vše „potřebujeme“.)
Výzkumná metoda č. 2: analýza sociálních sítí
Zní to náročně, ale nic náročného na tom není. Sociální sítě (Facebook, Instagram, Pinterest…) má dneska skoro každý – a většina z nás na nich ráda sdílí i střípky ze svého života, hledá na nich inspiraci anebo vyslovuje svá přání. Není proto nic snadnějšího, než se podívat, co zamýšlený příjemce daru sdílí a čemu dává lajky a srdíčka. Pinterest je na to asi nejlepší, ale i Facebook a členství v jeho skupinách nebo oblíbené profily na Instagramu leccos napoví. A dost možná objevíte nejen inspiraci, ale i tip na konkrétní dárek, oblíbené značky nebo obchod. (Možná zjistíte, že snacha „lajkuje“ samé unisexové dětské oblečky v zemitých barvách, a proto se netváří nad růžovými tričky pro vnučku zrovna nadšeně. Aha!)
Výzkumná metoda č. 3: focus group (tematická skupinová diskuse)
Jak zjistit co nejvíce informací v co nejkratší době? Nadhoďte téma Vánoc a dárků u rodinného oběda a nebo na předvánočním setkání. Ve skupině se lidé inspirují mezi sebou, nebojí se podělit o vlastní názor ani přidat vtipné historky o nevhodných dárcích. Zjistíte tak nejenom co koupit, ale i co rozhodně nekupovat – a možná i to, že někdo Vánoce prostě neslaví, nebo si představuje dárky netradiční. Třeba v podobě příspěvku pro vybranou charitu.
Výzkumná metoda č. 4: hloubkový rozhovor
Když něco nevím, zeptám se. To je základní detektivní a výzkumnická poučka. Můžete samozřejmě jít tvrdě za svým cílem a rovnou se zajímat: „Co chceš pod stromek?“ Obecně však lepších výsledků dosahují rafinovanější metody – zvláště pokud přibližně víte, ze které oblasti byste dárek chtěli vybírat. Není nic snadnějšího než rozhovor nenápadně stočit na téma oblíbených pochutin či restaurací (je libo poukázku na útratu?). Nebo u obdarovávaného nastala nová životní situace – a pro vás i příležitost darovat něco speciálního? O tom, čím zrovna žijeme, mluvíme sami od sebe a s nadšením, často si proto nevšimneme ani nápadnějších doplňujících otázek.
Výzkumná metoda č. 5: dotazník
Dotazníková forma je asi tou nejtradičnější cestou, jak se dozvědět o tom, po čem kdo touží. Co tím myslím? Přece klasický dopis Ježíškovi! Mnoho z nás má totiž problém vyslovit své přání z očí do očí konkrétnímu člověku, a to hned ze dvou důvodů. Jedním je skromnost a stud za to, že si přeju něco velkého, drahého, složitého, nebo chci naopak jen drobnost. A co je ten druhý? No, nevím jak vy, ale já mám ráda překvapení a nechci ani tušit, od koho který dárek je.
Dopis Ježíškovi obě tyhle obavy řeší – a už dávno nemusí mít ručně psanou či malovanou podobu na kusu papíru. V rodině manžela skvěle funguje sdílená (zaškrtávací) excelová tabulka a na řešení problému mysleli i vývojáři aplikací. On-line seznamy přání je možné vytvářet na různých místech a pro dárce mají jednu velkou výhodu. Jsou zcela konkrétní a často vedou přímo do daného e-shopu.
Nevýzkumnický tip na závěr
Jsou lidé, kteří dárky nechtějí. Neřeknou to. Nenapíšou to. Ale ať dostanou, co dostanou, pokud to zrovna nejsou ponožky, žárovka či jiná nadčasová a praktická věc, vystaví si dárek na poličku, kde leží netknutý až do skonání světa. Mě to u mého táty vždycky hrozně mrzelo, snažila jsem, se co to šlo… ale letos už na to kašlu. A nemyslím tím tu nejhorší variantu, totiž že si pod stromkem vzájemně vyměníme obálky se shodným finančním obnosem (kdo tohle vymyslel?!). Místo věcí se soustředím na zážitky a setkávání, včas zavolám a uvařím sváteční oběd.
To, co mnohé z nás trápí, totiž často není nedostatek materiálu – ale nedostatek lidského tepla, vztahů a lásky. Tak proč si aspoň jednou ročně nedopřát?